شناسهٔ خبر: 42494693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

متقلب هزار چهره

«دروغ‌گو، زورگو، نژادپرست، فرصت‌‎طلب، رییس دسته تبهکاران و متقلب هزارچهره» اینها الفاظی هستند که وکیل و کارچاق‌کن سابق ترامپ در کتابش به او نسبت داده است. در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا همچنان موج رسوایی و افشاگری علیه ترامپ متوقف نشده است. این بار مایکل کوهن در کتابی با نام «ناسپاس: دفتر خاطرات» به دوران حضور خود در کاخ‌سفید و عملکرد ترامپ در این سال‌ها پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کتاب خاطرات مایکل کوهن ، وکیل سابق دونالد ترامپ که دوران محکومیت خود را طی می‌کند از دیروز روانه بازار شد. او در کتاب خود ترامپ را به رفتاری و منشی چون سردسته گانگسترها تشبیه کرده و گفته او نظر منفی نسبت به سیاهان دارد. مایکل کوهن این کتاب را درون زندان نوشته و طی چند ماه گذشته که به علت شیوع کرونا از زندان به حبس خانگی منتقل شده بود آن را تکمیل کرده است.

او به علت دروغ‌گویی به کنگره و پلیس اف‌بی‌آی و همچنین چند جرم دیگر از جمله کلاهبرداری مالی و مالیاتی مجرم شناخته شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است. کوهن در بخشی از کتابش از خود به عنوان «شاهد اصلی» توطئه حق‌السکوت یاد می‌کند که همین امر می‌تواند اتهاماتی را علیه ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش وارد کند. او ترامپ را استاد جرائم سازمان‌یافته و متقلب بزرگ توصیف کرده است. کوهن در بخشی از کتاب خود رییس‌جمهور آمریکا را به فساد اخلاقی متهم می‌کند و به برخی از اظهارنظرات غیراخلاقی او درباره زنان نیز اشاره می‌کند.

مایکل کوهن یکی از شخصیت‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شد که زمانی تاکید کرده بود حاضر است به خاطر ترامپ، مورد اصابت گلوله قرار گیرد.

در حالی که کاخ‌سفید تمام ادعاهای طرح شده در این کتاب را دروغ و مایکل کوهن را یک شیاد محکوم شده خوانده، وکیل سابق ترامپ او را به نژادپرستی و رفتاری شبیه تبهکاران متهم کرده و می‌گوید او در حال سپری کردن محکومیتی است که به علت وفاداری و متابعت محض از رییس سابق خود متحمل شده است.

مایکل کوهن برای بیش از ۱۰ سال به عنوان وکیل و کارچاق‌کن ترامپ کار کرد، اما پس از آن که در جریان تحقیقات انتخاباتی و پرونده ترامپ-روسیه، بازداشت شد شروع به گفتن حرف‌هایی ضد رییس سابق خود کرد. این در حالی بود که مایکل کوهن یک بار گفته بود حاضر است به خاطر دونالد ترامپ گلوله بخورد و خودش را سپر بلای او کند.

او در سال ۲۰۱۸ به جرم خلاف مالیاتی و اظهارات کذب در زمینه تخلفات مالی انتخاباتی، مجرم شناخته شد. پروانه وکالت او لغو شد و هم‌اکنون در حال گذراندن حدود سه سال محکومیت خود است. او البته از زمان شیوع ویروس کرونا از زندان به حبس خانگی در منزلش در نیویورک منتقل شده است.

او ماه گذشته برای چند روز به زندان بازگردانده شد اما با دخالت یک قاضی که تصمیم به بازگرداندن او به زندان را انتقامی در برابر تلاش او برای نوشتن کتاب خاطراتش ارزیابی کرده بود، دوباره به بازداشت خانگی برگشت. ترامپ او را خائن و دروغگو خوانده است.

