شناسهٔ خبر: 4304222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

/گزارش لحظه به لحظه خبرنگار جماران از سوئیس/

سومین نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور با حضور موگرینی و معاونان

صاحب‌خبر -

نشست وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ ، معاونان و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل بوریواژ لوزان آغاز شد.


به گزارش خبرنگار اعزامی جماران، جلسه وزاری خارجه کشورهای 1+5 و ایران صبح امروز به مدت یک ساعت برگزار شد و در این جلسه همه وزرای خارجه کشورهای 1+5 بجز روسیه حضور دارشتند.
نشست وزرای خارجه ۱+۵ که بدون حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از ساعت 10 صبح امروز به وقت تهران آغاز شده بود، پایان یافت.
ریاست هیات روسی را «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه بر عهده داشت.
در حالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مجددا شانس توافق را 50 - 50 اعلام کرده، مذاکرات همچنان در لوزان سوییس ادامه دارد. این دومین جلسه برگزار شده در این سطح است و گفته می شود که تعیین کننده نتیجه مذاکرات این دور خواهد بود. طبق اطلاعات دریافتی از منابع نزدیک به مذاکرات، هیاتهای مذاکره کننده شب قبل را به رایزنی با پایتختهای متبوعشان پرداخته اند تا امکان اخذ تصمیمات سیاسی نهایی در مذاکرات امروز فراهم شود.

طبق شنیده ها، لاوروف وزیر خارجه روسیه بعد از ظهر امروز به لوزان باز خواهد گشت، که در صورت صحت این امر، می تواند نشان از احتمال بالای حصول توافق در شامگاه امروز باشد.
نشست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی, سید عباس عراقچی و مچید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران, ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا و وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا که صبح امروز در هتل « بو ریواژ»لوزان آغاز شده بود، ظهر امروز پایان یافت.
اکنون نشست دوجانبه عراقچی و شرمن در جریان است. ملاقات‌ها و رایرنی های پی در پی و در سطوح مختلف برای پیشبرد امور در هتل بوری واژ لوزان همچنان ادامه دارد.


نشست سید عباس عراقچی و وندی شرمن معون وزیر امور خارجه پایان یافت.


لاوروف بعد از ظهر وارد لوزان می شود تا مجدد به جمع وزرای خارجه کشورهای 1+5 و ایران بپیوندد. منابع نزدیک به مذاکرات این خبر را نشانه ای از احتمال بالای دستیابی به توافق در شامگاه امروز ارزیابی کردند.


لاورف پیش از ترک مسکو، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و با اعلام خبر فوق، گفت که احتمال دستیابی به توافق بالاست، اما 100% نیست. وی همچنین تاکید کرد که در صورت حصول توافق، تمامی تحریم ها باید برداشته شوند، و برای این کار گزینه های متعددی وجود دارد؛ لغو کامل تحریم ها یا تعلیق آنها و سپس لغو تدریجی تحریم ها طی یک برنامه زمابندی شده  در هر صورت باید پس از حصول توافق صورت گیرد و باید تحریم ها و تاثیر منفی آنها بر روی مبادلات تجاری و فعالیت های اقتصادی از بین برود.


در همین حال، در هتل Beau Rivage لوزان نیز دیدارها و رایزنی ها میان هیاتها همچنان ادامه دارد. در همین رابطه وزیر خارجه آلمان در اظهار نظری کوتاه گفت که در حال تجربه بحران کوچکی در مسیر گفت و گوها هستیم، اما باید ببینیم در ادامه چه اتفاقی رخ خواهد داد.


آقای بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه کشورمان نیز گفت که همچنان احتمال توافق بر روی موضوعات اصلی وجود دارد و هیچکدام از طرفها به تمدید مذاکرات فکر نمی کنند. 


سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز به خبرنگاران گفت که همه دیپلمات های مستقر در لوزان سخت در حال کار هستند و خود او نیز شب قبل فقط 4 ساعت استراحت کرده. وی به خبرنگاران گفت: امیدوارم به نحو خوشحال کننده ای غافلگیر شوید!
سومین نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور و معاونانشان با حضور موگرینی در حال برگزاری است.





 

نظر شما