شناسهٔ خبر: 42709719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهوری ضمن انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها، از احتمال افزایش ابتلا و مرگ و میر ابراز نگرانی کرد

موج‌ها

صاحب‌خبر -


رئیس جمهوری از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر در کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد آن مشاغلی که کارمند و کارگر زیاد داشتند و مراعات کردند کمتر مبتلا شدند و آنجا که تعداد کارگران و کارمندان کم بوده و مراعات نکردند، مبتلا شدند. آنچه مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
رئیس جمهوری یادآور شد: در ماجرای کنکور هم برخی به من نامه نوشتند که امسال از کنکور بگذرید و با آن کاری نداشته باشید. اما دیدیم که نزدیک به 900 هزار نفر آمدند، ولی کسی مبتلا نشد که از عجایب است. یعنی از 940 هزار نفری که شرکت کردند، تنها ۵۶ نفر که احتمال می‌دادند مشکلی داشته باشند، تست دادند که نتایج منفی بود. در حالی که به ما می‌گفتند شما یک سال این کنکور را عقب بیندازید و یک سال نتیجه کار این جوانان را معلوم نکنید، اما ما دوگانگی کنکور و سلامت را نپذیرفتیم.
روحانی تأکید کرد: گفته می‌شد که این بیماری برای بزرگسالان است اما دیدیم که این بیماری سن سرش نمی‌شود و همه را درگیر می‌کند پس باید همه رعایت اصول بهداشتی را داشته باشیم. وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر در کشور پایین آمده و این نگران کننده است. این میزان از ۸۰  به ۶۰ درصد کاهش یافته و این خبر بدی است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: از این به بعد همه باید این را در نظر داشته باشیم هر علائمی که بروز کرد، کرونا بدانیم و بعد از تست اگر چنین نبود، به محل کار بیاییم. موردی بوده که فردی کرونا گرفته و دو هفته در اداره آمد و رفت داشته؛ چرا که تصور کرده عطسه یا سردرد او به بیماری باز نمی‌گردد.
روحانی با بیان اینکه صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید به آموزش بیشتر چگونگی مقابله با کرونا و درک شرایط این بیماری برای مردم بپردازند، اظهار کرد: باید از طریق صداوسیما و رسانه‌ها به صورت ساده‌تری به مردم بگوییم که شرایط این ویروس چگونه است. برخی تصور می‌کنند حتماً باید سرفه کنند تا امکان ابتلا در آنان وجود داشته باشد در حالی که همان افراد با احساس نکردن مزه و بو مواجه هستند و وقتی از آنان پرسیده می‌شود چرا زودتر خود را به مراکز درمانی معرفی نکردید، می‌گویند فکر نمی‌کردیم کرونا باشد. وی افزود: چنین مواردی وجود دارند و این افراد گاهی زمانی به بیمارستان منتقل می‌شوند که دیگر دیر است و این در حالی است که پاییز و زمستان در راه است و نباید هر عطسه یا سرفه‌ای  سرماخوردگی تلقی شود و از انجام تست خودداری صورت گیرد.  
رئیس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه هر فرد مبتلا به کرونا قانوناً و شرعاً موظف است برای جلوگیری از انتقال بیماری به جامعه، خود را قرنطینه کند، از همه مردم خواست مراقبت‌ها و دستورالعمل بهداشتی را در فصل پاییز و با توجه به همزمانی شیوع کرونا با بیماری‌هایی همانند آنفلوانزا و سرماخوردگی و شیوع نوعی ذات الریه در برخی کشورهای همسایه ،تشدید کنند.
وی افزود: در آستانه ورود به فصل پاییز هستیم و باید مراقبت‌ها را در این فصل و در سراسر کشور در زمینه بیماری کرونا تشدید کنیم ؛به‌دلیل اینکه همزمان بیماری‌های دیگری هم ممکن است وارد شود مثل آنفلوانزا، سرماخوردگی معمولی یا یک بیماری‌ایی که اخیراً در برخی از کشورهای همسایه ما شروع شده و چیزی مثلاً« شبه ذات‌الریه »است که در برخی از گزارش‌هایی که دیدم نوشته‌اند از کرونا هم خطرناک‌تر است؛ احتمال دارد خدای ناکرده این بیماری که در برخی کشورهای همسایه هست، وارد کشور شود که البته ما باید همه مراقبت‌ها را در این زمینه انجام دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما