شناسهٔ خبر: 42496066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آمریکا ۲ وزیر سابق لبنانی را به بهانه پشتیبانی از حزب‌الله تحریم کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزارت خزانه داری آمریکا، دو تن از وزرای سابق لبنانی از جریان های هم پیمان حزب الله را به فساد و پشتیبانی از تروریسم متهم کرده و مورد تحریم قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری «النشره» لبنان و شبکه خبری «الحره» آمریکا، وزارت خزانه داری این کشور شامگاه امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که در چارچوب قانون موسوم به »مبارزه با تروریسم»، هر یک از «علی حسن خلیل» و «یوسف فنیانوس»، وزرای سابق دارایی و کارهای عمومی لبنان را به بهانه «همکاری با حزب الله و دست داشتن در عملیات فساد»، تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود ضمن ادعای این که دو وزیر مذکور در تروریسم دست داشتند و کمک های مادی و غیر مادی در اختیار حزب الله قرار دادند، فنیانوس را به کمک به این حزب و شرکت های وابسته به آن برای دستیابی به اطلاعات حقوقی حساس مربوط به کار دادگاه بین المللی و انعقاد قراردادهای دولتی در دوره تصدی وزارت کارهای عمومی لبنان متهم کرد.

این وزارتخانه در رابطه با خلیل نیز مدعی شده که وی از منصب خود به عنوان وزیر دارایی لبنان سوء استفاده کرده تا نهادهای وابسته به حزب الله را از پرداخت مالیات کالاهای الکترونیکی وارداتی و بخشی از کمک های مالی به این حزب معاف کند، در سال گذشته میلادی از امضای چک های حساب پیمانکاران دولت خودداری نموده و خواهان پرداخت بخشی از آنها به خود شده و تلاش کرده تا اموال به گونه ای به حساب نهادهای وابسته به این حزب واریز شوند که از تحریم های آمریکا در امان باشند.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین ادعا کرده که در سال ۲۰۱۷ و اندکی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان نیز، شماری از رهبران حزب الله با وزیر سابق دارایی این کشور توافق کردند و وی برای موفقیت سیاسی خود، از این حزب پشتیبانی دریافت کرده است.

این وزارتخانه در ادامه نیز مدعی استفاده برخی از سیاستمداران لبنانی از «درهای پشتی» برای انعقاد قراردادهایی با حزب الله در راستای منافع شخصی به ضرر مردم این کشور شد و تاکید کرد که در قبال تحریم هر فرد و نهاد حامی حزب الله تردید نمی کند و هر سیاستمدار لبنانی که به این حزب کمک کند نیز را مجازات خواهد کرد.

در همین حال، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر مدعی شد: ما از درخواست لبنانی ها برای اصلاحات پشتیبانی می کنیم و مجازات هر فردی که باعث تسهیل فعالیت های تروریستی حزب الله می شود را افزایش خواهیم داد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه پیام توییتری خود نیز نوشت: آمریکا امروز دو وزیر سابق و فاسد لبنانی که از مناصب خود جهت ارائه پشتیبانی مادی برای حزب الله سوء استفاده کردند را تحریم کرد.

لازم به ذکر است که خلیل از افراد بسیار نزدیک به «نبیه بری»، رئیس مجلس نمایندگان لبنان و رهبر جنبش «امل» است و فنیانوس نیز از افراد نزدیک به «سلیمان فرنجیه»، رهبر جریان «مرده» می باشد در حالی که هر دو حزب، از هم پیمان حزب الله به شمار می آیند.

یادآور می شود که شماری از نمایندگان مستعفی پارلمان لبنان شنبه گذشته در گفت و گو با روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان سعودی اعلام کرده بودند که «دیوید شنکر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، در دیدار با آنها در جریان سفر اخیر خود به بیروت، تاکید کرده که کشورش هفته آینده تحریم های جدیدی علیه برخی شخصیت های لبنانی اعلام خواهد کرد.

خبر اصلی را در النشره و الحره ببینید

نظر شما