توهین به نلسون ماندلا

او در این کتاب که از دیروز، در دسترس عموم قرار گرفت، مدعی شده که ترامپ حتی درباره نلسون ماندلا، رهبر فقید جنبش مبارزه با آپارتاید و رییس‌جمهور اسبق آفریقای جنوبی، همسخنان نژادپرستانه‌ای گفته است. او نوشته دونالد ترامپ نلسون ماندلا را فاقد قدرت رهبری دانسته و گفت: یک کشور در دنیا که رهبر آن یک سیاهپوست بوده و وضعش چون مستراح نیست به من نشان بده… همه‌شون مستراح‌اند.

این ادعای مایکل کوهن شبیه اظهاراتی است که در سال ۲۰۱۸ برای ترامپ دردسرساز شد و طی آن گزارش شد که رییس‌جمهور آمریکا کشورهای آفریقایی را مستراح خوانده است. در آن زمان ترامپ ضمن رد این اظهارات به خبرنگاران گفت: من نژادپرست نیستم. در حقیقت در میان همه کسانی که شما (خبرنگاران) با آنها مصاحبه کرده‌اید، من از همه کمتر نژادپرست‌ترم.

واکنش کاخ‌سفید

کاخ‌سفید قویا ادعاهای مایکل کوهن را رد کرده و او را دروغ‌گو خوانده است. کیلیگ مک‌انانی، سخنگوی کاخ‌سفید گفت: مایکل کوهن یک مجرم سرافکنده و یک وکیل لغو مجوز وکالت شده که به کنگره دروغ گفته… او اعتبار خود را به طور کامل از دست داده و تعجب‌آور نیست که حالا به دنبال کاسبی از طریق فروش دروغ‌هایش است.

اما مایکل کوهن در کتابش مدعی شده که دونالد ترامپ هم باید دقیقا به علت همان جرائمی که او را به زندان انداخته مجرم شناخته شود. او رییس سابق خود را دروغگو، زورگو، نژادپرست، فرصت‌‎طلب و متقلبی هزارچهره خوانده که ذهنیتی چون رییس دسته تبهکاران دارد.

اتهام‌های نژادپرستی به ترامپ یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای چهار سال نخست ریاست‌جمهوری او بوده و همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موضوعات پیرامون انتخابات پیش رو است که طی آن ترامپ به دنبال کسب دوره دوم ریاست بر کاخ‌سفید است. بسیاری از رسانه‌های آمریکا مدعی‌اند که کتاب مایکل کوهن را پیش از توزیع سراسری به دست آورده‌اند و بخش‌هایی از آن را طی چند روز گذشته چاپ کرده‌اند. در ادامه بخش‌هایی از کتاب آمده است:

استخدام یک اوبامای قلابی

مایکل کوهن در کتاب خاطراتش نوشته که دونالد ترامپ از باراک اوباما، نخستین رییس‌جمهور سیاهپوست تاریخ آمریکا، نفرت دارد و با تحقیر به او می‌نگرد. کوهن مدعی شده که حتی یکی بار دونالد ترامپ با استخدام یک بدل باراک اوباما، او را در دفتر کار خود مورد عتاب قرار داده و به صورت نمادین او را اخراج کرده است. ترامپ حتی پیش از ورود به کاخ‌سفید با طرح تئوری نادرست غیرآمریکایی بودن باراک اوباما را خبرساز کرده بود.

رسانه‌های آمریکا ویدئویی را منتشر کرده‌اند که در آن دونالد ترامپ مانند موقعی که در شوی تلویزیونی اپرنتیس قیافه می‌گرفت و شرکت‌کنندگان را اخراج می‌کرد، با انگشت به مردی که شبیه باراک اوباما است اشاره می‌کند و می‌گوید: «تو اخراجی!»

به نظر می‌رسد این ویدئو برای همایش ملی جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۲ که میت رامنی رقیب دور دوم کاندیداتوری باراک اوباما بود ساخته شده اما هرگز پخش نشده است.

در این کتاب به نام این مرد اشاره نکرده که بنابر ادعایش، برای ایفای نقش اوباما استخدام شده بود و تاریخ دقیقی نیز برای این رخداد ذکر نکرده، اما تصویری از ترامپ در پشت میز روبه‌روی سیاهپوستی چاپ کرده که کت و شلواری با پرچم ایالات متحده روی یقه آن دیده می‌شود.

