شناسهٔ خبر: 42867997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

چرا نزاع بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر زمان معرفی جانشین قاضی «روث بیدر گینزبرگ» تشدید شده است؟

تعیین پیروز انتخابات در دیوان عالی

برخلاف سال 2016، این‌بار فاصله انتخاب قاضی تا انتخابات به جای چندین ماه، چندین هفته است و برهمین اساس دموکرات‌ها می‌خواهند رفتار سال 2016 یک‌بار دیگر تکرار شود اما جمهوریخواهانی که در سنا اکثریت را برعهده دارند، حاضر به چنین حماقتی نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، «دیوان عالی آمریکا» تبدیل به تازه‌ترین کارزار رقابتی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان شده است. دموکرات‌ها تمایل دارند انتخاب جایگزین قاضی روث بیدر گینزبرگ لیبرال به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 موکول شود ولی جمهوریخواهان نمی‌خواهند صبری چنین طولانی کنند. آنها می‌خواهند اگر در انتخابات هم پیروز نشوند، لااقل اکثریت دیوان عالی را با 6 قاضی محافظه‌کار در چنگ خود داشته باشند. شرایط نشان می‌دهد مثل خیلی دیگر از موارد در نزدیک به چهار سال گذشته، جمهوریخواهان در این فقره هم دست برتر را دارند.

دموکرات‌ها باورشان نمی‌شد در چنین شرایطی گرفتار شوند. قاضی روث بیدر گینزبرگ در شرایط بسیار بدی آنها را تنها گذاشت. او سال 2016 با تشدید بیماری‌هایش آماده بازنشستگی بود اما پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و اصرار دموکرات‌ها برای باقی ماندن در جایگاهش، باعث شد تا گینزبرگ به امید انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در دیوان عالی آمریکا باقی بماند و ماند تا جمعه هفته گذشته که بر اثر سرطان لوزالمعده مرد. مرگ او این فرصت را به دونالد ترامپ داده تا بیش از روسای‌جمهور دیگر که در هشت سال تنها امکان معرفی دو قاضی را داشتند، در کمتر از چهار سال، سه قاضی از 9 قاضی دیوان را از محافظه‌کاران انتخاب کند.

براساس قانون، پس از بازنشستگی یا مرگ هریک از قضات دیوان عالی آمریکا، رئیس‌جمهور باید یک جایگزین معرفی و سنا او را تایید کند. این اتفاق در سال 2016 یعنی در آخرین سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز افتاد و قاضی آنتونین اسکالیا مرد. در آن زمان دموکرات‌ها تمایل به انتخاب جایگزین داشتند اما با توجه به اینکه اکثریت سنا در اختیار جمهوریخواهان بود و آنان باید قاضی جدید را تایید می‌کردند، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا، مانع برگزاری جلسه استماع و رای‌گیری برای مریک گارلند نامزد موردنظر اوباما برای دیوان عالی شد و اعلام کرد که جمهوریخواهان هیچ نامزدی را تا پس از انتخابات نخواهند پذیرفت.

جمهوریخواهان، دیوان عالی را هشت ماه بدون معرفی قاضی نهم حفظ کردند تا نکند از این طریق ترکیب دیوان به‌نفع دموکرات‌ها تغییر کند. پس از انتخابات، دونالد ترامپ، قاضی نیل گورساچ را برای پست مادام‌العمری دیوان عالی آمریکا انتخاب کرد. ترامپ برای این سمت گورساچ ۴۹ساله را انتخاب کرد تا جوان‌ترین عضو دیوان عالی آمریکا، برای ده‌ها سال مسیر حرکت این نهاد مهم قضایی در آمریکا را رقم بزند. کمی بعد از معرفی نخستین قاضی، آنتونی کندی نیز بازنشستگی خود از دیوان عالی را اعلام کرد تا ترامپ در کمتر از 18ماه از ریاست‌جمهوری‌اش، دومین قاضی را نیز منصوب کند.

برخلاف سال 2016، این‌بار فاصله انتخاب قاضی تا انتخابات به جای چندین ماه، چندین هفته است و برهمین اساس دموکرات‌ها می‌خواهند رفتار سال 2016 یک‌بار دیگر تکرار شود اما جمهوریخواهانی که در سنا اکثریت را برعهده دارند، حاضر به چنین حماقتی نیستند. آنان می‌دانند اگر در سال 2016، دموکرات‌ها اکثریت سنا را در اختیار داشتند، چنین مجالی نمی‌دادند و ترکیب دیوان را به نفع خود تغییر می‌دادند. میچ مک‌کانل یعنی همان رهبر اکثریت سنا که سال 2016 با وجود جلسه‌ای که باراک اوباما با او برگزار کرد، حاضر به همراهی با رئیس‌جمهور نشد، اکنون گفته است که روند استماع نامزد جدید را در سنا تسریع خواهد کرد. میچ مک‌کانل، رهبر جناح جمهوریخواه در مجلس سنا گفت که این مجلس تا پایان سال جاری میلادی یعنی پیش از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید بر سر نامزد پیشنهادی ترامپ برای جانشینی گینزبرگ رای‌گیری خواهد کرد. به گفته او، وقت و فرصت کافی برای انجام چنین کاری وجود دارد. با این رای، توازن دیوان‌ عالی آمریکا ۶ بر سه به نفع محافظه‌کاران تغییر خواهد کرد.

براساس قانون هیچ مانعی برای انتخاب قاضی دیوان‌عالی وجود ندارد و سنا نیز صلاحیت تغییرات مرتبط با ترکیب دیوان عالی این کشور را دارد، اما به نوشته پایگاه آمریکایی «پولتیکو»، در شرایط فعلی این تغییرات با اهداف سیاسی دنبال می‌شود.

به گزارش تسنیم، این پایگاه به سابقه تاریخی این نبرد سیاسی نیز اشاره کرده و نوشته «این اقدام کنگره در آمریکا در ارتباط با دیوان عالی، البته سابقه تاریخی نیز دارد و در سال 1866 جنگی واقعی میان آندرو جانسون، رئیس‌جمهور وقت و کنگره در گرفت و در جریان آن کنگره تصویب کرد تا تعداد قضات دیوان عالی از 9 نفر به هفت نفر کاهش یابد و در واقع کنگره با این اقدام مانع انتصاب قضات جدید از سوی جانسون شد. اما دو سال بعد در سال 1868 با ورود آلیسس گرانت به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید به کاخ سفید، بار دیگر تعداد قضات دیوان عالی به همان 9 نفر بازگشت که این تعداد تا امروز هم ثابت مانده است.»

اما چرا در آستانه انتخابات ماه نوامبر، بحث تعیین جاشین برای خانم گینزبرگ تا این حد جدی و پراهمیت به حساب می‌آید؟ پاسخ به این سوال دقیقا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری نهفته است. تحلیلگران و ناظران سیاسی معتقدند این انتخابات یکی از متفاوت‌ترین کارزارهای انتخاباتی در آمریکا خواهد بود. براساس پژوهش پروژه یکپارچگی انتقال که یک گروه ائتلافی دوحزبی از مقامات سابق سیاسی، نظامی و حتی فعالان سیاسی و دانشگاهیان آمریکایی است، «در هر سناریویی به غیر از پیروزی چشمگیر و قابل‌ملاحظه بایدن، امکان وقوع خشونت‌های خیابانی و بحران سیاسی در آمریکا وجود خواهد داشت.» براساس نظرسنجی‌های انتخاباتی، امکان اینکه بایدن پیروزی قابل‌ملاحظه‌ای کسب کند، بسیار کم است و این بدان‌معناست که باید آماده بحران سیاسی در آمریکا باشیم. اما نقش دیوان عالی در این بحران چیست؟

دیوان عالی با توجه به جایگاه قانونی در ساختار آمریکا، در واقع نقش فصل‌الخطاب اختلافات را برعهده دارد. دیوان عالی مهم‌ترین رای خود در دو دهه گذشته را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2000 داد. تخلفات انتخاباتی در ایالت فلوریدا که فرماندار آن برادر جورج بوش بود، باعث اعتراض ال‌گور شد. پس از شمارش اولیه آرا در چند شهر، فاصله چندهزار نفری به چند صدنفر رسید و قرار بر شمارس دستی آرا در چند شهر شد. در میانه شمارش و در زمانی که اختلاف آرا به 150 رای رسید، جورج بوش با شکایت به دیوان عالی آمریکا که اکثریتی جمهوریخواه داشت، مانع از ادامه این روند شد و درنهایت بوش جمهوریخواه رئیس‌جمهور آمریکا شد.

