شناسهٔ خبر: 42516965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخاباتی 2020 آمریکا؛

کم شدن فاصله بایدن و ترامپ در ایالتهای کلیدی/ترامپ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید انتخاب «کامالا هریس» به عنوان معاون نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2020 و حتی سودای ریاست جمهوری او، اقدامی توهین‌آمیز است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید هیچ‌کس «کامالا هریس» معاون «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات 2020 را دوست ندارد.
وی همچنین گفت که «هریس هرگز نمی‌تواند عنوان نخستین رئیس‌جمور زن آمریکا» را از آن خود کند و اینکه «وقوع چنین رویدادی به منزله توهین به آمریکا است».
البته ترامپ قبلاً هم در اظهاراتی مشابه مدعی شده بود که دخترش «ایوانکا» برای تبدیل شدن به نخستین زنی که ریاست‌جمهوری آمریکا را به عهده می‌گیرد؛ شایسته‌تر است.
ترامپ در ادامه حملات لفظی علیه تیم منتخب حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات 2020، افزود: اگر دشمنان خارجی ما به دنبال نقشه‌ای برای زمین‌گیر کردن آمریکا هستند؛ بعید است بتوانند گزینه‌ای بهتر از بایدن-هریس گیر بیاورند.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه بدگویی از حریف دموکرات گفت: جو بایدن ضعیف است و من به این خاطر نامزد انتخابات 2020 شدم که آینده از آن آمریکا باشد؛ نه چین و دیگر کشورها. اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود؛ اقتصاد ما از هم می‌پاشد.
 فارغ از اینکه کدام نامزد برنده نهایی انتخابات ریاست جمهور ی آمریکا باشد؛ هر دو طرف می‌کوشند تا دیگری را متهم به همدستی با بیگانگان کنند. همانگونه که ترامپ، حریف دموکرات را بازیچه دست چین معرفی می‌کند؛ بایدن نیز رقیب جمهوریخواه را عامل روسیه لقب داده است. در واقع، این اقدام بازی احزاب سیاسی آمریکا برای جهت دهی به افکار عمومی این کشور در آستانه انتخابات 2020 است.

کم شدن فاصله بایدن و ترامپ در ایالتهای کلیدی
نظرسنجی های جدید در آمریکا بیانگر آن است که فاصله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های کلیدی کاهش یافته است.
به گزارش یو اس ای تودی، نظرسنجی‌هایی که زیر نظر مؤسسه «ریل کلیر پالیتیکز» در شش ایالت ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و آریزونا نشان می‌دهد طی 30 روز گذشته، فاصله «دونالد ترامپ» با «جو بایدن» در این ایالت‌ها از 4.6 درصد به 3.2 درصد کاهش یافته است.
ایالت‌های مذکور به عنوان ایالت‌های «صحنه نبرد» در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در نظر گرفته شده اند.
بر اساس این نظرسنجی‌ها فاصله بایدن از ترامپ در ویسکانسین 5 درصد، در کارولینای شمالی 0.6 درصد، در فلوریدا 1.4 درصد، پنسیلوانیا 3.9 درصد، میشیگان 3.3 و آریزونا 5 درصد است اما در شرایط کلی و در مجموع این شش ایالت، آرای بایدن 3.2 درصد بیشتر از ترامپ است.
بر اساس نتیجه انتخابات دوره‌های قبلی، نامزدی که در این شش ایالت پیروز شود برنده نهایی انتخابات خواهد بود.

