شناسهٔ خبر: 42514382 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شهردار تهران:

توسعه مترو امري حاکميتي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- شهردار تهران گفت: شهرداری به تنهایی از عهده تامین اعتبار برای خطوط ریلی بر نمی‌آید.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای پیروز حناچی دیروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط 10 متروی شهر تهران افزود: مکانیزم‌های دیگری را نیز برای تامین مالی تعریف کرده ایم تا توسعه ریلی اتفاق بیفتد.
وی گفت: مترو را یک امر حاکمیتی می‌دانیم و بزرگترین طرح فناوری کشور مترو است که هم در تهران و هم در کلانشهر‌ها در سیبل قرار دارد و وقتی موضوع حاکمیتی می‌شود مهمترین وظیفه دولت نیز قرار می‌گیرد.
آقای حناچی ادامه داد: حل مشکل حمل و نقل و آلودگی دو تا از خواسته‌های مهم شهروندان تهرانی است که ارتباط مستقیم با هم دارند و مکانیزم‌های زیادی باید با یکدیگر دست به دست هم بدهند اعم از شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی و کمک‌های دولت تا این اتفاق بیفتد.
شهردار تهران گفت: حمل و نقل و شهرسازی دو بال یک مجموعه هستند که هیچکدام بر دیگری برتری ندارند و به همدیگر کمک می‌کنند.
وی افزود: ما در خیلی از مناطق شهری حمل و نقل ریلی را توسعه می‌دهیم و اکنون نیز در محدوده منطقه 22 با بارگذاری بیش از 450 هزار نفر برای شبکه ریلی برنامه ریزی کردیم که در واقع با احداث این خط منطقه 22 به شبکه ریلی وصل خواهد شد و تعادل و توسعه را با ریل به منطقه می‌بریم.
شهردار تهران گفت: از همه ظرفیت شهرسازی برای تولید ثروت و منابع استفاده خواهیم کرد و قانونگذار ظرفیت کمیسیون ماده 5 را برای همین منظور تعبیه کرده است که در اجرای خط 10 نیز از این ظرفیت استفاده خواهد شد.
وی افزود: مدیریت پایتخت به تنهایی توسط مسئولان محلی امکان پذیر نیست و این یک امر حاکمیتی است، به ویژه در بخش‌هایی مانند آلودگی و حمل و نقل ریلی که نیاز به همیاری دارد.
آقای حناچی گفت: برنامه‌های مفصلی علاوه بر حمل و نقل ریلی در دستور کار داریم به ویژه که 10 درصد ذرات معلق و 18 درصد آلودگی‌ها در تهران مربوط به موتور‌های دوچرخ (موتور سیکلت) بنزینی است که برنامه روشنی را برای ان در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: همچنین برقی کردن تاکسی شهری و هیبریدی کردن آن‌ها و در نهایت اتوبوس‌های شهری مهم است و کمک زیادی دولت برای بازسازی آن‌ها کرده است.

هزینه ساخت خط 10 مترو از 19 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان می رسد
هزینه ساخت خط 10 مترو تهران با 35 ایستگاه در هفت ماه گذشته برابر با 19 هزار میلیارد تومان بود، اما امروز این رقم به بیش از 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم با بیان اینکه خط 10 یکی از طولانی‌ترین و اصلی‌ترین خطوط متروی تهران است، افزود: این خط از نظر بار مالی نیز بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که به صورت عمده با امکانات داخلی ساخته می‌شود. این خط هفت نقطه تبادل دارد و می‌تواند سفر‌های مترو را افزایش دهد.
وی در ادامه افزود: وعده داده شده تا پایان امسال 12 ایستگاه افتتاح شود و امکان دارد که حتی به 14 ایستگاه مترو نیز برسد. امید است که با تأمین مالی از منابع اوراق مشارکت و TOD و مجتمع‌های ایستگاهی و همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداران مناطق، تا پایان امسال 14 ایستگاه افتتاح شود.