در انتخابات امسال که تا به اینجا دونالد ترامپ سعی کرده به هرشکل ممکن از صحت انتخابات مشروعیت‌زدایی کند و بارها اعلام کرده در صورت شکست در انتخابات، قطعا تقلب شکل گرفته است، دیوان عالی آمریکا نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. این دیوان است که درنهایت می‌تواند نتیجه انتخابات را تعیین کند. به همین دلیل هم این نهاد تبدیل به محل نزاع بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان شده است. دموکرات‌ها می‌خواهند با هر ترفندی از این مهلکه نجات پیدا کنند و اگر در انتخابات با رای ناچیزی پیروز شدند، از دام ترامپ و دیوان‌عالی رهایی پیدا کنند. برای این کار آنها حتی به نوه گینزبرگ متوسل شدند تا او بگوید مادربزرگش وصیت کرده بود که جانشینش پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و مشخص شدن رئیس‌جمهوری جدید تعیین شود. اما ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز گفت، شک دارد گینزبرگ چنین خواسته‌ای را مطرح کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری آلمان اما کلارا اسپرا، نوه گینزبرگ، گفته است مادربزرگش این جمله را به او دیکته کرده است: «آرزوی عمیق من این است که جانشینی برای من تعیین نشود تا اینکه رئیس‌جمهوری جدید بر سرکار آید.» قرار است جنازه گینزبرگ چهارشنبه و پنجشنبه برای ادای احترام در دادگاه گذاشته ‌شود. تابوت او روی سکوی لینکلن، سکویی که پس از ترور آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۱۸۶۵ در کنگره ساخته شد، قرار خواهد گرفت و مراسم تدفین هفته آینده در آرامگاه ملی آرلینگتون برگزار می‌شود. دونالد ترامپ بر همین اساس در یک مصاحبه تلویزیونی به شبکه خبری فاکس گفت: «فکر می‌کنم جمعه یا شنبه. ما می‌خواهیم ادای احترام کنیم... به نظر می‌رسد مراسمی روز پنجشنبه یا جمعه برگزار شود و من فکر می‌کنم ما باید، با احترام تمام و کمال به قاضی گینزبرگ، تا پایان مراسم صبر کنیم.» ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت، شنبه آینده جانشین قاضی روث بیدر گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را معرفی می‌کند. او گفته ترجیح می‌دهد قبل از انتخابات در این‌باره رای‌گیری شود.
  تلاش هر دو حزب برای نپذیرفتن نتایج

انتخابات ماه نوامبر یکی از پیچیده‌ترین انتخابات‌های چند دهه اخیر در آمریکاست. دونالد ترامپ در سه‌سال‌ونیم گذشته تلاش کرده موفقیت‌های خود را در لابه‌لای شکاف‌هایی که ایجاد می‌کند، دنبال کند. او با دیدگاه‌های افراطی و نژادپرستانه‌اش بخشی از مردم آمریکا را در برابر بخشی دیگر قرار داد تا یک جنگ سرد شهروندی در این کشور در جریان باشد. در دوره او، هر چیزی تبدیل به یک دوگانه شد و او و طرفداران سفیدپوست کم‌سوادش یک طرف و مخالفانش در طرف دیگر ایستادند. دوپاره شدن جامعه آمریکا، در سطح کلان هم گاهی خودنمایی می‌کند. به‌عنوان نمونه در بحران کرونا، طرف جمهوریخواهان معتقد بودند برای مقابله با کرونا تعطیلی و فاصله‌گذاری اجتماعی لازم نیست و از طرف دیگر دموکرات‌ها خواستار تعطیلی برخی از امور اجتماعی بودند و بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید داشتند. این مناقشه تا حدی بود که ترامپ برای تقویت شکاف و دودستگی، عمدا از زدن ماسک خودداری می‌کرد. ترامپ بدون توجه به تبعات اقداماتش، کرونا را نیز در میدان دوگانه‌سازی‌هایش جای داد. مراسم‌های انتخاباتی ترامپ به‌رغم آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، همچنان در فضای بسته برگزار می‌شود. درمقابل، ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها بسیاری از فعالیت‌های حضوری اعضای خود را نیز لغو و به شیوه‌های دیگری از تبلیغات روی آورد. این مساله اما اصل مناقشه نیست و ترامپ مناقشه اصلی را در جای‌‌جای انتخابات نوامبر تزریق کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا از چند ماه پیش، عملیات روانی شدیدی را علیه رای‌گیری پستی به راه انداخت. در سال 2016، حدود 21 درصد از مردم آمریکا به‌صورت پستی رای خود را به صندوق انداختند و امسال به‌نظر می‌رسد این آمار بیش از 2 برابر رشد داشته باشد. در انتخابات عموما طرفداران حزب دموکرات افراد لیبرال، تحصیلکرده دانشگاهی و شهرنشینان هستند و به پروتکل‌های بهداشتی اهمیت زیادی می‌دهند. در مقابل طرفداران حزب جمهوریخواه سفیدپوستان محافظه‌کاران و ساکنان مناطق روستایی هستند که به پیروی از ترامپ و ستاد انتخاباتی جمهوریخواهان توجه چندانی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ندارند. در سال ۲۰۱۶ تعداد رأی‌دهندگان سفیدپوست بدون ‌مدرک دانشگاهی که بیشتر طرفدار جمهوریخواهان محافظه‌کار هستند ۹ واحد درصد بیشتر از شمار رأی‌دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی و رأی‌دهندگان لاتین‌تبار بود که طرفدار دو بخش لیبرال و یا چپ‌گرای دموکرات هستند.

