شناسهٔ خبر: 4263793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبر تکمیلی؛

گفت وگوی تلفنی روحانی با پوتین و اولاند درباره مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای

تهران - ایرنا- حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری عصر امروز (پنجشنبه) در گفت وگویی تلفنی با همتایان خود از روسیه و فرانسه درخصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری در گفت وگو با «ولادیمیر پوتین» و «فرانسوا اولاند»، مواضع تهران درخصوص موضوع هسته ای را تبیین کرد.

وی با یادآوری ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم ها را اساسی ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی دانست.

روحانی در این تماس ها همچنین مواضع تهران در خصوص تجاوز نظامی به یمن را تشریح کرد.



** انتظار می رود روسیه قدم های جدی تری در مذاکرات بردارد

وی در گفت وگو با پوتین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و ضمن برشمردن مواضع کشورمان در این زمینه افزود: در فرصت جدیدی که به وجود آمده باید کشورهای عضو با تمرکز بیشتری، مذاکرات را به پیش ببرند زیرا ممکن است گروه های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم.

روحانی ادامه داد: انتظار ما از روسیه به عنوان کشور همسایه و دوست آن است که قدم های جدی تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی تری در مذاکرات ایفا کند.

رییس جمهوری سپس با اشاره به تحولات یمن و تجاوز نظامی به آن کشور، ضمن تأکید بر وحدت و لزوم ثبات یمن، بر ضرورت روی کار آمدن دولتی فراگیر تأکید کرد.

وی افزود: شرایط یمن با چند ماه پیش متفاوت است؛ مردم یمن شاهد انقلابی مردمی بودند و با شرایط جدید باید به خواست مردم توجه کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با تسلیت به رییس جمهوری کشورمان در رابطه با درگذشت والده گرامی ایشان، به پیشرفت های مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت:این مذاکرات بسیار خوب بوده است و باید تلاش کنیم به توافق نهایی دست یابیم.

رییس جمهوری روسیه افزود: مسکو همواره موافق مسیری است که به توافق نهایی منجر شود.

پوتین درخصوص تحولات یمن نیز گفت: ما با هرگونه دخالت نظامی مخالفیم و این روش را سازنده نمی دانیم؛ روسیه از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت کرده و همواره بر گفت وگو میان طرفین تأکید می کند.

وی افزود: ما با ایران در زمینه مسایل منطقه و همچنین مذاکرات هسته ای به رایزنی های خود ادامه خواهیم داد.

در این گفت وگو، طرفین با مثبت خواندن رشد روابط اقتصادی دوکشور و با ذکر اینکه هنوز به اهداف توافق شده دو رییس جمهوری در توسعه روابط نرسیده ایم، تأکید کردند که ایران و روسیه در سال جاری برای دستیابی به رشد بیشتر روابط، بر تلاش های خود بیافزایند.



** فرانسه همانند 12 سال پیش در مذاکرات نقش فعالی داشته باشد

روحانی در گفت وگو با اولاند نیز با تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته ای و ابراز امیدواری نسبت به نتایج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در این زمینه پرداخت.

وی افزود: انتظار از کشور فرانسه آن است که همانند مذاکرات سال های ۲۰۰۵–۲۰۰۳، نقش فعالی داشته باشد؛ دشمنان روابط دو کشور، می خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد اما دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به تحولات یمن، مواضع روشن کشورمان درقبال تجاوز نظامی به یمن را برشمرد و گفت: راه حل مشکل یمن نظامی نیست.

وی تاکید کرد: مداخلات نظامی خارجی بسیار خطرناک بوده و بر دامنه بحران خواهد افزود.

روحانی ادامه داد: براین باوریم که همه گروه های داخلی از طریق مسیر مذاکره، برای وحدت یمن تلاش کنند، تا ثبات و امنیت به این کشور بازگشته و تروریست ها موفق به تخریب این کشور نشوند.

روحانی در این زمینه از فرانسه خواست با استفاده از نفوذ خود در کشورهای منطقه و صحنه بین المللی، از تداوم این مداخلات جلوگیری کرده و به ثبات و وحدت این کشور کمک کند.

اولاند نیز در این تماس تلفنی ضمن تسلیت درگذشت والده گرامی رییس جمهوری کشورمان، روند مثبت مذاکرات هسته ای را یادآورشد و گفت: فرانسه برانجام توافق مُصر است و ضمن به رسمیت شناختن فناوری صلح آمیز هسته ای ایران، آماده است در این رابطه و بویژه پس از توافق، همکاری های خود با ایران را توسعه دهد.

وی در رابطه با اوضاع کشور یمن نیز گفت: فرانسه موافق گفت وگو و نزدیک کردن طرفین از طریق مذاکرات است تا بتوان از این طریق، به اوضاع این کشور سامان داد.

در این گفت وگوی تلفنی، روابط تاریخی ایران و فرانسه نیز مورد توجه قرار گرفته و طرفین بر توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه تاکید کردند.

شبد**1528** 2023

برچسب‌ها:

نظر شما