آقای مناف هاشمی با بیان اینکه تعدادی از این ایستگاه‌ها بین 400 تا 600 میلیارد تومان هزینه دارد، یادآور شد: هزینه برآورد شده برای ساخت خط 10 در هفت ماه گذشته برابر با حدود 19 هزار میلیارد تومان بود. اما این رقم امروز به 30 هزارمیلیارد تومان رسیده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده این هزینه چه میزان خواهد شد.
وی درباره تأمین منابع مالی ساخت این خط گفت: حدود سه هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال 1397 و 1398 تأمین شد، اما به زودی نامه شهردار تهران درباره اجازه انتشار چهار هزار میلیارد تومان برای بازآماد کردن 44 قطار متروی فرسوده به دست شما می‌رسد.
معاون شهردار تهران با اشاره به فرسودگی قطار‌های مترو گفت: قطار‌های مترو به جهت فرسودگی مشکلاتی را برای شبکه ایجاد می‌کند. امید است که برای نوسازی قطار‌ها از سازمان برنامه و بودجه کمک مالی گرفته شود.

دولت به موضوع 630 دستگاه واگن ورود پیدا کند
وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سرانجام 630 دستگاه گفت: بانک مرکزی به تازگی نماینده خود را برای قرارداد 630 دستگاه واگن به چین اعزام کرده و نیاز است شما و دولت به این مسأله ورود کنید چرا که براساس وظایف قانونی شهرداری‌ها بیشتر از این نمی‌توان برای این قسمت تلاش کرد.
آقای مناف هاشمی به وضع اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: مترو تهران هزار و 500 دستگاه واگن کسری دارد که در صورت تأمین، به جای دو میلیون سفر، حداکثر هفت میلیون سفر در روز می‌تواند انجام شود. اتوبوسرانی نیز 4هزار دستگاه اتوبوس کسری دارد. سن اتوبوس‌های شهر بیش از 12 سال است و باید در این زمینه نیز از دولت کمک مالی گرفته شود و مشکل آن را از محل اوراق مشارکت حل کرد. اکنون 100 درصد هزینه اتوبوس‌ها را شهرداری تهران می‌پردازد که خارج از توان مدیریت شهری است.
معاون شهردار تهران درباره واگن سازی تهران، گفت: واگن سازی تهران که در حال تعطیلی است و شهرداری و دولت باید برای حل این مشکل دست به دست یکدیگر دهند.
وی درباره وضعیت مترو پرند نیز توضیح داد: تفاهمی با وزارت راه انجام و عددی در بودجه در نظر گرفته شده که دستور تخصیص آن به زودی داده خواهد شد. شهرداری باید قراردادی منعقد کند. هر قرارداد یک میلیون دلار هزینه دارد و اگر کمک دولت نباشد شهرداری نمی‌تواند در این حد هزینه کند.
آقای هاشمی با اشاره به کاهش درآمد‌های حمل و نقلی تهران با شیوع ویروس کرونا، گفت: در شرایط کرونا درآمد‌های ناچیز اتوبوسرانی و مترو نیز کاهش یافته است و دولت نیز تاکنون کمک هزینه‌ای نپرداخته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره وضعیت تاکسی‌ها، بیان کرد: 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد. اگر ایران خودرو همکاری کند و دولت نیم نگاهی به موضوع نوسازی داشته باشد، امسال نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی انجام خواهد شد.

90کیلومتر متروی تجهیز نشده در پایتخت داریم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با گلایه از تعیین تکلیف نشدن مصوبات دولت در بخش کمک به مترو و اتوبوس گفت: حدود 90 کیلومتر خط مترو در تهران تاکنون تجهیز نشده است.
آقای محسن هاشمی رفسنجانی نیز  در مراسم گلنگ زنی عملیات اجرایی ساخت خط 10 مترو و توسعه شمالی خط 7 مترو گفت: آقای روحانی هنگامی که رئیس جمهور شد درباره توسعه حمل و نقل تاکید کرد که دولت من دولت ریلی و اولویت ما در ریل است، اما با این حال می‌بینیم که 7 سال از عمر دولت گذشته است، اما وضع مناسبی در ریل گذاری نداریم.
وی با بیان این که از تاریخ ریل در ایران 170 سال می‌گذرد و تنها 10 هزار و 300 کیلومتر ریل گذاری در ایران انجام شده است افزود: در 42 سال اخیر 4 هزار کیلومتر ریل در کشور ساخته شده و وضع جمهوری اسلامی نسبت به دو رژیم قاجار و پهلوی بهتر است.
