شهرخبر: نتایج آخرین تحقیقات درباره پرواز سانحهدیده شرکت هواپیمایی «جرمنوینگز» آلمان حاکی از آن است که کمک خلبان با کم کردن «عمدی» ارتفاع باعث سقوط این هواپیمای «ایرباس ۳۲۰» شده است.
بازپرس فرانسوی این پرونده روز پنجشنبه گفت کمکخلبان ظاهراً به عمد، قصد ساقط کردن هواپیما را داشته است.
کارشناسان شرکت هوایی «جرمنوینگز» ساعاتی پیشتر بر اساس بررسیهای بر روی جعبه سیاه هواپیما گزارش داده بودند در لحظات سقوط، مجادلهای بین دو خلبان در جریان بوده و یکی از آنها تلاشی ناکام برای ورود به کابین خلبان را داشته است.
یک مقام آگاه و بی نام، ماجرا را برای نیویورک تایمز اینگونه شرح داده بود: «خلبان دوم ابتدا آرام بر در میکوبد ولی صدایی نمیشنود، سپس محکمتر به در میکوبد و خواستار باز شدن در میشود و باز هم جوابی نمیشنود؛ دست آخر سعی میکند درب را بشکند که باز هم موفق نمیشود.»
کارشناسان «جرمنوینگز» به رغم این هنوز نتوانسته بودند مشخص کنند کدام خلبان (خلبان اصلی یا کمکخلبان) در کابین حضور داشته است. «برایس رابین» بازپرس فرانسوی پرونده، روز پنجشنبه با بیان نتایج تحقیقات، ابعاد جدیدی از ماجرا را روشن و تصریح کرد کمکخلبان، هدایت هواپیما را در لحظات سقوط در دست داشته است. کمکخلبان فردی به نام «آندراس لوبیتز» و تبعه کشور آلمان معرفی شده است.
رسانههای بینالمللی و کارشناسان پیش از این احتمالات مختلفی را درباره انگیزه احتمالی خلبان حاضر در کابین مطرح کرده بودند.
نشریه انگلیسی ایندپندنت به عنوان مثال به نقل از کارشناسان فرانسوی گفت که احتمال بیماری ناگهانی (سکته و یا بیهوشی) و یا خودکشی خلبان هواپیمای سانحهدیده وجود دارد.
آنها البته احتمال بیماری ناگهانی را دور از ذهن دانسته و گفتهاند که «برای کاستن ممتد از ارتفاع هواپیما و نگه داشتن این شیب کند شیرجه به سمت زمین، خلبان باید تصمیم و اقدامی هوشیارانه بگیرد» که این به معنای قویتر بودن احتمال سقوط عمدی هواپیمای خطوط هوایی جرمنوینگز است.
تحقیقات روز پنجشنبه از ابهامها در این باره هم میکاهد؛ بازپرس فرانسوی پرونده در کنفرانس خبری روز پنجشنبه تصریح کرد که کمکخلبان احتمالاً به عمد هواپیما را ساقط کرده است.
بُعد دیگر ماجرا که روز پنجشنبه آشکار شد، بیخبری مسافران از فاجعه در حال وقوع در ثانیههای پایانی بوده است. «برایس رابین» در این کنفرانس خبری به شرح ده دقیقه پایانی این تراژدی مرگبار پرداخت و گفت قربانیان تا لحظه مرگ از فاجعه در حال وقوع آگاهی نداشتهاند. به گفته وی، دستگاه ضبط صدا در کابین خلبان، صدای جیغ و فریاد مسافران را تنها در ثانیههای پایانی ثبت کرده است.
آقای «برایس رابین» گفت: «ما توانستهایم متن اظهارات ۳۰ دقیقه پایانی را به دست بیاوریم. در ۲۰ دقیقه پایانی خلبانها عادی صحبت میکنند و همانند دو خلبان در جریان پرواز رفتار موقرانهای با یکدیگر دارند.»
وی اضافه کرد: «سپس ما صدای اتاق فرمان را میشنیم که از کمکخلبان درخواست میکند که کنترل هواپیما را به دست بگیرد و صدای هل دادن یک صندلی میآید و بسته شدن در؛ بنابراین فرضیه ما این است که خلبان اصلی برای رفتن به دستشویی یا چیزی از این قبیل از کابین خارج شده بود.»
آقای رابین ادامه داد: «بنابراین او در این زمان به تنهایی کنترل هواپیما را به دست میگیرد... او در این لحظات از سیستم نظارتی پرواز استفاده کرده و ارتفاع هواپیما را کم میکند.
به گفته وی، این اقدام در این ارتفاع تنها میتواند به طور اختیاری و آگاهانه انجام شود.
او ادامه داد: «ما صدای فریادهای متعدد خلبان را میشنویم که خواستار ورود به کابین است. او خودش را معرفی میکند، اما جوابی از کمکخلبان شنیده نمیشود. سپس به در میزند و میخواهد که در باز شود اما باز هم جوابی از کمکخلبان نمیآید.»
بازپرس فرانسوی ادامه میدهد در همین لحظات از کابین خلبان صدای نفس کشیدن میآید که تا لحظه اصابت هواپیما ادامه دارد و این به معنی آن است که کمکخلبان زنده است.
444/444