شناسهٔ خبر: 42632018 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نماز و روزه‌ای که انسان را جهنمی می‌کند!

اباعبدالله (ع) با قائله کربلا نشان دادند که فقط نماز و روزه آدمی را عاقبت بخیر نمی‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوذر گودرزی مدرس و پژوهشگر دینی،درباره حقیقت ظاهر و باطن اعمال و رفتار انسان‌ها اظهار کرد: خداوند در آیه ۶۳ سوره نحل می‌فرماید «تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ»؛ به خدا سوگند، به سوی امت‌های پیش از تو پیامبرانی فرستادیم؛ امّا شیطان اعمالشان را در نظرشان آراست و امروز او ولیّ و سرپرستشان است و مجازات دردناکی برای آنهاست.»

وی با توجه به این آیه قرآن ادامه داد: اگر بخواهیم برداشت صحیحی از واقعه کربلا داشته باشیم، باید به پدیدآورندگان این حادثه بنگریم که چگونه زمینه ساز این واقعه شده اند. واقعه‌ای که یک طرف آن فرزند دختر پیامبر اسلام و طرف دیگر آن فردی به نام یزید از آل ابی سفیان است.

این کارشناس مذهبی در ادامه به نقد و بررسی تفکر و اندیشه هر دو گروه پرداخت و افزود: سوال اینجاست که این افراد با چه تفکر و اندیشه‌ای به این قیام وارد شدند و در مقابل خاندان نبوت با نظام و دینی مملو از تفکرات و اندیشه‌های الهی ایستادند.

حجت الاسلام گودرزی افزود: در طرفی حسین بن علی (ع) با عده‌ای قلیل و در سویی یزید با تعدادی کثیر ایستادند؛ اگر ما شناخت درستی از آنها و منش آنها نداشته باشیم، در پیدا کردن حق از باطل دچار مشکل می‌شویم. یزید هم در ظاهر نمی‌خواست با دین رسول خدا (ص) مخالفت کند؛ اما در اصل شراب خواری، قمار و بقیه لهو و لعب‌ها را منافی با دین نمی‌دانست.

وی گفت: خداوند در سوره بقره می‌فرماید «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ»؛ کسانی که به جهان غیب ایمان آورند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم به فقیران انفاق کنند». این ایمان به غیب که در آیه بر نماز مقدم شده در واقع همان کشف باطنی است. خداوند در قرآن مرتب به ما تذکر می‌دهد که‌ ای بندگان من باید دست از ظاهر بردارید و حقیقت را در جای دیگر جستجو کنید.

این مدرس حوزه تصریح کرد: اگر قبل از نماز به غیب اعتقاد پیدا نکنیم، دچار ماتریالیست دینی می‌شویم و تا جایی پیش می‌رویم که در مقابل حق می‌ایستیم. امام حسین (ع) در جای‌جای حرکت به سمت کربلا و در مسیر توحیدی خود به همه یاران و عاشقان حقیقی خود تا روز قیامت می‌آموزد که باید «الذین یومنون بالغیب» باشند؛ یعنی باید به باطن و حقیقت الهی متصل و مومن شویم.

حجت الاسلام گودرزی به رمز ماندگاری واقعه کربلا در دل تاریخ اشاره کرد و گفت: تمام شهدای کربلا با امام اتحاد نفسی و ذاتی پیدا کردند که این همان رمز ماندگاری کربلا است. به این معنا که امام حسین پیروان و یاران خویش را از طریق نفس و باطن حرکت داد نه صرفاً به وسیله چند عمل ظاهری مانند نماز، روزه و عبادات. عبادت‌های ظاهری زمانی جان دارد که ما باطن و نفس خود را به امام بسپاریم لذا در تاریخ این انحصار فقط در واقعه کربلا است.

وی توضیح داد: عمل و عبادت زمانی اثرگذار است که از ظواهر فریبنده دور و خواست ما با خواست خداوند یکی باشد؛ لذا راه و مسیر امام حرکت از باطن و ظاهر است. باید به این نکته توجه داشت که باطن نیکو لاجرم ظاهری آراسته و صحیح را در پی دارد. مراد خداوند از «الذین یومنون بالغیب» مقدم بودن باطن الهی بر عمل ظاهری نماز و عبادات است.

این کارشناس مذهبی به نقطه مقابل یاران اباعبدالله (ع) در واقعه کربلا اشاره کرد و افزود: در مقابل ابا عبدالله (ع) کسانی هستند که دنبال کثرت گرایی و کمیت هستند که باعث گمراهی می‌شود. خداوند در آیه ۶۳ سوره نحل فرمود «شیطان اعمالشان را در نظرشان آراست و امروز او ولیّ و سرپرستشان است»؛ در تاریخ کربلا مشاهده می‌کنیم۳۰ هزار نفر این‌گونه در مقابل اباعبدالله (ع) ایستادند و امام حسین آمد و این ظواهر را که انسان را در وادی دنیا خواهی قرارمی دهد، از ما گرفت.

حجت الاسلام گودرزی در پایان گفت: باید به این نکته توجه کنیم که دشمنان اباعبدالله (ع) انسان‌های کافر و بی دین نبودند؛ اتفاقا اهل نماز شب، تلاوت قرآن و عبادت نیز بودند. اما فقط به ظاهر دین عمل می‌کردند؛ می گفتند ما وظیفه داریم نماز بخوانیم و این کار را انجام می‌دهیم، اما نماز را با اندیشه بدون ایمان به غیب می‌خواندند. بنابراین امام در روز عاشورا ظاهر خود را فدای باطن خود کردند و با شهادت خود، یاران، فرزندان و اسارت اهل بیت عصمت و طهارت ظواهر را در بالاترین مقام و رتبه فدا کردند تا کشتی هدایت شوند و ما را متوجه بواطن دین کنند.

 

نظر شما