شناسهٔ خبر: 42494972 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

آلودگی آب آشامیدنی

دیروز خبر مسمومیت اهالی روستای «شیخ‌صله» واقع در استان کرمانشاه ابتدا توسط یدالله شکری فرماندار ثلاث باباجانی اعلام شد. وی گفته ۱۲۰ نفر از مردم این روستا مسموم شده‌اند ولی هنوز دلیل اصلی مسمومیت این افراد مشخص نشده اما حدس ما این است که ناشی از آلودگی آب بوده است. در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه اعلام کرد آب شرب لوله‌کشی روستا مشکلی ندارد و احتمالا آلودگی مربوط به آب چاه‌های غیرمجاز است. روستای شیخ‌صله حدود ۵۰۰ خانوار با دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد، با توجه به اینکه این روستا دارای آب لوله‌کشی است!

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هنوز به طور قطع مشخص نیست علت مسمومیت برخی از افراد این روستا مصرف آب یا چیز دیگری بوده است اما نتیجه آزمایشات نشان می‌دهد آب تحویلی از سوی شرکت آب و فاضلاب مشکلی نداشته است. در همین رابطه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه تعدادی از خانوارهای اهل روستای شیخ‌صله در حیاط منزل خود و متاسفانه در کنار سیستم فاضلاب اقدام به حفر چاه غیرمجاز کرده‌اند، گفته احتمال اینکه برخی از اهالی روستا آب این چاه‌ها را مصرف کرده و مسموم شده باشند، وجود دارد. این چاه‌ها به صورت غیرمجاز برای مصارفی مانند آبیاری مزرعه، تامین آب احشام و سایر مصارف حفر شده و ممکن است اهالی روستا از آب آن برای شرب هم استفاده کرده باشند. او از دهیاران، بخشداران و فرمانداران شهرستان‌های استان خواست روی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم منابع آب نظارت و کنترل جدی داشته باشند و اجازه ندهند در این حریم هیچ‌گونه ساخت‌‌و‌سازی انجام شود.

وی با اعلام اینکه ما نگران آلودگی منابع تامین آب در روستاهای استان هستیم، تصریح کرد: متاسفانه حتی مشاهده شده که نخاله احشام را اطراف منابع تامین آب می‌ریزند و این خطرناک است و می‌تواند آب را آلوده کند.

او خواستار حفظ حریم منابع آب روستاها توسط مردم شد و گفت: مردم خود باید به فکر سلامتی‌شان باشند و اجازه ندهند آب آلوده شود چرا که در صورت آلودگی آب سلامت آنها به صورت جدی به خطر می‌افتد. البته پس از شست‌وشو و ضدعفونی شبکه و مخزن، آب از طریق آب داخل شبکه تامین می‌شود و اهالی هیچ احساسی نخواهند داشت که آبرسانی سیار باشد.

لازم به ذکر است آزمایش آب روستا با حضور نماینده مرکز بهداشت انجام شده و نتایج نهایی آن نیز تا فردا اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفته با توجه به اینکه حدود سه درصد جمعیت منطقه دچار مسمومیت شده‌اند، احتمال آلودگی نقطه‌ای از آلودگی منابع و مخازن آب بیشتر است. بنابراین تا مشخص شدن نتیجه بهتر است مردم قبل از استفاده از آب آن را بجوشانند بعد مصرف کنند.  طبق آخرین خبری که از فرمانداری به دست ما رسیده علت مسمومیت آلودگی آب احتمالا ناشی از فاضلاب باشد که دستور بهسازی چشمه آب این منطقه را صادر کردیم و آبرسانی هم به صورت سیار انجام می‌شود.

در همین راستا فریبا ویسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان  با بیان اینکه مسمومیت این کودکان با علائم اسهال و استفراغ همراه بوده اظهار کرد: از مجموع ۲۴ نفر بستری شده در این بیمارستان ۲۲ تن از طریق آمبولانس به این مرکز اعزام شدند و دو نفر نیز خود به همراه خانواده به این مرکز درمانی مراجعه کردند.

در این میان یکی از مردم محلی روستای شیخ‌صله به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: سه‌شنبه نزدیکی‌های صبح بود که دختر هفت ساله‌ام دچار استفراغ و اسهال شدید شد. اول فکر کردیم بیماری کرونا گرفته. خیلی ترسیده بودیم. سریع دخترم را به مراکز درمانی ثلاث باباجانی بردیم. به محض اینکه رسیدیم متوجه ازدحام جمعیت به علت اسهال و استفراغ شدید بچه‌های دیگر شدم. دکتر‌ها گفتند این علائم در تمام مراجعه‌کنندگان ثابت است. نزدیک به ۲۰ تا بچه همین مشکل داشتند. از دخترم پرسیدند از صبح تا شب چه چیزی خوردی آن هم گفت تنها نقطه مشترک بین بچه‌ها آشامیدن آب بود. بله در منطقه ما لوله‌کشی آب وجود دارد اما در ساعتی از شب قطع و وصل می‌شود. البته برخی اوقات هم رنگش قهوه‌ای است که دلیلش را نمی‌دانم.

وی افزود: در حیاط خانه‌ها چاه‌هایی برای آشامیدن حیواناتمان وجود دارد اما کودکان ما هیچ وقت از آن آب نمی‌خورند. آدم بزرگ هم اسهال شده بود یعنی آن هم از آب چاه نوشیده؟ مگر می‌شود؟ بنده از تمام مسوولان تقاضا دارم هر چه سریع‌تر به مشکلات آب روستا رسیدگی کنند چون پای جان خانواده ما در میان است. اگر دیشب دخترم فوت می‌کرد چی؟ متاسفانه کسی به داد ما نمی‌رسد. کم مانده مسمومیت این همه مردم را گردن خود مردم بیندازند. ما به هیچ عنوان از آن چاه‌ها آب نمی‌خوریم که بخواهیم مسموم شویم! این چاه‌ها فقط برای مصارف کشاورزی و دامداری مردم روستا  است. بعد از آن زلزله کذایی هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند هنوز در برخی روستاهای اطراف یا حتی خود روستای ما در کانکس یا چادر زندگی می‌کنند.

او با اشاره به شیوع کرونا در روستا بیان کرد: از زمان ظهور کرونا در کشور ما خیلی رعایت می‌کنیم البته درسته که امکانات بهداشتی محدودی در روستا وجود دارد اما برای حفظ جان فرزندانمان همه کار می‌کنیم. آب تمیز هم یکی از ضروری‌ترین نیازهای ما است. اینکه کسی در روستا بر اثر این بیماری مرده یا نه نمیدانم زیرا امکانات بسیار کم است. یعنی هر فردی برای آزمایش‌های دقیق‌تر باید به کرمانشاه مراجعه کند؛ در خود روستا امکانات بیمارستانی همانند تهران وجود ندارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۵ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۴/۲ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند. روستای شیخ صله در شهرستان ثلاث باباجانی و در نقطه صفر مرزی با کشور عراق واقع شده است. شهرستان ثلاث باباجانی با ۳۸ هزار نفر جمعیت در ۱۳۶ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

 

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما