شناسهٔ خبر: 42493964 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس:

ارتباط ميان حماس، حزب الله و ايران، راهبردي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- العاروری تاکید کرد هماهنگی میان جنبش مقاومت اسلام فلسطین (حماس)، حزب الله لبنان و ایران در همه زمینه ها و در تمامی سطوح ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، صالح العاروری در گفتگوی اختصاصی با این شبکه گفت، دوستان و دشمنان پیگیر نتایج کنفرانس دبیران کل گروه‌های مختلف فلسطینی هستند که در بیروت برگزار شد، ما نمی‌توانیم موفقیت روند آشتی داخلی را تضمین کنیم، اما با توجه به خطراتی که در کمین قضیه فلسطین است راه و گزینه دیگری هم در برابر ما نیست.
نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود، سه اتفاق برای ما فلسطینیان به منزله خنجر از پشت بوده است، آن سه عبارتند از طرح معامله قرن، طرح الحاق (الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن، غزه و دره اردن) و عادی سازی روابط با اشغالگران، با این حال معتقدیم مقاومت و تلاش برای قرار دادن طرف‌های مقابل در برابر کار انجام شده می‌تواند موجب حفظ حقوق فلسطینیان شود به ویژه اینکه طرفی که در پی تحمیل معامله قرن است، آمریکاست.
در این زمینه حماس با مقامات جنبش فتح و محمود عباس تماس برقرار کرد و خواستار رویارویی با طرح معامله قرن شد و پاسخ آن‌ها نیز مثبت بوده است. وی با اشاره به اختلافات داخلی میان دو جنبش حماس و فتح، گفت، در واقع اختلافاتی که میان حماس و فتح وجود دارد اختلافات شخصی نیست بلکه سیاسی است، دو جنبش همکاری‌های میدانی را آغاز کرده اند و در سه زمینه یعنی تشکیل کمیته‌هایی برای پیگیری پویایی مقاومت مردمی، توسعه سازمان آزادیبخش فلسطین و پایان دادن به اختلافات داخلی توافق کرده اند.
اگر مشکلی مثل ویروس کرونا نبود دبیران کل گروه‌های فلسطینی یک جا گرد هم می‌آمدند، بیانیه پایانی نشست دبیران کل نیز از مسائلی بود که قبل از برگزاری کنفرانس دبیران کل درباره آن رایزنی شده بود، ما حتی قبل از برگزاری کنفرانس، با جنبش فتح درباره خروجی‌ها و نتایج کنفرانس به تفاهم رسیدیم و در دیدار‌های دوجانبه‌ای که با دیگر گروه‌های فسلطینی داشتیم روند این توافق را به آنان نیز ابلاغ کردیم. در هر حال ما با جنبش فتح رایزنی‌های روزانه داریم و به زودی سازوکار‌های همکاری‌ها نهایی می‌شود.
سه اتفاق برای ما فلسطینیان به منزله خنجر از پشت بوده است، آن سه عبارتند از طرح معامله قرن، طرح الحاق (الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن، غزه و دره اردن) و عادی سازی روابط با اشغالگران.
در بیانیه پایانی نشست دبیران کل بر حق مردم فلسطین برای مقاومت فراگیر، تاکید شد ضمن اینکه درباره مقاومت مردمی در کرانه باختری توافق حاصل شد. روند مقاومت مردمی، روندی تدریجی و رو به رشد خواهد بود و این روند را شیوه برخورد اشغالگران با تظاهرات مردمی و دیگر فعالیت‌ها مشخص می‌کند.
معاون اسماعیل هنیه، اوضاع غزه را با توافق امارات- اسرائیل بی ارتباط دانست و گفت، در زمینه فشار بر نوار غزه به مرحله‌ای رسیده ایم که دیگر آمادگی برای تحمل این فشار‌ها وجود ندارد بلکه آماده نبرد گسترده ایم، در واقع افزایش فشار‌ها بر اهالی غزه، تداوم محاصره و شیوع ویروس کرونا موجب شده است تا درگیری و نبرد با دشمن تسریع شود.
ما به مردم خود اعتماد داریم و نبرد آینده با جنگ‌های سابق تفاوت خواهد داشت، در نبرد آینده اشغالگران بهای بی سابقه‌ای پرداخت خواهند کرد. در صورتی که نبرد گسترده مورد نظر، آغاز شود تمام بخش‌ها در جبهه داخلی اسرائیل، جزئی از هدف و میدان نبرد ما خواهد بود. ما می‌دانیم مقاومت برای نبرد آینده چه تدارکی دیده است، نتیجه این نبرد در بعد نظامی و جغرافیایی بی سابقه خواهد بود.
نایب رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد، روسیه آمادگی خود را برای برگزاری نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو به ما اعلام کرد و ما نیز برای برگزاری چنین نشستی آماده ایم. یکی از خواسته‌های ما این است که کمیته مشترک آشتی داخلی نیز از گروه‌هایی باشد که به مسکو دعوت می‌شود.
در بیانیه پایانی نشست دبیران کل بر حق مردم فلسطین برای مقاومت فراگیر، تاکید شد ضمن اینکه درباره مقاومت مردمی در کرانه باختری توافق حاصل شد.
صالح العاروری افزود، شاهدیم که تلاش گروه‌های فلسطینی برای توافق در داخل، مورد تایید روسیه، چین، اروپا و دیگر دوستان است و امیدواریم تمام اختلافاتی که در پرونده‌های بزرگ با جنبش فتح داریم به زودی حل شود. ما با هدف تجدید مشروعیت فلسطین، با جنبش فتح برای برگزاری انتخابات سراسری، آن هم در چارچوب قانون نسبی انتخابات، هم نظریم، چنین انتخاباتی مشروعیت را به فلسطین باز می‌گرداند و کسی نمی‌تواند از آن سرپیچی کند. ما می‌توانیم با جنبش فتح و دیگر جنبش‌ها بر سر ریاست تشکیلات خودگردان نیز به توافق برسیم.
العاروری ادامه داد، ترکیه، قطر، مصر و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان از مشوقان برگزاری کنفرانس دبیران کل گروه‌های فلسطینی بودند، حتی رجب طیب اردوغان در زمانی که محمود عباس با رهبران جنش حماس نشست داشت با او تماس گرفت و از آمادگی آنکارا برای کمک به توافق داخلی فلسطین خبر داد. برادران ما در مصر نیز خواستار نشست رهبران فلسطینی در قاهره شدند، واقعیت این است که روابط ما با رهبران مصری تغییر نکرده است.
وی با ستایش از مواضع حزب الله لبنان گفت، مواضع حزب الله که سید حسن نصرالله بیان کرده است حمایت قدرتمندانه از توافق داخلی فلسطینیان است و امیدواریم در روند آشتی داخلی پیشرفت داشته باشیم. وجه مشترک ما با حزب الله در ایده‌های راهبردی است، چون اشغالگران را به رسمیت نمی‌شناسیم و مقاومت را واکنش طبیعی و عادی علیه اشغالگری می‌دانیم. آنچه ما و حزب الله را به هم پیوند می‌دهد باور به مقاومت و رویکردهایمان به تحولات بین المللی و منطقه‌ای است. ما با حزب الله در مسائل مهم منطقه و در تشخیص خطراتی که مقاومت با آن روبروست توافق نظر داریم.
در دیداری که با سید حسن نصرالله داشتیم با او درباره قدس، معامله قرن، طرح الحاق و تلاش‌ها برای آشتی داخلی فلسطین رایزنی و تبادل نظر کردیم. یکی از مشترکات ما با حزب الله این است که معتقدیم در هر زمانی امکان رویارویی با اشغالگران وجود دارد. در هر حال حزب الله همواره حامی مقاومت فلسطین بود و از همه گروه‌های فلسطینی حمایت کرد و هیچگاه از این حمایت‌ها دریغ نکرد.
وجه مشترک ما با حزب الله در ایده‌های راهبردی است، چون اشغالگران را به رسمیت نمی‌شناسیم و مقاومت را واکنش طبیعی و عادی علیه اشغالگری می‌دانیم. آنچه ما و حزب الله را به هم پیوند می‌دهد باور به مقاومت و رویکردهایمان به تحولات بین المللی و منطقه‌ای است.
وی هماهنگی میان حماس، حزب الله و ایران را راهبردی خواند و تاکید کرد، این هماهنگی‌ها در همه زمینه‌ها و در تمامی سطوح ادامه دارد. العاروری، حماس را تشکیلاتی با ساختار مشخص دانست و گفت، گردان‌های عزالدین قسام قلب حماس به شمار می‌آید که بخشی از بدنه تصمیم گیر در حماس و از حامیان آشتی داخلی است و سعی ندارد با استفاده از سلاحش، مشکلی برای آشتی داخلی ایجاد کند.
نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، هماهنگی میان گروه‌های مقاومت را از طریق اتاق عملیات مشترک دانست و گفت، این اتاق عملیات از حامیان توافق داخلی است.
العاروری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت، ما در این زمینه نگرانی‌هایی داریم، این نگرانی‌ها در دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس از اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان، نیز با ما همراه بود، چون این دیدار‌ها با استقبال مردمی همراه بود، اما هنیه برای دیدار با ساکنان این اردوگاه‌ها جدی بود، دیدار او از اردوگاه عین الحلوه دیداری در چارچوب وحدت داخلی فلسطین بود و جنبش فتح نیز برای آنکه این دیدار عملی شود همکاری کرد، این دیدار در واقع تاکید بر حق بازگشت آوارگان و مخالفت با اسکان همیشگی آوارگان در لبنان بود. البته ما در لبنان با تمامی گروه‌های رسمی و حزبی از جمله نمایندگان جریان المستقبل دیدار داشتیم.

نظر شما