در این تصویر روی میز ترامپ دو جلد کتاب دیده می‌شود که نام اوباما با حروف درشت روی جلد یکی از آنها دیده می‌شود. ترامپ پیش از دستیابی به این مقام، آشکارا درباره محل واقعی تولد اوباما ابراز شک و تردید می‌کرد و در جمع‌های خصوصی، او را نامزد منچوریایی (منطقه‌ای در شمال شرقی قاره آسیا) لقب داده بود.

لاتین‌تبارها احمق هستند

مایکل کوهن در کتابش نوشته که دونالد ترامپ یک بار به او گفته بود: من مطمئنم که هیچ‌وقت رای لاتین‌تبارها را نخواهم داشت. مانند رای سیاهپوستان. آنها احمق‌تر از آنند که به ترامپ رای بدهند. آنها مردم من نیستند.

اظهارات ترامپ درباره لاتین‌تبارها حتی قبل از ورود او به کاخ‌سفید هم برایش دردسرساز شده بود. او با تبهکار و متجاوز خواندن مهاجران مکزیکی در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ احداث دیوار میان مرز جنوبی آمریکا و مکزیک را یکی از شعارهای اصلی خود قرار داد. با این حال، سال گذشته در جریان یک همایش انتخاباتی در ایالت نیومکزیکو گفت: هیچ‌کس به اندازه من لاتین‌تبارها را دوست ندارد.

پیش از آنکه کوهن به منتقد ترامپ تبدیل شود، به خاطر تهدید رسانه‌ها، خبرنگاران و دیگر افراد با پرونده‌های قضایی به خاطر انتشار هرگونه اطلاعات مضر و آسیب‌رسانی درباره ترامپ معروف بود. کوهن گفت: اعتراف می‌کنم که هرگز حقیقتا درک نکردم که چرا تا این حد ترامپ را تحسین می‌کنم و به او علاقه دارم. هنوز هم به یک جواب کامل در این خصوص نرسیده‌ام.

براساس گزارشات، کوهن در این کتاب می‌نویسد، پس از آنکه ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۵ افرادی را که از مرز آمریکا- مکزیک عبور می‌کنند به عنوان متجاوز و آدم‌کش خطاب می‌کند، فرزندان او از کوهن می‌خواهند تا پدرشان را که آن زمان نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ بود متقاعد کند تا از این رقابت کناره‌گیری کند چرا که به نظر آنها لفاظی‌های پدرشان این کمپین را نابود می‌کرد. ترامپ ظاهرا این نگرانی‌ها را رد کرده و مدعی می‌شود که هرگز به رای شهروندان آمریکایی- اسپانیایی نیازی ندارد.

به گفته کوهن، ترامپ گفت: شهروندان آمریکایی- اسپانیایی همانند سیاهپوستان آنقدر احمق هستند که به من رای نمی‌دهند. آنها مردم من نیستند. کوهن همچنین ترامپ را به بدرفتاری جنسی و گفتن عبارات شنیع متهم کرد. ظاهرا ترامپ به کوهن گفته که اگر بخواهد می‌تواند با تمامی شرکت‌کنندگان برنامه دختر شایسته جهان رابطه نامشروع برقرار کند!

درباره پوتین

در کتاب مایکل کوهن آمده که دونالد ترامپ همواره ولادیمیر پوتین را تحسین می‌کند، چرا که معتقد است او توانسته یک مملکت را به صورت کامل قبضه کند و آن را همچون یک شرکت زیردست خودش، مانند تشکیلات ترامپ بگرداند.

مایکل کوهن نوشته علت آن که دونالد ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ همواره با نگاهی مثبت و تحسین‌آمیز از پوتین یاد می‌کرد این بوده که اگر در انتخابات بازنده شد دست‌کم درهای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه از روسیه را باز نگه دارد. با این حال، مایکل کوهن گفته ستاد انتخاباتی ترامپ به قدری به هم ریخته و غیرسازمان‌یافته بود که قادر نبوده برای توطئه‌چینی با دولت روسیه وارد عمل شود.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما