شناسهٔ خبر: 42490460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

سنگینی تخم طلای مرغان در سبد خانوار

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: افزایش قیمت کالاها در ماه‌های اخیر و سرعت گرفتن آن دیگر موضوع جدیدی نیست اما همیشه قابل توجه است، چراکه هر افزایش قیمتی زندگی بسیاری از انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا تامین آن کالا برای برخی سخت و سخت‌تر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سرعت رشد قیمت‌ها از سرعت افزایش سطح درآمدها بیشتر و وضعیت معیشتی وخیم‌تر شده است. بعد از همه کالاهایی که با رشد قیمت مواجه شدند اینبار نوبت تخم‌مرغ شد. تخم‌مرغ یکی از کالاهایی است که در بین بیشتر خانواده‌ها استفاده می‌شود و از نظر سلامت و تغذیه هم جایگاه مهمی ‌دارد، اما این کالا هم مانند سایر کالاها با گران شدن در اولویت‌بندی خانواده قرار خواهد گرفت و مصرف‌ آن کاهش خواهد یافت.

يکي از مشکلاتي که همواره در مورد تخم‌مرغ وجود داشته اين است که توليدکنندگان آن هميشه نسبت به قيمت آن اعتراض داشته و معتقد بودند که قيمت آن بايد بالاتر از آن چيزي باشد که حتي دولت سال‌هاست تعيين مي‌کند. صادرات تخم‌مرغ در زمان توليد مازاد امري عادي است ولي زمانيکه ميزان محصول در بازار داخلي کاهش مي‌يابد، بايد صادرات لغو و محصول به بازار داخلي داده شود با اين حال و با توجه به شيوع کرونا و بسته شدن مرزها و کاهش ميزان مبادلات تجاري و برخلاف تصور اينکه صادرات کاهش يافته مسئولان از رشد صادرات تخم‌مرغ خبر مي‌دهند که خود عاملي براي گراني تخم‌مرغ است.

بررسي داده‌هاي مرکز آمار از وضعيت تورم تخم مرغ نشان مي‌دهد که در مردادماه سال جاري هر کيلوگرم از اين محصول به طور متوسط 13 هزار و 700 تومان فروش رفته که در مقايسه با مرداد سال گذشته که هر کيلوگرم 9200 تومان 48 درصد افزايش قيمت دارد. قيمت هر کيلو تخم‌مرغ نسبت به تيرماه کاهش دارد و به طور متوسط 15 هزار و 400 تومان فروش رفته که در مرداد ماه 11 درصد کاهش پيدا کرده است. اما با توجه به اشاره‌اي که به وضعيت صادرات تخم مرغ از سوي فعالان بازار و اثرگذاري آن بر قيمت تخم مرغ شده است. سيدروح‌ا... لطيفي، سخنگوي گمرک، درباره وضعيت صادرات اين محصول گفت:

«در پنج ماهه اول امسال 28 ميليون و 835 هزار و 220 دلار تخم مرغ و انواع تخم خوراکي صادرات شده که وزني حدود 48 هزار و 119 تن داشته است. اين در حالي است که تا پايان تيرماه 23 ميليون و 514 هزار و 581 دلار انواع تخم خوراکي صادر شده بود که نشان‌دهنده افزايش حدود پنج ميليون دلاري در ماه گذشته است. صادرات انجام شده به کشورهاي مختلف اين گونه بوده است که 21 ميليون و 881 هزار دلار به عراق، پنج ميليون و 579 هزار دلار به افغانستان، 720 هزار دلار به عمان، 590 هزار دلار به قطر، 17 هزار دلار به پاکستان، 13 هزار دلار به امارات، 34 هزار و 660 دلار به بحرين صادر شده است.»


9500 تا 35 هزارتومان!
داوود موسوي، معاون نظارت بر کالاهاي مصرفي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، قيمت مصوب تخم‌مرغ در درب مرغداري‌ها را 9500 تومان در هر شانه و 11 هزار توان در هر کيلوگرم و در فروشگاه‌ها حداکثر 20 هزار تومان در هر شانه عنوان کرد و گفت: «اين قيمت‌ها به سازمان‌هاي صمت استان‌ها ابلاغ شده و بازرسان بر اساس قيمت‌هاي مصوب در درب مرغداري‌ها و فروشگاه‌ها، رصد و کنترل قيمت تخم مرغ را در دستور کار دارند و در صورت احراز هرگونه تخلف از سوي واحد توليدي يا صنفي مرتبط، موارد با تشکيل پرونده به مراجع قضايي رسيدگي کننده معرفي مي‌شوند.»

او افزود: «همزمان براي تعديل قيمت اين کالاها در سطح عرضه هماهنگي لازم با سازمان ميادين ميوه و تره‌بار براي عرضه تخم‌مرغ با قيمت مصوب انجام شده که شروع طرح مي‌تواند به مديريت بازار اين کارها کمک کند، از نظر اين سازمان قيمت مصوب براي عرضه در درب کارخانه، همان مصوبه ستاد تنظيم بازار کشور است و غير از اين قيمت، تخلف به شمار مي‌آيد و حتما با متخلفان برخورد مي‌شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما