صاحبخبر - رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور از افتتاح چهل و ششمین پایگاه هوایی اورژانس کشور در تنها استانی که فاقد پایگاه بود، خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد سرور در ویدئو کنفرانسی که پیش از ظهر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از پایگاههای اورژانس هوایی از سال ١٣٧٩ در حوزه غیر نظامی آغاز شد، البته در سالهای جنگ از انتقال هوایی استفاده کردیم و جانبازان و مصدومان را از خطوط درمانی منتقل کردیم. در حال حاضر ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی داریم. با شروع طرح تحول نظام سلامت این خدمت جزو اولویتهای اورژانس کشور قرار گرفت و از آن زمان تمام تلاش خود را انجام دادیم. در آینده نزدیک هم شاهد افتتاح چهل و ششمین پایگاه در استانی که اصلاً اورژانس هوایی نداشتیم یعنی خراسان شمالی خواهیم بود.
سرور ادامه داد: طی مدت زمان فعالیت اورژانس هوایی با بیش از ۲۲ هزار ماموریت بیش از ۳۲ هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم که اغلب افرادی که توسط بالگردها به مراکز درمانی منتقل میشوند بیماران و مصدومان بدحال هستند. البته بعد مسافت، بسته بودن مسیرها و زمان طلایی برای انتقال افراد با اورژانس هوایی نیز در زمینه انتخاب بالگرد برای انتقال افراد تاثیرگذار است.
رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور گفت: هموطنان عزیزی که دچار سکتههای قلبی و مغزی شوند و برای درمان نیازمند مراکز مجهز هستند و از آنها بیش از یک ساعت فاصله داشته باشند نیز مشمول دریافت خدمات اورژانس هوایی میشوند. از دیگر خدمات اورژانس هوایی بحث مشارکت در پیوند اعضا است. یکی از چالشهای کشور ما رساندن ارگانهای حیاتی مثل قلب، کبد و ریه است. ما نوزدهمین کشور پهناور جهان هستیم و برای اینکه بتوانیم ارگانهای دهنده را به گیرنده برسانیم نیازمند خدمات هوایی هستیم. در این نوع خدمت ما از خدمات پرندههای بال ثابت یا هواپیماها و پرندههای بال متحرک یا بالگردها به صورت ترکیبی استفاده میکنیم و از آمبولانسهای زمینی خود نیز کمک میگیریم. از سال گذشته که این خدمت جدید را در اختیار مردم قرار دادیم تا به حال توانستیم ٢٣ قلب را با موفقیت از مناطق دوردست به افراد نیازمندی که مرگ و زندگیشان در گروی این ارگانها بوده رساندهایم. تمام این عملها خوشبختانه با موفقیت انجام شده است.
وی درخصوص آنالیز ماموریتهای اورژانس هوایی گفت: ۵٠ درصد ماموریتهای اورژانس هوایی در حوزه حوادث ترافیکی است که مصدومان بدحال به سرعت به مراکز درمانی منتقل میشوند. ٢٧ درصد از ماموریتهای اورژانس هوایی حوادث غیرترافیکی مثل سقوط از ارتفاع، تیرخوردگی و ضرب و جرح است که معمولا در مناطق صعبالعبور اتفاق میافتاد. آخرین ماموریت ما در حوزه تهران انتقال محیطبانی بود که در لواسان مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود که توانستیم او را با موفقیت منتقل کنیم.
سرور ادامه داد: در سال گذشته و شش ماهه اول سال گذشته درگیر حوادث بزرگی بودیم که نقش اورژانس هوایی در پوشش خدمات مردم گرفتار در این حوادث چشمگیر بود، مثل سیل سال گذشته که چند استان را به شدت درگیر کرد و انبوهی از جمعیت تحت محاصره سیل قرار گرفتند. هچنین در زلزله میانه اورژانس هوایی با ارزیابی اولیه و فوری که از حادثه رخ داده انجام داد امکانات خوبی را ارائه کرد.
سرور اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور تمام تلاش خود را کرده برای اینکه این خدمات را در نقاط کشور مستقر کند و دسترسی مردم را به صورت استاندارد تعریف کند. برای اینکه این اقدامات صورت گیرد نیازمند زیرساختها هستیم و شهرداریها، فرمانداریها، وزارت راه در حین ساختن راهها و گردنههای کوهستانی باید ایجاد پدهای نشست و برخواست هلیکوپتر را در نظر بگیرند. واقعا نیازمند یک همت همگانی هستیم تا بتوانیم این خدمات را در اختیار مردم قرار دهیم. در روستهای دوردست و بخشها، اگر پدهای مناسب که هزینههای پایینی هم وجود دارد، ایجاد شود میتوانیم خدمات خود را با ایمنی مناسبتری به خصوص به مناطق محروم ارایه کنیم.
وی افزود: میتوان گفت که حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد ماموریتهای اورژانس هوایی مختص مردم محروم است که دسترسی به خدمات تخصصی و فوق تخصصی بهداشت و درمان ندارند. با افتتاح پایگاه هوایی در اورژانس هوایی تقریبا پوشش ما تبدیل به ١٠٠ درصد میشود، اما تلاش ما این است که بتوانیم زمان طلایی را رعایت کنیم. زمان طلایی یک اصل در اورژانس است، یعنی همه افرادی که نیازمند دریافت خدمات هستند بتوانند ظرف حداکثر یک ساعت خود را به مرکزی که خدمت مورد نظر آنها را ارایه میکند، برسانند.
سرور افزود: تلاش ما این است که به این حد از استاندارد برسیم که برای رسیدن به این امر تقریبا باید ناوگان ما دو برابر تعداد فعلی باشد. هزینههای خدمات اورژانس هوایی متفاوت است اما به صورت میانگین هر ماموریت اورژانس هوایی برای اورژانس کشور بیش از ٢۵ میلیون تومان هزینهبردار است.
رئیس اداره اورژانس هوایی کشور تصریح کرد: در حوزه کمبود هلیکوپتر واقعیت این است که برای توسعه خدمات اورژانس هوایی با چالشهایی رو به رو هستیم و به همین دلیل هم از نیروهای نظامی کمک گرفتیم. ما در حوزه اورژانس هوایی متاسفانه کمبود بسیار داریم و شرکتهایی که در حوزه غیرنظامی بتوانند با ما همکاری کنند به دلیل همین تحریمهای ناجوانمردانه دچار مشکلات هستند. اما از طرف مختلف سعی میکنیم این تحریمها را رفع کنیم.
وی در ادامه داد: قطعات بالگردها باید در زمان مشخصی تعویض شود، این قطعات فقط توسط شرکت سازنده قابل ارائه است، زمانی که تحریم هستیم و نمیتوانیم پول را منتقل کنیم و قطعه را به ما نمیدهند دچار چالش میشویم. پیش آمده که به علت تحریم نتوانستیم برخی از ماموریتها را انجام دهیم و گاهی متاسفانه برخی از هموطنانمان جانشان به خطر افتاده است. این تحریمها ناجوانمردانه است و به طور قطع بر کمیت و کیفیت ماموریتها تاثیر میگذارد. سرور درخصوص حضور پرسنل خانم در اورژانس هوایی گفت: اورژانس هوایی یک عملیات مشترک است، تقریبا ١٠٠ درصد نیروهای ما در دیسپچها کارشناسان حرفهای هستند که مهارتهای لازم را در حوزه راهبری عملیات دارند و در پایگاه زمینی و اورژانس هوایی خود و شرکتهایی که به ما ارائه خدمت میکنند متخصصان هستند که حوزه هوانوردی عملیات را مدیریت میکنند چرا که عملیات فقط منحصر به پرواز بالگرد نیست.
وی افزود: خانمها در این حوزه حضور پررنگی دارند اما در خود پرواز فعلا از حضور خانمها استفاده نمیکنیم آن هم به دلیل شرایط خاص است. به عنوان مثال گاهی در شرایط بسیار سختی عملیات انجام میدهیم و این نیازمند قدرت بدنی و تحمل شرایط بسیار سختی است، بنابراین فعلا ترجیح دادیم که در پرواز از خانمها استفاده نکنیم. البته در بسیاری از پروازها که کار تخلیه مادران باردار است و مقصد و مبدا تعریف شده است از حضور ماماها و پرستارها و متخصصان خانم استفاده میکنیم.
رئیس اداره اورژانس هوایی کشور گفت: مالکیت ٩ فروند بالگرد برای وزارت بهداشت و جزو ناوگان خودمان است. تعدادی هم از بالگردها متعلق به شرکتهای خصوصی است و ٢٣ فروند بالگرد هم متعلق به حوزههای نظامی است که در خصوص ارائه خدمات فوریتهای پزشکی از آنها استفاده میکنیم.
وی درخصوص آمار انتقال مادران باردار نیز اظهار کرد: ١٠ درصد از ماموریتهای حوزه اورژانس هوایی انتقال مادران باردار است. همچنین مرگ مادران باردار در استان لرستان به خصوص در حوزه الیگودرز به صفر رسیده است. بالگرد یاسوج نیز غالبا مادران باردار را منتقل میکند چرا که بسیاری از مادران باردار عشایر ما دچار مشکل میشوند و اصلا امکان انتقال از زمین در برخی از موارد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تا به حال دو هزار و ١٢۶ مادر باردار با شرایط پرخطر از مناطق صعبالعبور به مراکز درمانی منتقل شدهاند، گفت: این افراد توسط اورژانس هوایی منتقل شدند که تعدادی از آنها در حین انتقال زایمان هم داشتند. یک زایمان در اصفهان داشتیم که مادر باردار سه قلو زایمان کرد.∎