شناسهٔ خبر: 4269777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث-قدیمی | لینک خبر

مثلث آنلاین گزارش می دهد ؛

جدیدترین خبرهای هسته ای از لوزان : وزرای خارجه از فردا به سوییس می روند/ ارزیابی تازه ظریف/ جزییات مذاکرات به روایت عراقچی/ فریدون به تیم هسته ای پیوست

مثلث آنلاین: روز دوم مذاکرات هسته ای با حساسیت ویژه ای دنبال می شود.

صاحب‌خبر -
مثلث آنلاین : در حالی که روز دوم مذاکرات هسته ای در لوزان از ساعاتی پیش آغاز شده است وزیر خارجه ایران تاکید می کند که که جمهوری اسلامی اراده سیاسی لازم برای توافق هسته‌ای را در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری داراست و برای دستیابی به توافق به اراده سیاسی طرف مقابل نیاز است.
 محمدجواد ظریف صبح روز جمعه پیش از شروع مذاکرات در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی خوش‌بینی‌ها برای رسیدن به نتیجه در رسانه‌های غربی و احتیاط ایران در این زمینه، گفت: ما هیچ گاه به حرف‌هایی که به نقل از منابع نزدیک مطرح می‌شود، توجه نمی‌کنیم.
او گفت:‌ فضاسازی در کنار مذاکرات یکی از برنامه‌هایی است که همواره از سوی طرف مقابل دنبال می‌شود.
ظریف افزود: مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است و فراز و نشیب‌های جدی دارد و در مراحل مختلف دیدگاه‌های مختلفی مطرح می‌شود. برخی مواقع اختلاف نظرهایی‌ در داخل گروه مذاکره کننده با ما یعنی طرف مقابل وجود دارد و این امر باعث می‌شود که دیدگاه‌های متناقض و متفاوتی مطرح شود.
وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: بنابراین نیاز است که با جدیت و دقت و حوصله کار را پیش ببریم تا ببینیم که توافق ممکن است یا خیر.
ظریف گفت: ما همواره گفته‌ایم که توافق کاملا امکانپذیر است. توافق جامع و کامل؛ این که چه زمانی نگاشته شود و نگارش آن شروع شود یک بحث است، اما این که مفاهیم و راه‌حل‌ها پیدا شود بحث دیگری است. احساس می‌کنم که حتما می‌توانیم به راه‌حل‌ها دست پیدا کنیم. ولی دستیابی به راه‌حل نیاز به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل دارد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: دلیل آن که به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل تأکید می‌کنم این است که جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی در بالاترین سطوح در سطح مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور را دارد. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که همه در ایران خواهان رسیدن به توافق برای حل موضوع هسته‌ای هستند؛ لذا ما هیچ شکی در اراده سیاسی از سوی ایران نداریم. باید همین اراده را با همین جدیت و اتفاق نظر از سوی همه مذاکره کنندگان طرف مقابل ببینیم تا بتوانیم به توافق برسیم.
 
عراقچي: گفت وگوها همچنان بصورت جدي ادامه پيدا خواهد کرد
 
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در دومین روز مذاکرات لوزان، گفت وگوها همچنان بصورت جدی ادامه پیدا خواهد کرد.
سید عباس عراقچی ، معاون وزیر خارجه ایران پیش از ورود در نشست امروز در نزد خبرنگاران افزود: هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم که آیا در پایان این دور و تا پایان هفته می شود به توافقی در خصوص راه حل ها برسیم یا نه.
عراقچی گفت: هدف این دور از مذاکرات این است که بتوانیم در خصوص همه موضوعات به یک راه حل برسیم و بعد در ماههای آینده این راه حل ها را مکتوب بکنیم.
وی تصریح کرد: تا هر موقع لازم باشد اینجا هستیم و تلاش می کنیم که بحث ها را به پیش ببریم و این مقدار زیادی به اراده سیاسی طرف مقابل بستگی دارد.
عراقچی در پاسخ به سوالی در باره نشست دیگر در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و 5+1 گفت :امروز هم مانند دیروز در همه سطوح مذاکره خواهیم داشت .
عراقچی افزود: احتمالا در پایان روز مثل دیروز یک جلسه مجدد با مجموعه 5+1خواهیم داشت. ترکییی از دیدارهای دوجانبه و چند جانبه در سطوح مختلف کارشناسی ,معاونین و وزرا صورت خواهد گرفت و امیدواریم که همه اینها به یک پیشرفتی در مذاکرات منجر شود.
 
 
يک منبع نزديک به مذاکرات : بطور جدي درحال گفتگو هستيم
 
یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای لوزان گفت که بطور جدی در باره موضوعاتی که تا الان راه حلی برای آن بدست نیامده است، در حال مذاکره هستیم. 
این منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای لوزان در گفت وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا وسیما افزود:مذاکرات خیلی جدی است و در حال مذاکره در باره همه موضوعاتی که تا الان در باره ان راه حلی بدست نیامده بود ,هستیم تا بتوانیم راه حل هایی بدست آوریم. 
وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده است وزرای خارجه دیگر کشورهای عضو 5+1 راهی لوزان خواهند شد، گفت :وزرای خارجه دیگر کشورهای گروه 5+1 تا روزهای شنبه و یکشنبه وارد لوزان می شوند .

نظر شما