شناسهٔ خبر: 4263598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی تلفنی روحانی با کامرون، پوتین و اولاند

آقای حسن روحانی، رئیس جمهور، عصر پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با نخست وزیر انگلیس و رئیسان جمهور روسیه و فرانسه در خصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته‌ ای و با تاکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌ المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چرا که اشتراکات ما در صلح‌ آمیز بودن فعالیت‌ های هسته‌ ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌ های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌ حل نهایی برساند.

رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیربرای توافق، دراین زمینه اظهارداشت: ما باید درجهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود.

روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ ها را اساسی‌ ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات بر اعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌ های آینده به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

 

روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی با هدف انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید نمود.

 

رئیس جمهور همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به کشور یمن و با محکوم کردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل، گفت: کشورهای منطقه می‌ بایست از هر گونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود، خودداری نمایند.

 

روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌کنیم.

 

نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت دوباره به رئیس جمهور کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، گفت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌ کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل نماید، زیرا این فرصت مهمی است و با وجود فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هر کار لازمی را صورت داد.

 

در پایان این گفتگو، طرفین با مثبت خواندن تلاش‌ های صورت گرفته برای اوضاع بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید نمودند.


دکتر روحانی با رئیسان جمهور روسیه و فرانسه گفتگو کرد

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، عصر پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با رئیسان جمهور روسیه و فرانسه در خصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

رئیس جمهور در گفتگو با «ولادیمیر پوتین» و «فرانسوا اولاند»، رئیسان جمهور روسیه و فرانسه، مواضع تهران را در خصوص موضوع هسته ای تبیین کرد و با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ ها را اساسی‌ ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی دانست.

 

دکتر روحانی در این تماس ها همچنین مواضع تهران را در قبال تجاوز نظامی به یمن تشریح کرد.
 

نظر شما