بایدن برنده آرای مردمی انتخابات 2020 است
طبق یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات 2020 آمریکا، بایدن با اختلافی 12 درصدی، آراء مردمی را از آن خود خواهد کرد حال آنکه ممکن است در جلب آرای الکترال، از ترامپ عقب بیفتد.
 نظرسنجی که به طور مشترک از سوی خبرگزاری رویترز و مرکز سنجش افکار عمومی «ایپسوس» انجام شد، حاکی از آن است که در سطح ملی و در میان عامه مردم آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020، از برتری 12 درصدی در مقایسه با دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه برخوردار است.
همچنین گفته می‌شود که در مقایسه با چهار سال پیش، شمار رای دهندگان مردد کاهش یافته است.
طبق این نظرسنجی، 52 درصد از رای دهندگان احتمالی از بایدن حمایت می‌کنند حال آنکه این رقم برای ترامپ 40 درصد است. سه درصد هم به نامزدهای مستقل رای می‌دهند و فقط 5 درصد رای دهندگان هنوز تصمیم قطعی خود را اتخاذ نکرده و نمی‌دانند که به چه کسی رای خواهند داد.
به این ترتیب، شمار رای دهندگان مردد در مقایسه با انتخابات 2016، به کمتر از نصف کاهش یافته است.
طبق نظرسنجی رویترز، حتی اگر 5 درصدی که هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند؛ در نهایت به ترامپ رای دهند، باز هم برنده رای مردمی انتخابات 2020 آمریکا، جو بایدن دموکرات است.
با این حال، از آنجا که رای مردمی تعیین کننده نتیجه انتخابات نیست و برنده نهایی بعد از شمارش آراء الکترال معرفی می‌شود؛ ممکن است مثل دور قبل، ترامپ برنده انتخابات 2020 معرفی شود.

ترامپ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد!
یک شبکه آمریکایی مدعی شده ترامپ به دلیل نقشی که در عقد توافقنامه منحوس امارات-رژیم صهیونیستی داشته، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است.
«فاکس نیوز» در خبری مدعی شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دلیل تلاش برای میانجیگری بین رژیم صهیونیستی و امارات، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل سال 2021 شده است.
گفته می‌شود که «کریستین تیبرینگ-جِد» عضو ارشد پارلمان نروژ، با قدردانی از اقدامات ترامپ برای حل ادعایی مناقشات ریشه‌دار جهانی، پیشنهاد نامزدی او را برای دریافت جایزه صلح نوبل ارائه کرده است.
این نماینده نروژی حتی مدعی شده که ترامپ علاوه بر تلاش برای دوستی میان اعراب و صهیونیست‌ها، در حل مناقشات دیگر نقاط جهان از جمله کاهش اختلافات مرزی هند- پاکستان و درگیری‌های کره شمالی- کره جنوبی نیز دخیل بوده است.
کاهش نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا نیز از دیگر دلایل تیبرینگ برای معرفی ترامپ به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح عنوان می‌شود.
 توافق ننگین رژیم صهیونیستی و ابوظبی برای عادی‌سازی روابط، درحالی دستمایه نامزدی ترامپ برای تصاحب جایزه صلح نوبل شده که نه تنها گروه‌های فلسطینی بلکه ملتهای عربی و مسلمان با آن مخالف هستند.
از سوی دیگر به نظرمی‌رسد پیشنهادهای عجیب ترامپ مبنی بر وساطت میان هند و چین در مناقشه مرزی «لاداخ» و یا حتی کاهش نظامیان آمریکایی در خاورمیانه و غرب آسیا با هدف نامزدی برای دریافت جایزه صلح نوبل و جلب آراء مردمی در آستانه انتخابات 2020 آمریکا بوده است.
اما ظاهراً تیبرینگ فراموش کرده به این نکته اشاره کند که بخشی از برنامه خروج نظامیان آمریکایی از غرب آسیا، با هدف تمرکز هرچه بیشتر نیرو و تجهیزات در منطقه ایندوپاسیفیک و همچنین اروپای شرقی انجام می‌شود تا به این ترتیب واشنگتن مانع از قدرت‌یابی چین و روسیه شود.
در ادوار گذشته جایزه نوبل صلح به جنایتکارانی چون «شیمون پرز»، «باراک اوباما» و «آنگ سانگ سوچی» اهدا شده است.

پوتین برنامه ای برای تماس با ترامپ، قبل از انتخابات آمریکا ندارد
سخنگوی کرملین تصریح کرد که رئیس جمهور روسیه برنامه ای برای تماس با رئیس جمهور آمریکا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا ندارد.
 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری روسی « تاس » تصریح کرد که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر 2020 (13 آبان 99) هیچ تماسی بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا برنامه ریزی نشده است.
سخنگوی کرملین با این حال ادامه داد، البته در موارد اضطرار احتمال برقراری تماس تلفنی میان رؤسای جمهور دو کشور روسیه و آمریکا وجود دارد.
وی در این خصوص توضیح داد: «تاکنون، هیچ گفت وگویی برنامه ریزی نشده است. دلیلی برای انجام چنین چیزی وجود ندارد اما همانطور که می دانید، آنها اغلب ارتباط برقرار می کنند».
پسکوف در ادامه افزود که برخی اوقات رئیس جمهور روسیه آغاز کننده تماس است و اوقاتی دیگر، رئیس جمهور آمریکا آغاز کننده چنین گفت وگوهایی است و «هر وقت لازم باشد، تماس های تلفنی را برنامه ریزی می کنند».
اظهارات سخنگوی کرملین در شرایطی مطرح شده است که شبکه « ان بی سی » اواخر مرداد ماه در گزارشی نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مشاوران خود گفته که مایل به ملاقات با ولادیمیر پوتین همتای روس خود قبل از انتخابات نوامبر (آبان) است.
طبق گزارش خبرگزاری تاس، پوتین و ترامپ از آغاز سال جاری میلادی، هشت تماس تلفنی با یکدیگر داشته اند که دو مورد آن سه جانبه بوده است و «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان نیز در این مکالمه ها حضور داشته است.

فائوچی: واکسن کرونا تا انتخابات آمریکا آماده نمی شود
برخلاف ادعاهای رئیس جمهور آمریکا، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا تأکید کرد که واکسن کرونا تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا آماده نخواهد شد.
 دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا ادعاهای اخیر « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر آماده شدن واکسن کرونا تا انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر 2020 (13 آبان 99) رد کرد.
بنا بر گزراش شبکه « سی ان بی سی »، فائوچی که یکی از اعضای کلیدی کارگروه کاخ سفید در زمینه مقابله با کرونا است، روز گذشته (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که آماده شدن واکسن کرونا تا انتخابات آمریکا بعید است و احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی این واکسن آماده می شود.
اواسط مردادماه ترامپ مدعی شده بود که واکسن کرونا احتمالاً تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بازارهای آمریکا عرضه خواهد شد.
 ترامپ روز دوشنبه هفته جاری نیز در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای خود گفته بود که واکسن کووید-19 احتمالاً تا روز انتخابات آماده توزیع خواهد بود.
وی در جمع خبرنگاران گفت: «ما احتمالاً به زودی یک واکسن خواهیم داشتم و شاید حتی قبل از یک روز بسیار خاص. شما می دانید که منظورم چه روزی است».
کارشناسان بیماری های عفونی و کارشناسان بهداشت نگران هستند که فرایند تأیید واکسن در آمریکا آلوده به مسائل سیاسی شود.
بنا بر گزارش خبرگزاری دویچه وله آلمان، اصرار ترامپ برای عرضه سریع تر واکسن کرونا موجی از انتقادات کارشناسان بهداشت و مقام های ارشد حزب دموکرات را به همراه داشته است به طوریکه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این اظهارات ترامپ را دخالت در کار علمی «سازمان دارو و غذا» (FDA) توصیف کرد که ممکن است سلامت مردم آمریکا در معرض خطر قرار دهد.

مدیر فیس‌بوک از احتمال آشوب بعد از انتخابات آمریکا خبر داد
"مارک زاکربرگ" موسس و مدیر فیس‌بوک از احتمال خشونت و آشوب مردم بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد: به نظر من ما باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا احتمال آشوب و خشونت از طرف مردم در این انتخابات را کاهش دهیم.

ترامپ در میان لاتین تباران آمریکا از رقیب دموکرات پیش افتاد
 نظرسنجی های تازه نشان می دهند که آرای احتمالی لاتین تباران ساکن آمریکا به دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی، اندکی از جوبایدن رقیب دموکرات او در انتخابات ریاست جمهوری 13 آبان ماه فراتر است.
به گزارش  شبکه خبری الجزیره؛ این در حالیست که در رقابت میان ترامپ و هیلاری کلینتون در انتخابات 2016میلادی، محبوبیت نامزد حزب دموکرات از محبوبیت رقیب جمهوری خواه بیشتر بوده است.
براساس چند نظرسنجی تازه در ایالت فلوریدا از صحنه های مهم و تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات؛ بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری با ترامپ دوشادوش حرکت می کند، اما از نظر میزان محبوبیت در میان لاتین تباران، از رقیب جمهوری خواه، عقب افتاده است.
نظرسنجی تازه ان بی سی/ماریست نشانگر حرکت دوشادوش این 2 نامزد در فلوریداست که 29 رای الکترال آن برای پیروزی هر یک از نامزدها ضروری است و میزان حمایت از این 2 در میان همه رای دهندگان احتمالی از هر نژاد و طبقه، 48 درصد است. بر اساس این نظرسنجی، بایدن با کسب 46 درصد محبوبیت در میان رای دهندگان احتمالی لاتین تبار، از ترامپ با 50 درصد حمایت، عقب مانده است.
براساس نتیجه های نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیک که هفته گذشته انتشار یافت، حمایت رای دهندگان احتمالی لاتین تبار از ترامپ 45 و بایدن 43 درصد است. همچنین نظرسنجی بندیکسن و آماندی در فاصله زمانی اول تا چهارم سپتامبر (11 – 14 شهریور) در ناحیه میامی دید کانتی که گرایش های چپگرایانه دارد؛ نشان داد که ترامپ با 47 درصد آرا در میان رای دهندگان احتمالی لاتین تبار از بایدن با 46 درصد حمایت، جلو زده است.

نیویورک تایمز: کمپین انتخاباتی ترامپ با مشکلات مالی روبرو شده است
بسیاری از هزینه‌های شخصی ترامپ برای انتخابات شفاف نیست و او یکبار به شوخی گفته بود می‌تواند اولین رئیس جمهور آمریکا باشد که در جریان رقابت‌های انتخاباتی کسب درآمد کند.
 نیویورک تایمز در یادداشتی به بررسی هزینه‌های مالی کمپین انتخاباتی ترامپ پرداخته و افزایش این هزینه ها را برای حزب جمهوری خواه پردردسر عنوان کرده است.
در این مطلب آمده است: همواره پول و کمک های مالی گسترده به عنوان یکی از امتیازات برتری کمپین انتخاباتی ترامپ در نظر گرفته می شود، همان که درباره باراک اوباما در سال 2012 و جرج بوش در سال 2004 نیز در نظر گرفته شده بود.ترامپ یک روز پس از مراسم تحلیف  و شروع بکارش زودتر از هر رئیس جمهور دیگری از آمادگی اش برای انتخاب مجدد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن گفت و همزمان از وضعیت مالی بهتر در سال پیش رو خبر داد.
این وضعیت مالی بهتر برای ترامپ به نظر می رسید که واقعا نتیجه بخش بوده است، چون رقیب او «جو بایدن»، وقتی نامزدی خود را در میان دموکرات ها اعلام کرد، از نظر مالی تقریبا ضعیف ظاهر شد و در مقابل ترامپ و کمیته ملی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخاباتی خود در همان شروع کار 200 میلیون دلار را در اختیار داشتند و از این نظر جلوتر بودند. پنج ماه بعد اوضاع مالی کمپین انتخاباتی ترامپ تغییر کرد و بسیاری از این منابع خرج شدند. از 1.1 میلیارد دلار بودجه کمپین ترامپ و حزب جمهوری خواه که از آغاز سال 2019 همواره در حال جمع آوری و افزایش بوده است، بیش از 800 میلیون دلار آن خرج شد. حالا برخی افراد در کمپین انتخاباتی ترامپ  آن چه را که برای شان غیرقابل تصور بود، به وقوع پیوسته و این کمپین دچار بحران پول نقد شده است، در حالی که کمتر از 60 روز تا روز انتخابات زمان باقی است.این موضوع را چند مقام جمهوری خواه نیز تائید کرده اند.

نظر شما