شناسهٔ خبر: 42589231 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات لبنان؛

وقوع آتش سوزی مجدد در بندر بیروت/ نشست بی نتیجه نبیه بری و سعد الحریری/ درگیری مخالفان و موافقان میشل عون

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- منابع خبری از شعله ور شدن آتش سوزی مجدد در بندر بیروت خبر می دهند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، آتش سوزی دوباره در بندر بیروت زبانه کشیده و گروههای اطفای حریق برای خاموش کردن آن تلاش می‌کنند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد که دود ناشی از حریق دوباره از محل آتش سوزی در بندر بیروت به آسمان برخاسته است.
روز پنجشنبه نیز آتش سوزی در بندر بیروت به وقوع پیوست که در نتیجه آن انبار لاستیک طعمه حریق شد.
در پی انفجار عظیم در بندر بیروت بیش از 170 نفر کشته و بیش از 6هزار نفر زخمی شدند و بیش از 300 هزار نفر هم منازل خود را از دست دادند.

نشست بی نتیجه نبیه بری و سعد الحریری
نشست نبیه بری رئیس پارلمان و سعد الحریری رئیس جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان بدون دستیابی به نتیجه مثبتی پایان یافت.
تلویزیونی المنار گزارش داد، برخی منابع گفتند نشستی که میان نبیه بری و سعد الحریری برگزار شد، نتیجه مثبتی در بر نداشت.
به گفته این منابع، سعد الحریری در دیدار با نبیه بری، طرحی ارائه داد تا بر اساس آن وزیر دارایی لبنان شود هرچند به گفته منابع وابسته به پارلمان لبنان، این طرح در تضاد با همه توافقات به دست آمده در دولت‌های سابق و اصول مربوط به توزیع مناصب در لبنان و همچنین در تضاد با توافقنامه طائف است.
این منابع خاطر نشان کردند سعد الحریری نتوانست در این نشست نظر نبیه بری را تغییر دهد.
این منابع درباره تماس تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با نبیه بری نیز گفتند دو طرف در این تماس تلفنی درباره موضوع وزارت دارایی لبنان با یکدیگر گفتگو کردند، اما نتیجه مثبتی حاصل نشد. همچنین هیچ پیشرفتی در موضوع تشکیل کابینه لبنان حاصل نشده است و همه منتظر نشست میشل عون رئیس جمهور و مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه جدید لبنان فردا دوشنبه هستند.

گفتگوی تلفنی مکرون و نبیه بری موفقیت آمیز نبود
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگار خود گزارش داد گفتگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه و رئیس پارلمان لبنان درباره تشکیل دولت جدید در لبنان موفقیت آمیز نبود.
در همین حال منابع خبری از تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای تشکیل کابینه جدید این کشور خبر دادند.
برخی منابع به پایگاه خبری المنار لبنان گفتند که «برنارد إیمییه» رئیس دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه در جریان دیدار هفته جاری اش با سرلشکر «عباس ابراهیم» همتای لبنانی خود در فرانسه از تماس تلفنی ماکرون با نبیه بری خبر داده بود که این امر امشب اتفاق افتاد ولی نتیجه مثبتی به همراه نداشته است.
در همین ارتباط برخی منابع به پایگاه خبری النشره لبنان گفتند که تماس تلفنی ماکرون با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نتوانسته به راه حلی برای باز گردن گره پست امور مالی در کابینه جدید لبنان بیانجامد.
بر اساس این گزارش، ماکرون تصمیم گرفته که خود شخصا در امر تشکیل دولت جدید دخالت کند و تماس‌هایی با نبیه بری برای میانجیگری برای حل منصب مالی برقرار کرده تا دولت جدید تشکیل شود.

درگیری مخالفان و موافقان میشل عون
ارتش لبنان اعلام کرد که برای متفرق کردن معترضان دو طیف در این کشور مجبور شده است تیراندازی کند.
ارتش لبنان اعلام کرد که به دنبال وقوع درگیری بین دو گروه معترض در این کشور، با حضور در صحنه تلاش کرده است که این دو گروه را از هم جدا کند.
در بیانیه‌ ارتش لبنان که شامگاه شنبه بعد از درگیری بین معترضان در شهر بیروت منتشر شده، آمده است: «ارتش برای ایجاد مانع انسانی جهت جدا کردن دو تظاهرات در اطراف کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) تلاش می‌کند و بعد از اقدام معترضان در پرتاب سنگ به نیروهای ارتش و ضرب و شتم آن‌ها و تلاش برای رسیدن به کاخ، ارتش مجبور شده است تیراندازی شده‌ است».
منابع و رسانه‌های لبنانی عصر امروز از تجمع موافقان (عمدتاً از جریان ملی آزاد) و مخالفان میشل عون، رئیس جمهور لبنان در برابر کاخ بعبدا در بیروت خبر دادند. مخالفان عون خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.
تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از اطراف بعبدا نشان می‌دهد که برخی از معترضان به سمت نیروهای ارتش و پلیس سنگ پرتاب کرده و شدیداً با ارتش درگیر شده است.
شبکه «ام‌تی‌وی» لبنان مدعی شد که در این درگیری چند تن زخمی شده است. خبرنگار این شبکه گفت که ارتش برای کنترل اوضاع در اطراف کاخ ریاست جمهوری نیروهای ذخیره و تکاورها را احضار کرده است.
با وقوع انفجار بیروت و وارد شدن خسارت‌های سنگین به پایتخت لبنان، موج جدیدی از نارضایتی‌ها در این کشور آغاز شده است.

نظر شما