شناسهٔ خبر: 4268384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

با محوريت مذاکرات هسته اي و تحولات منطقه اي؛

رايزني دکتر روحاني با نخست وزير انگلستان و روساي جمهوري روسيه ، فرانسه و چين / نامه رييس جمهوري به روساي كشورهاي عضو ۱+۵

موج -حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رييس جمهوري در ادامه تلاش هاي فشرده براي تكميل رايزني هاي مرتبط با مسايل هسته اي و تحولات منطقه اي، با روساي جمهوري چين، روسيه وفرانسه و نخست وزير انگلستان گفت و گو كرد.

صاحب‌خبر - به گزارش موج به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رييس جمهوري همچنين با ارسال نامه به روساي كشورهاي عضو ۱+۵ مواضع كشورمان در خصوص مسايل هسته اي را مطرح وآخرين وضعيت مذاكرات را تبيين نمود.
اجازه ندهيم فرصت استثنايي به آساني از دست برود
دکتر روحاني در گفت و گوي تلفني با نخست وزير انگلستان با تبيين مواضع كشورمان در موضوع هسته‌اي و با تأكيد بر حقوق شناخته شده ايران بر مبناي اصول بين‌المللي و پافشاري قطعي ايران بر دستيابي به اين حقوق، گفت: شرايط ويژه‌اي بر مذاكرات حاكم است، چراكه اشتراكات ما در صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي و ضرورت لغو تمامي تحريم‌هاي ناعادلانه مي‌تواند ما را به راه‌حل نهايي برساند.
رييس جمهوري با اشاره به فرصت بسيار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنايي اخير براي توافق، در اين زمينه اظهارداشت: ما بايد در جهت منافع ملي و بين‌المللي حركت كرده و اجازه ندهيم اين فرصت كه بر فتواي رهبر معظم انقلاب به صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش متكي است، به آساني از دست برود.
دكتر روحاني با اشاره به ضرورت حركت بر مبناي احترام متقابل، لغو كامل تحريم‌ها را اساسي‌ترين عنصر مذاكرات براي گام برداشتن به سمت حل و فصل نهايي خواند و خواستار ابتناء مذاكرات براعتماد آفريني و حركت به سمت ايجاد شرايطي مناسب براي همكاري‌هاي آتي به جاي پافشاري بر تقابل و فشار شد.
دكتر روحاني بر نقش مؤثر انگلستان در اين برهه زماني در راستاي انجام مذاكره از موضع برابر، تأكيد نمود.
رييس جمهوري همچنين با اشاره به تجاوز نظامي صبح امروز به كشور يمن و با محكوم كردن هرگونه دخالت نظامي در امور داخلي كشورهاي مستقل، اظهار داشت: كشورهاي منطقه مي‌بايست از هرگونه اقدامي كه سبب افزايش بحران شود خودداري نمايند.
دکتر روحاني افزود: ما براي سه هدف توقف مداخلات نظامي در يمن، جلوگيري از ايجاد فرصت عمل دوباره براي تروريست‌ها و روي كار آمدن دولتي فراگير تلاش ‌كنيم.
آقاي "ديويد کامرون" نخست وزير انگلستان نيز در اين مكالمه تلفني، با تسليت مجدد به رييس جمهور كشورمان به خاطر درگذشت والده گراميشان، اظهار داشت: ما قبول داريم كه در زمان حاضر در شرايط ويژه‌اي هستيم و به همين جهت لندن تمامي تلاش خود را به‌كار خواهد گرفت تا مشكلات موجود را در عمل حل نمايد زيرا اين فرصت مهمي است و عليرغم فشار عده‌اي، بايد براي حل و فصل نهايي هركار لازمي را انجام داد.
در پايان اين گفتگو طرفين با مثبت خواندن تلاش‌هاي انجام شده براي شرايط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پيگيري و تداوم اين اقدامات تأكيد نمودند.
روسيه نقش اساسي تري در مذاکرات ايفا کند
دكتر روحاني در گفت وگو با رييس جمهوري روسيه نيز با اشاره به آخرين وضعيت مذاكرات هسته‌اي و ضمن برشمردن مواضع كشورمان در اين زمينه اظهارداشت: در فرصت جديدي که به‌وجود آمده بايد كشورهاي عضو با تمركز بيشتري، مذاكرات را به پيش ببرند چرا كه ممكن است گروه‌هاي فشار بخواهند ما به توافقي دست نيابيم.
رييس جمهوري افزود: انتظار ما از روسيه به عنوان كشور همسايه و دوست آن است كه قدمهاي جدي‌تري در اين زمينه برداشته و نقش اساسي‌تري در مذاكرات ايفا نمايد.
دکتر روحاني سپس با اشاره به تحولات يمن و تجاوز نظامي به آن كشور، بر ضرورت وحدت و لزوم ثبات يمن و روي كار آمدن دولتي فراگير تأكيد کرد و گفت: شرايط يمن با چند ماه پيش متفاوت است؛ مردم يمن شاهد انقلابي مردمي بودند و با شرايط جديد بايد به خواست مردم توجه کرد.
آقاي "ولاديمير پوتين" رييس جمهور روسيه نيز در اين گفت و گوي تلفني با تسليت درگذشت والده رييس جمهوري و ضمن اشاره به پيشرفت‌هاي مذاكرات هسته‌اي گفت:اين مذاكرات بسيار خوب بوده است و بايد تلاش كنيم به توافق نهايي دست يابيم.
رييس جمهوري روسيه افزود: مسکو همواره موافق مسيري است كه به توافق نهايي منجر شود.
پوتين در خصوص تحولات يمن نيز اظهارداشت: ما با هرگونه دخالت نظامي مخالفيم و اين روش را سازنده نمي‌دانيم. روسيه از وحدت و تماميت ارضي يمن حمايت كرده و همواره بر گفتگو ميان طرفين تأكيد مي‌كند.
وي افزود: ما با ايران در زمينه مسائل منطقه و همچنين مذاكرات هسته‌اي به رايزني‌هاي خود ادامه خواهيم داد.
در اين گفتگو، طرفين با مثبت خواندن رشد روابط اقتصادي دوكشور و با ذكر اينكه هنوز به اهداف توافق شده دو رييس جمهور در توسعه روابط نرسيده‌ايم، تأكيد كردند كه ايران و روسيه در سال جاري براي دستيابي به رشد بيشتر روابط، بر تلاش‌هاي خود بيافزايند.
فرانسه با نقش سازنده خود، هدف دشمنان روابط دو کشور را نقش برآب مي کند
دکتر روحاني در گفتگوي تلفني با رييس جمهوري فرانسه نيز با تبيين مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌اي و ابراز اميدواري نسبت به نتايج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در اين زمينه پرداخت و اظهار داشت: انتظار از کشور فرانسه آنست که همانند مذاکرات سال‌هاي ۲۰۰۵–۲۰۰۳، نقش فعالي داشته باشد. دشمنان روابط دو کشور مي‌خواهند نقش فرانسه در اين مذاکرات غيرسازنده باشد ولي دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.
رييس جمهوري درادامه به تحولات يمن پرداخت و ضمن برشمردن مواضع روشن کشورمان درقبال تجاوز نظامي به يمن گفت: راه حل مشکل يمن نظامي نيست و مداخلات نظامي خارجي بسيار خطرناک بوده و بر دامنه بحران خواهد افزود. ما براين باوريم که تمامي گروههاي داخلي از طريق مسير مذاکره، براي وحدت يمن تلاش کنند، تا ثبات و امنيت به اين کشور بازگشته و تروريست‌ها موفق به تخريب اين کشور نشوند.
دکتر روحاني دراين زمينه از فرانسه خواست تا با استفاده از نفوذ خود درکشورهاي منطقه و صحنه بين‌المللي از تداوم اين مداخلات جلوگيري نموده و به ثبات و وحدت اين کشور کمک نمايد.
آقاي "فرانسوا اولاند" نيز در اين گفت و گوي تلفني ضمن تسليت درگذشت والده گرامي رييس جمهور کشورمان و با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌اي، گفت : فرانسه برانجام توافق مصر است وضمن به رسميت شناختن فناوري صلح آميز هسته اي ايران حاضراست در اين رابطه وبويژه پس از توافق همکاري هاي خود را با ايران توسعه دهد.
وي در رابطه با اوضاع کشور يمن اظهار داشت فرانسه موافق گفتگو و نزديک کردن طرفين از طريق مذاکرات است تا بتوان از اين طريق، به اوضاع اين کشور سامان داد.
در اين مکالمه تلفني روابط تاريخي ايران و فرانسه نيز مورد توجه قرار گرفته و طرفين بر توسعه همکاريهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو کشور تاکيد نمودند.

نظر شما