شناسهٔ خبر: 43013517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

روسیه خواستار آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزارت خارجه روسیه طرفین درگیر در «ناگورنو و قره باغ» را به آتش بس فوری و آغاز گفتگوها فراخواند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز (یک‌شنبه)در پی بالا گرفتن تنش مرزی میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه «ناگورنو-قره‌باغ»، از دو طرف خواست فورا آتش‌بس اعلام کنند.

مسکو اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم فوراً آتش‌بس کنند و برای تثبیت اوضاع به مذاکره روی بیاورند.

این وزارتخانه گزارش‌ها درباره تشدید تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه و وجود شواهدی مبنی بر وجود تلفات در نتیجه درگیری‌های امروز را تایید کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان در  خصوص درگیری های امروز گفت: نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی شهرک‌های حاشیه خط مقابله نظامی در منطقه قره باغ آتش گشوده‌اند، در این حملات تلفات غیرنظامی نیز گزارش شده است.

باکو اعلام کرد که دست‌کم شش شهرک مورد حمله قرار گرفته است و تعدادی از مردم محلی کشته و زخمی شده‌اند. همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی به طور جدی آسیب دیده است.

از سوی دیگر «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، نیز ضمن تایید این درگیری‌ها اعلام کرد نیرو‌های جمهوری آذربایجان به سمت منطقه قره باغ حملات هوایی و موشکی آغاز نموده‌اند.

استپانیان گفت: مسئولیت عواقب ناشی از این اقدامات بر عهده رهبران سیاسی و نظامی جمهوری آذربایجان است.

از سوی دیگر، نیرو‌های ارمنی دو بالگرد و سه پهپاد متعلق به جمهوری آذربایجان را ساقط کرده‌اند.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که حملات ارمنستان علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم. ترکیه در مقابل چنین حملاتی کنار آذربایجان می‌ایستد. .

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. روز دوشنبه، وزارت دفاع آذربایجان گزارش کرد که یک نظامی این کشور در نتیجه‌ی حادثه گلوله باران در مرز با ارمنستان کشته شده است

این خبر را در اسپوتنیک می‌توانید ببینید.

 

نظر شما