شناسهٔ خبر: 42854619 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

اختلاف رأی در ساختمان سئول

پرونده| کمیته اخلاق مقصر می‌داند، استیناف تبرئه می‌کند!

سؤال اساسی اینجاست؛ اگر سازمان لیگ برتر در برگزاری بازی نقشی ندارد پس چه کسی مسئول برگزاری حرفه‌ای یک بازی است؟

صاحب‌خبر -
خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ کمیته استیناف اگر چه ورود کمیته اخلاق به پرونده دیدار پایانی جام حذفی را قانونی دانست، اما در صدور رأی نهایی رأی کمیته اخلاق را نقض کرد. بدین ترتیب حیدر بهاروند و سعید فتاحی می‌توانند به حضور خود در سازمان لیگ به عنوان رئیس این سازمان و رئیس کمیته مسابقات ادامه دهند و رفته رفته آماده برگزاری بازی‌های فصل جدید شوند. 
این اولین بار نبود که رأی کمیته اخلاق توسط کمیته استیناف نقض می‌شد. پیش از این کمیته اخلاق افشین پیروانی مدیر اجرایی وقت تیم ملی را ۵ سال محروم کرده بود، اما کمیته استیناف در بررسی مجدد این پرونده رأی به تبرئه افشین پیروانی داد. هیچ بعید نیست در روز‌های آتی کمیته استیناف رأی به تبرئه علی کفاشیان و عباس ترابیان هم بدهد.
کمیته اخلاق به این بهانه به پرونده دیدار جام حذفی ورود کرد و سعید فتاحی و حیدر بهاروند را مقصر دانست که معتقد بود برگزاری منظم یک بازی از وظایف سازمان لیگ است و شیوه برگزاری بازی پایانی جام حذفی به اعتبار و حیثیت فوتبال کشور ضربه زد. کمیته استیناف همان‌طور که اشاره شد این ورود را قانونی برشمرد، اما در بررسی نهایی اعلام کرد که حیدر بهاروند و سعید فتاحی در اتفاقات رخ داده نقشی نداشتند.
سؤال اساسی اینجاست اگر سازمان لیگ برتر در برگزاری بازی نقشی ندارد پس چه کسی مسئول برگزاری حرفه‌ای یک بازی است؟ بر فرض که رأی صادره از سوی کمیته استیناف درست است، پس چه کسی در این پرونده مقصر بوده و چرا رأی صادره برای حیدر بهاروند و سعید فتاحی برای مقصر اتفاقات رخ داده در اهواز صادر نمی‌شود؟ بالاخره دیدار پایانی جام حذفی با ساعت‌ها تأخیر برگزار شد و شیوه برگزاری بازی همان‌طور که کمیته اخلاق هم بدان اشاره کرد به اعتبار و حیثیت فوتبال کشور ضربه زد. طبیعتاً در این بین کسی یا کسانی مقصر هستند و باید نام‌شان اعلام و برایشان جریمه نقدی و محرومیت بنا بر قانون در نظر گرفته شود. فدراسیون فوتبال مقصر نیست، سازمان لیگ مقصر نیست. هیئت فوتبال استان خوزستان مقصر نیست، نیروی انتظامی مقصر نیست و... پس چه کسی مقصر است؟ چه کسی بیش از ظرفیت بلیت فروخت؟ چه کسی جایگاه تماشاگران داماش را به پرسپولیسی‌ها داد؟
و سؤال مهم‌تر؛ چرا این همه بین آرای صادره از سوی رکن‌های قضایی فدراسیون فوتبال اختلاف وجود دارد؟ این کمی تعججب‌برانگیز است. کمیته‌ای رأی به محرومیت ۵ ساله می‌دهد و کمیته دیگر رأی به تبرئه. این فاصله و اختلاف نشان می‌دهد رکن‌های قضایی فدراسیون فوتبال نسبت به آئین‌نامه و اجرای آن برداشت‌های متفاوتی دارند و این اصلاً خوب نیست. دیدگاه ارکان قضایی فدراسیون فوتبال باید به هم نزدیک باشد چرا که در این صورت در ماه‌های آتی و با هر رأیی از سوی کمیته اخلاق آن‌هایی که متضرر می‌شوند در برابر کمیته اخلاق جبهه خواهند گرفت؛ و در نهایت؛ کمیته استیناف باید اعلام کند در اتفاقات رخ داده چه کسی مقصر بوده است؟ آن همه اتفاقات بالاخره مقصر یا مقصرانی داشته است؟ نمی‌شود که در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره لیگ برتر یک مسابقه با ساعت‌ها تأخیر برگزار شود و کسی هم مقصر نباشد. اگر الان با این موضوع برخورد نشود قطعاً تکرار اتفاقات اهواز را در آتی خواهیم دید.
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
رأی کمیته استیناف در مورد پرونده فینال جام حذفی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
علیرضا صالحی: تبرئه محکومان کاری قانونی بود
 رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: اتفاقاتی که در استادیوم شهدای فولاد در فینال جام حذفی رخ داد به آقایانی که محروم شدند ربطی نداشت. رأیی که کمیته محترم اخلاق صادر کرده بود ساعت‌ها توسط کمیته استیناف مورد بررسی قرار گرفت و با استناد به آئین‌نامه فدراسیون فوتبال و کد‌های انضباطی فیفا اقدام به پیگیری پرونده کردیم و بعد از بررسی تمام زوایای آن محرز شد آقایان بهاروند، طالقانی و فتاحی تخلفی انجام نداده‌اند و محرومیت آن‌ها لغو گردید. به هر حال کمیته استیناف ساعت‌ها این پرونده را بررسی کرد و حکم‌های صادره را منتفی اعلام کرد.
مهدی دادرس: این حکم حاصل ۵۰ ساعت تحقیق و بررسی بود
 عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: قبل از هر چیز باید بگویم در این پرونده ما تحت هیچ فشاری نبودیم و خیلی هم مستقل رأی صادر کردیم. ادله بررسی شد و حدود ۵۰، ۶۰ ساعت کار بی‌وقفه انجام دادیم تا در نهایت رأی نهایی صادر شد. وجدان‌مان هم راحت است و قاطعانه از این رأی دفاع می‌کنیم. قطعاً همکاران‌مان در کمیته اخلاق هم ناراحت نخواهند شد، چون به هر حال کمیته استیناف به وظایف قانونی خودش عمل کرد. از نظر ما رأی نهایی عادلانه و به دور از غرض‌ورزی بود.
عبدالرحمان شاه‌حسینی: حکم کمیته استیناف عادلانه بود
 کارشناس امور قضایی و رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: کمیته استیناف در همه جای دنیا مرجع فرجام است. با توجه به شناختی که خود من از آقای صالحی دارم فکر می‌کنم این حکم بر اساس عدالت بوده باشد و هرگز تحت تأثیر پشت پرده‌ها و مسائل آن قرار نگرفته و کمیته استیناف بر اساس عدالت قضایی پرونده را بررسی کرده و با دلایل محکم اقدام به صدور رأی نموده است. خود من هم از همان اول مخالف رأی کمیته اخلاق بودم چرا که اولاً کمیته اخلاق را دارای صلاحیت ورود به این پرونده نمی‌دانستم و دوم این که با توجه به ماهیت فوتبال ما محروم کردن مسئولان در چنین شرایطی کار درستی نبود.
حجت‌الله بهمنی: ما هرگز خودمان را فراتر از قانون نمی‌دانستیم
 مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ در این خصوص گفت: سازمان لیگ همواره بر مدار قانون حرکت کرده و هرگز خودمان را برتر از قانون و ارکان قضایی فدراسیون ندانسته‌ایم. به هر حال ما در خصوص رأی صادره و محرومیت‌ها به دور از هیاهو و با پرهیز از غوغاسالاری از کمیته استیناف درخواست تجدید نظر کردیم و در نهایت هم رأی نهایی صادر شد و شکر خدا سربلند از آن بیرون آمدیم. ما همواره با رسانه‌ها و تمامی ارگان‌ها تعامل داشته‌ایم و هرگز سعی نکردیم تنشی درست کنیم و پس از رأی کمیته اخلاق هم با آرامش و از طریق مجاری قانونی پیگیر آن شدیم.
عبدالله سمامی: روند قضایی بود که طی شد
 عضو ارشد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: باید به این قضیه از دید قضایی نگاه کرد. به هر حال کمیته اخلاق احکامی را صادر کرد که در کمیته استیناف قابلیت تجدیدنظر داشت و این از لحاظ قضایی امری طبیعی است که حکمی تغییر کند یا لغو گردد. نگاه ما نگاهی قضایی است. البته من نظر شخصی خود را به عنوان یک حقوق‌دان می‌گویم و فکر نمی‌کنم جای ناراحتی هم داشته باشد چرا که هر حکمی که قابلیت تجدید نظر و اعتراض داشته باشد فرآیند قضایی و قانونی خودش را طی می‌کند و برای ما که با قانون و قضا آشنا هستیم چیز عجیبی نیست. البته توقعی که در کمیته اخلاق وجود دارد این است که ارکان قضایی فدراسیون هماهنگی بیشتری داشته باشند.

نظر شما