شناسهٔ خبر: 4277702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش اختصاصی جماران از لوزان 2/

راه حل سیاسی همچنان تنها گزینه ممکن برای حل و فصل مساله یمن است

صاحب‌خبر -


صبح امروز مذاکرات لوزان با دیدار معاونین وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا از سر گرفته شد. طبق اعلام هیات ایرانی، پس از این دیدار نیز وزرای خارجه دو طرف دیدار و گفت و گو خواهند کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی جماران به لوزان سوییس، فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، و اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز به زودی وارد هتل Beau Rivage خواهند شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از هیات آمریکایی، پس از اتمام جلسه ظریف و کری، کری با فابیوس به گفت و گو درباره پرونده هسته ای کشورمان خواهد نشست. فرانسه در روزهای اخیر مجدداً موضع انعطاف ناپذیری اتخاذ کرده که منابع آگاه آن را در راستای تامین رضایت اعراب و همچنین  رژیم صهیونیستی می دانند.


کری همچنین ظهر امروز طی یک ناهار کاری با فابیوس و اشتاین مایر، تلاش خواهد کرد تا همگرایی میان اعضای 1+5 را ارتقاء ببخشد و زمینه را برای برگزاری یک نشست نتیجه بخش میان همه وزرای خارجه 1+5 و ایران در روز یکشنبه فراهم کند.


هم چنین موگرینی، مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه و  سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، دیروز با وزیر خارجه انگلیس دیدار کردند. یکی از موضوعات مورد بررسی در این دیدار، روند مذاکرات لوزان بوده است و طرفین بر تعهدشان برای دستیابی به یک توافق بلند مدت، همه جانبه و پایدار، که همه دغدغه های جامعه بین الملل در مورد برنامه هسته ای ایران را پوشش دهد، تاکید کردند. هاموند و رایس همچنین در مورد آخرین تحولات یمن بحث و تبادل نظر کردند و تاکید کردند که راه حل سیاسی همچنان تنها گزینه ممکن برای حل و فصل این موضوع است، زیرا حمله نظامی فقط موجب آسیل دیدن غیرنظامیان و افزایش بی ثباتی در منطقه خواهد شد.


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز شب گذشته طی یک مکالمه تلفنی با خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، روند مذاکرات در لوزان را مورد بحث و بررسی قرار داد. طرفین بر دستیابی به توافقی جامع که از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان اطمینان حاصل کند، تاکید کردند.


طبق اعلام هیات ایرانی، عصر امروز وزیر خارجه کشورمان نشست های جداگانه ای نیز با وزرای خارجه آلمان و فرانسه خواهد داشت.

نظر شما