شناسهٔ خبر: 42913930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جمهوری‌خواهان در مورد موضوع جانشین گینزبرگ پشت رئیس‌جمهور قرار گرفته‌اند

آشتی‌کنان رامنی با ترامپ

دنیای‌اقتصاد : موضوع پر کردن جای خالی روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی این کشور موجب شده است تا بار دیگر جمهوری‌خواهان پشت رئیس‌جمهوری قرار بگیرند، حتی کسانی که با وی بسیار مخالف هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سناتور میت‌رامنی از یوتا روز سه‌شنبه گفت که او از طرح ترامپ برای پر کردن جای خالی کرسی دیوان عالی کشور تا پیش از انتخابات سوم نوامبر حمایت می‌کند. این در حالی است که تا زمان برگزاری انتخابات تنها ۶ هفته باقی مانده است و جمهوری‌خواهان به عکس سال ۲۰۱۶ معتقدند که این حق رئیس‌جمهور مستقر است که بتواند در آستانه انتخابات نیز نامزد مورد نظر خود را برای این پست به سنا معرفی کند و آنها نیز به وی رای دهند. این تصمیم رامنی موجب حمایت سریع و غیرقابل تصوری از رئیس‌جمهوری ایالات متحده شده است که در این چهار سال این حمایت آهنین بی‌نظیر به نظر می‌رسد. اما این می‌تواند نتیجه ۴ سال چانه‌زنی سیاسی در بین جمهوری‌خواهان نیز باشد.

صاحب‌خبر -

جمهوری‌خواهان تقریبا هر بار پشت رئیس‌جمهور خود ایستاده‌اند، حتی اگر او برخی اوقات اصول حزب را زیر پا بگذارد و هنجارهای این حزب را به استهزا بگیرد. اما حالا همه آنها در خدمت قدرتمند کردن یکپارچه قضات محافظه‌کار در دیوان عالی این کشور هستند.

چنین اتحادی می‌تواند به معنای تصاحب دو سومی دیوان عالی کشور آمریکا به دست محافظه‌کاران باشد و جمهوری‌خواهان می‌خواهند حتی به قیمت از دست دادن سنا، کاخ سفید یا هر دوی آن، چنین کاری را به سرانجام برسانند. هنوز هیچ‌کدام از دو حزب مطمئن نیستند که طرح این دعوی در سنا چه نتیجه‌ای در انتخابات خواهد داشت. سناتور ثون از داکوتای جنوبی، فرد شماره دوی سنا از جمهوری‌خواهان به نیویورک‌تایمز گفت: «کنفرانسی که برگزار کردیم ما را به پیش بردن اهدافمان متعهد کرد.»

هیچ‌کس به اندازه رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۱۲ در مواجهه با دونالد ترامپ سبک و سنگین نمی‌کند. او بهترین نمونه یک جمهوری‌خواه اصیل به حساب می‌آید و ترامپ نیز تاکنون تمایل داشته است تا نابودی رامنی را ببیند. رامنی نیز هیچ گاه تنفر خود از ترامپ را مخفی نکرده و یک «راز مگو» نبوده است. او تنها سناتور جمهوری‌خواه بود که به برکناری ترامپ در استیضاح ماه فوریه رای داد. اما رامنی با پیشینه سنگین مذهبی و اعتقادات قوی به اصول محافظه‌کاری نمی‌تواند از این فرصتی که در دیوان عالی این کشور فراهم آمده است، به آسانی عبور کند. او طرفدار محدود کردن سقط جنین است و یک دیوان عالی محافظه‌کار اجازه پیش بردن اهداف محافظه‌کارانه‌اش را می‌دهد و این دیوان بالقوه می‌تواند طرح‌های دموکرات‌ها را برای تصویب قوانین خنثی کند.

رامنی می‌گوید: دوستان لیبرال من برای دهه‌ها است که این ایده را که دادگاه باید لیبرال باشد، در سر می‌پرورانند اما چنین چیزی را در ستاره‌هایمان ننوشته‌اند. این در حالی است که طی چند دهه اکثریت عمدتا در دیوان عالی این کشور در دست محافظه‌کاران بوده است. او می‌افزاید: «من خیلی از مردم را می‌شناسم که می‌گویند خدایا ما تغییر نمی‌خواهیم. من انرژی مرتبط را با آن دیدگاه درک می‌کنم.  داشتن دادگاه راست میانه‌رو برای کشوری خوب است که دارای مردمی باشد که دیدگاهی راست میانه‌رو دارند.»

با توجه به اینکه دونالد ترامپ قصد دارد روز شنبه نام نامزد مورد نظر خود را برای جای خالی گینزبرگ در دیوان عالی این کشور اعلام کند، جمهوری‌خواهان هنوز در خصوص اینکه قبل از انتخابات به نامزد مورد نظر رای دهند یا پس از سوم نوامبر بلاتکلیف هستند. اما جمهوری‌خواهان فرآیندی را در کمیته قضایی سنا آغاز کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد کمتر از یک ماه این اتفاق رخ بدهد. اگر زیر یک ماه این مساله به‌وقوع بپیوندد، این کوتاه‌ترین زمان برای انتخاب یک نامزد دیوان عالی کشور در آمریکا به حساب می‌آید. در این راستا، دموکرات‌ها با توجه به اینکه قدرت جلوگیری از این فرآیند را ندارند، تاکتیک خشم و فریاد پارلمانی را برای بر هم زدن جلسه سنا در نظر گرفته‌اند. آنها جمهوری‌خواهان را به ریاکاری متهم می‌کنند و می‌گویند در سال ۲۰۱۶، جمهوری‌خواهان با ادعای اینکه سال آخر ریاست‌جمهوری باراک اوباما است و کشور در آستانه انتخابات قرار دارد، مسیر را برای رویدادی مشابه روی رئیس‌جمهوری سابق این کشور بستند. باراک اوباما در آن سال در نظر داشت تا قاضی مریک گارلند را برای خلأ به‌وجود آمده به سنا معرفی کند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا به نیویورک‌تایمز گفت: «ما نمی‌توانیم مثل همیشه دادوستد معمول خود را داشته باشیم، وقتی جمهوری‌خواهان در حال نابود کردن یک نهاد قانونی هستند.»اما جمهوری‌خواهان به نظر می‌رسد از اقدامات خود متاسف نیستند. طی چهار سالی که ترامپ روی کار آمده است، آنها به ندرت از ترامپ فاصله گرفته‌اند و از ترس انتقادات رئیس‌جمهوری در توییتر همواره در کنار وی باقی مانده‌اند تا پایگاه آرای خود را از دست ندهند. آنها می‌ترسند در صورت واکنش نشان دادن، کرسی خود را در نهاد مقننه این کشور از دست بدهند.

آنها تا زمان انتخابات قصد نداشتند وارد کار دیگری شوند تا اینکه موضوع انتخاب جانشین گینزبرگ به‌وجود آمد. این مساله برای جمهوری‌خواهان که بتوانند آرای مذهبی‌ها را به‌دست آورند، بسیار حیاتی است. برد تاد، استراتژیست جمهوری‌خواهان که برای دو تن از اعضای حزب، یعنی سناتور تام تیلیس از کارولینای شمالی و کری گاردنر از کلورادو کار می‌کند، می‌گوید: «خدا جمهوری‌خواهان را برای سه چیز خلق کرد: کاهش مالیات‌ها، کشتن دشمنان خارجی و انتصاب و تایید قضات راست‌گرا.» او می‌افزاید: «تنها قضاتی با وجهه راستگرایانه می‌توانند پوپولیست‌های محافظه‌کار و شرکت‌های سرمایه‌دار پر سر و صدا را متحد کنند.»

ریک سنتوروم سناتور سابق جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا و یکی از اعضای برجسته جامعه محافظه‌کاران می‌گوید با توجه به نقص‌های شخصیتی که ترامپ داشت، وی چندان به او علاقه نداشت اما زمانی که فهرست مورد نظر او را برای دیوان عالی کشور دیده، نظر خود را تغییر داده است. سنتوروم می‌گوید: «بیشتر مردم چنین احساسی را به ترامپ دارند.» به اعتقاد سنتوروم، به‌رغم اینکه چهار سال در این حزب دو دستگی بوده است، اما حالا این حزب مزد صبر و انتظار خود را می‌گیرد. سنتوروم می‌گوید: «به جد می‌گویم که ترامپ یکی از سرسخت‌ترین طرفداران زندگی است و این بسیار نکته برجسته‌ای به حساب می‌آید.»

بازی جمهوری‌خواهان در شرایطی به سود ترامپ پیش می‌رود که ۴ سال پیش همین حزب از اوباما خواست در انتخاب گارلند درنگ کند و اجازه دهد تا مردم برای این پست خالی تصمیم بگیرند. جمهوری‌خواهانی مانند لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنا نیز تا همین اواخر مدعی بود که قصد ندارند تا پیش از برگزاری انتخابات جای خالی کسی را در دیوان عالی کشور پر کنند اما کم‌کم از این ایده خود فاصله گرفته‌اند و حالا جمهوری‌خواهان تمام قد پشت رئیس‌جمهور هم‌حزب خود ایستاده‌اند.

 

نظر شما