رییس شورای شهر تهران با اشاره به تاریخچه مترو گفت: بیش از 45 سال از عمر مترو در ایران می‌گذرد و تنها حدود 200 کیلومتر خطوط ریلی در تهران ایجاد شده است یعنی سالی 5 کیلومتر در حالی که باید سالی 15 کیلومتر خطوط ریلی در تهران می‌ساختیم.
وی افزود: در ساخت اتوبان وضعمان بهتر است، به گونه‌ای که باید430 کیلومتر اتوبان ساخته می‌شد، اما 500 کیلومتر داریم و این نشان می‌دهد در برهه ای، مدیریت شهری به سمت حمل و نقل خصوصی رفته است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مزایای حمل و نقل ریلی و مترو اضافه کرد: مترو آنقدر مزایا دارد که هیچ نکته منفی برای سرمایه گذاری ندارد و با این که همگان این مسئله را قبول دارند، اما پولی برای آن درنظر نگرفتند و بسیاری از مصوبات نیز عملیاتی نشده است.
آقای هاشمی با بیان این که در خط شش و هفت به علت نبود تجهیزات نتوانستیم افتتاح داشته باشیم افزود: 90 کیلومتر متروی تجهیز نشده داریم به گونه‌ای که برای خط هفت فایناس عمل نکرد، برای خط شش تجهیزات ثابت و متحرک خریداری نشد و برای خط سه مترو، ناوگان تامین نکرده‌ایم و می‌بینیم از 200 کیلومتر مترویی که ساخته شد حدود 90 کیلومتر تجهیز نشده است. در حالی که براساس قانون قرار بود در بخش خرید تجهیزات حمایت دولت را داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سال 95 تصویب شد که دو میلیارد یورو برای کمک به شهرداری‌ها تجهیزات خریداری شود، اما با این که 4 سال از آن مصوبه گذشته، وزارت کشور این طرح را عملیاتی نکرده است.
وی افزود: ما 4 کارخانه واگن سازی بیکار داریم که می‌تواند 2000 واگن بسازد و اگر دولت هم کمک کند می‌توانیم بیکاری را از این کارخانه‌ها دور کنیم.
رییس شورای شهر تهران در ادامه پیشنهاد داد که چند جلسه ویژه در دولت برای نجات این کارخانه‌ها گذاشته شود و متاسف هستیم که در این جلسه به غیر از استاندار از وزارت کشور هیچ مسئولی نیامده است.
وی تصریح کرد: سه سال پیش یک مراسم بزرگ با حضور رئیس جمهور و چند وزیر برگزار شد و مصوبه اتوبوس که بسیار پیشرفته هم بود به همه وزرا ابلاغ شد که 19 هزار اتوبوس و 40 هزار مینی بوس توسط 10 کارخانه ایرانی ساخته شود که مراسم مفصلی هم گرفته شد، اما هیچ خروجی نداشته است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: سه سال است این مصوبه بر زمین مانده است در حالی که ما در سال جهش تولید هستیم و باید به شوخی بگویم که جهش تولید فقط دوختن ماسک نیست بلکه تولید اتوبوس و واگن را نیز شامل می‌شود و پیشنهاد می‌کنم که در یک سال باقی مانده جلساتی برگزار کنید تا این مشکلات حل و فصل شود.
وی گفت: معاون اول رییس جمهور 4 یا 5 جلسه برای پیگیری مشکلات برگزار کرده است، اما متاسفانه برای مصوبات اتفاقی نمی‌افتد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حوادث اخیر در متروی تهران هشدار داد: اگر وضع به همین منوال پیش برود سیستم مترو شکست می‌خورد، زیرا واگن‌های ما برای سال 76 و 77 است و 25 سال از عمر آن می‌گذرد و عمدتا بیش از یک میلیون و 400 هزار کیلومتر کار کرده‌اند و نیازمند نوسازی هستند.
وی گفت: دو هفته پیش حادثه‌ای در مترو روی داد و یک واگن به علت شکسته شدن بوژی موجب بروز حادثه شد چرا که واگن‌ها قدیمی هستند و باید نوسازی (اورهال) شوند و دولت باید به ما کمک کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به شهردار تهران افزود: سه سال است که بحث تی او دی یا درآمد زایی از پهنه‌های حمل و نقلی را مطرح می‌کنیم لذا از شهردار می‌خواهم آن را پیگیری کند. چرا که ما قرار است 40 کیلومتر مترو بسازیم و ساخت هر کیلومتر میلیارد‌ها تومان هزینه دارد.
آقای هاشمی گفت: خبرنگاران بار‌ها از من می‌پرسند که پول ساخت این مترو را از کجا می‌خواهید بیاورید در حالی که میتوان با تی او دی و مجوز ساخت مجتمع‌های ایستگاهی آن را تامین کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: سال‌هاست که شرکت نمایشگاه‌ها اعلام کرده است که به ازای ساخت دو برج نمایشگاهی به ما زمین می‌دهد، اما حالا کار شروع شده است، اما تفاهم نامه روشن نیست و این در حالی است که این روش تامین مالی در کشور‌های پیشرفته پذیرفته شده است و هیچ ایرادی هم توسط شهرسازان به این شیوه وارد نیست.
وی خطاب به آقای محمد رئیس قرارگاه خاتم الانبیا گفت: خط هفت را به شما دادیم، اما حالا در دادگاه هستیم چرا که یک روزی به اصرار، خط هفت را به شما دادیم و بعد از آن بازرسی کل کشور گفت که چرا این خط را به خاتم الانبیا دادید و پرونده ما در بازرسی شعبه 13 مفتوح است و چند بار گفته‌اند که ما به علت دادن متروی تهران به قرارگاه مورد اتهام هستیم و بار‌ها هم به شما گفتیم که این موضوع را پیگیری کنید و هنوز کار مشکل و گیر دارد.

نوبخت: اختصاص 8500 میلیارد تومان برای توسعه مترو
رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 8500 میلیارد تومان کمک به شهرداری‌ها برای توسعه مترو در سال 99 خبر داد.
آقای محمدباقر نوبخت نیز در این مراسم  گفت: دولت موظف است برای رفاه حال شهروندان در خطوط مترو مشارکت داشته باشد.
وی افزود: سال گذشته درخواستی وجود داشت که دولت 1400 الی 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه کند حال خوشحالم اعلام کنم با همه مشکلات مالی کشور، دولت به تعهد خود عمل و در تبصره 18 نیز سهم خود را پرداخت کرد و باز هم آمادگی داریم در این بخش کمک حال مدیریت شهری باشیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر چند نماد سازندگی کشور آیت الله رفسنجانی بود و از جمع ما رفتند، اما نگاه بلند وی به توسعه کشور همچنان وجود دارد و خوشحالیم ریاست شورا همان راه را دنبال می‌کند و ما نیز این مسیر را دنبال می‌کنیم.
معاون رییس جمهور افزود: در شهر‌های دیگر همچون تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان، البرز نیز همین مشارکت را ادامه داده ایم و تا آخرین ریال، تعهد خود را پرداخت خواهیم کرد.
وی گفت: امسال 8500 میلیارد تومان برای همکاری با شهرداری‌ها در بخش مترو اختصاص داده شده است و قطعا سهم تهران متناسب با برنامه ارایه شده خواهد بود.
آقای نوبخت همچنین با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی به نام دولت ریل نامیده شده است، افزود: این صفتی است که برای فعالیت‌های دولت اعلام شده است.
وی گفت: 10 هزار و چند صد کیلومتر راه آهن در کشور تکمیل شده است و دولت، مرکز استان همدان و مراکز استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را به شبکه سراسری متصل کرد و این‌ها همه گوشه‌هایی از فعالیت دولت ریلی است و امسال نیز حداقل 1900 کیلومتر نیز در بخش ریلی، تحویل خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، رییس سازمان برنامه افزود: در چارچوب جهش تولید آمادگی داریم از همه ظرفیت‌های دولت برای تامین واگن برای خطوط ریلی کشور بهره بگیریم.

نظر شما