رای‌دهندگان سفیدپوست بدون مدرک با تعصب مذهبی و یا نژادی بالا جزء گروه‌هایی به‌حساب می‌آیند که به شعارها و رفتارهای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا علاقه‌مند هستند. دونالد ترامپ با علم به این وضعیت، دو مساله چالشی را پیش پای آنان علم کرد؛ یکی کارشکنی در روند رای‌گیری پستی و دیگری زیر سوال بردن سلامت برگزاری انتخابات به روش پستی. ترامپ تمام تلاش خود را برای ممانعت از رای‌گیری پستی انجام داد تا بسیاری از طرفداران حزب دموکرات، از ترس آلودگی به ویروس کرونا، قید رای‌ حضوری را بزنند و از این طریق ترامپ انتخابات را ببرد. این راهبرد ترامپ راه به جایی نبرد تا او فاز دوم عملیات خود برای زیر سوال بردن رای‌گیری پستی را تقویت کند. ترامپ در چند ماه گذشته چندین توئیت علیه رای‌گیری پستی زده و نوشته که «درصورت صدور اجازه رای‌گیری از طریق پست، انتخابات ۲۰۲۰ کاملا تقلبی خواهد بود»؛ «دموکرات‌ها درحال استفاده از جعبه‌های رای‌گیری پستی هستند که یک فاجعه امنیتی برای رای‌دهندگان است، علاوه‌بر این، آنها این امکان را ایجاد می‌کنند که یک نفر چند بار رای دهد. همچنین چه کسی آنها را کنترل خواهد کرد. تقلب بزرگ (در راه است).» ترامپ رای‌گیری پستی را کاملا تقلبی توصیف کرده و هشدار داده تقلبی بزرگ در راه است. او می‌داند مانور روی رای‌گیری پستی به‌معنای پیروزی است. 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حملات ترامپ به سلامت انتخابات باعث شده نیمی از طرفداران او، صحت انتخابات را قبول نداشته باشند. این تعداد برای طرفداران جو بایدن حدود 30 درصد است. دموکرات‌ها و طرفداران‌شان نیز دست‌بسته نیستند و رسانه‌های آنها تهدید کرده‌اند دیگر قصد ندارند درصورت تقلب جمهوریخواهان خیابان را ترک کرده و آن را از دست بدهند. دموکرات‌ها در طول اعتراضات سراسری بزرگ آمریکا که پس از قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی رخ داد به حمایت از تظاهرات مردمی پرداختند تا بتوانند حمایت چند میلیون آمریکایی حاضر در سطح خیابان‌ها را به‌سمت خود جذب کنند. از سوی دیگر با این اقدام هزینه اقدامات نامتعارف ترامپ را برای وی بالا ببرند. ترامپ می‌داند که دموکرات‌ها این بار نه برای انتخابات بلکه برای جنگ آماده شده‌اند.

برنی سندرز، عضو مطرح حزب دموکرات که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 بود در روزهای گذشته گفته این حزب باید برای زمانی آماده باشد که ترامپ بخواهد در انتخابات دبه کند. او هشدار داده که ترامپ در سال 2016 که پیروز انتخابات شد مدعی بود چند میلیون رای تقلبی به نفع نامزد دموکرات‌ها وارد جریان انتخابات شده و حالا که احتمال شکست او در انتخابات 2020 وجود دارد چگونه می‌توان مطمئن بود که دوباره چنین ادعاهایی را مطرح نکند.

دونالد ترامپ در ادامه اظهاراتش که نشان می‌دهد درصورت شکست در انتخابات، به آسانی حاضر به ترک کاخ‌سفید نیست، در کارولینای شمالی در جمع هواداران انتخاباتی خود، بایدن را «لال‌ترین» نامزد انتخابات خواند و گفت شاید با امضای یک فرمان اجرایی اجازه ندهد بایدن در انتخابات به‌عنوان نامزد شرکت کند: «می‌توانیم شوخی کنیم، بازی کنیم و خوش بگذرانیم. نمی‌توانید این فرد را به‌عنوان رئیس‌جمهور داشته باشید. شاید دستوری اجرایی صادر کنم تا نتوانید او را به‌عنوان رئیس‌جمهور داشته باشید.» رئیس‌جمهور آمریکا، بایدن را بدترین نامزد تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری نامید و مدعی شد او مواد مخدر استعمال می‌کند. ترامپ گفت: «ما از وی می‌خواهیم تا آزمایش استعمال مواد مخدر بدهد.»

برچسب‌ها:

نظر شما