شناسهٔ خبر: 42485942 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صندوق رفاه وزارت علوم نحوه ارائه تسهيلات جديد به دانشجويان را اعلام کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس صندوق رفاه وزارت علوم گفت: نحوه ارائه تسهیلات جدید به دانشجویان با توجه به شرایط خاص بیماری کرونا اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، ناصر مطیعی در نشست خبری که صبح امروز در سالن همایش‌های صندوق رفاه وزارت علوم برگزار شد افزود: شیوع ویروس کرونا آثار و عواقب مختلفی را در ابعاد اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی به جای گذاشته است و بسیاری از معادلات متعارف را تحت تاثیر خود قرار داده به همین علت با توجه به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدیریت کرونا آثار مثبتی را در پی داشته است فعالیت‌های آموزشی با توجه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی متوقف نشده تا دانشجویان از فعالیت‌های آموزشی بهره‌مند شوند.
مطیعی با بیان اینکه با تعطیلی خوابگاه‌ها و رستوران‌های دانشگاهی، پیمانکاران خوابگاه‌ها و رستوران‌ها هم کاری ندارند گفت: در سال تحصیلی پیش رو رویکرد وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص فعالیت‌های آموزشی ترکیبی است و تا حد ممکن دروس نظری به صورت مجازی با رعایت نظارت‌های لازم و دروس عملی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برنامه ریزی شده است.
رئیس صندوق رفاه وزارت علوم با بیان اینکه این صندوق حامی دانشجویان است گفت: از اردیبهشت امسال برنامه ریزی‌هایی برای طرح‌هایی برای ارتقاء خوابگاه و آشپزخانه‌های دانشجویی در دستور کار قرار گرفت و کار‌های کارشناسی انجام شد تا محدودیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد به طوری که بعد از 45 سال به سراغ خیران رفتیم و نخستین بار از حضور و حمایت خیران در طرح‌های تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی بهره‌مند شویم.
وی افزود: از سوی خیران در تفاهم نامه صورت گرفته حدود 100 میلیارد تومان برای بحث تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های سطح 3 و 4 دانشگاه‌ها هزینه شده است که با این هزینه قرار است، 30 درصد تعمیر و تجهیز خوابگاه از سوی خیران، 30 درصد از سوی دانشگاه‌ها و 40 درصد از سوی صندوق رفاه وزارت علوم تامین شود.
مطیعی افزود: تا اواسط مهر تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی به نتیجه می‌رسد به طوری که 125 خوابگاه سطح 4 و 5 دانشگاه‌ها با مساحت 313 هزار و 700 متر مربع در طرح‌های ارتقاء قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد: از مجموع 125 خوابگاه دانشجویی 95 خوابگاه با مشارکت خیرین تعمیر و تجهیز می‌شود.
مطیعی در خصوص وضعیت آشپزخانه‌های دانشجویی گفت: 141 آشپزخانه دانشگاه با صرف اعتبار 60 میلیارد تومان در دست ارتقا و صنعتی سازی قرار گرفته به طوریکه 42 آشپزخانه سطح 3 به سطح 1 و 41 آشپزخانه سطح 2 به سطح 1 ارتقا پیدا می‌کنند و همچنین 31 آشپزخانه جدید نیز راه اندازی می‌شود.
رئیس صندوق رفاه وزارت علوم تحققات و فناوری درخصوص وام‌های دانشجویی افزود: با توجه به اینکه دروس دانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود استنباط افراد این است که هزینه دانشگاه کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: هزینه اینترنت دانشجویان بیشتر از گذشته می‌شود بنابراین با توجه به بحث کرونا دانشجویان ما نیازمند حمایت در بحث اینترنت دانشجویی هستند.
مطیعی تاکید کرد: وام دانشجویی در سال گذشته 480 میلیارد تومان پیش بینی شده بود درحالیکه امسال 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است و امیدواریم با تایید سازمان برنامه و بودجه بتوانیم وام‌های دانشجویی را توسعه دهیم چرا که در سال گذشته تنها 52 درصد از مبلغ و هزینه در نظر گرفته شده برای وام دانشجویی تخصیص پیدا کرد و اگر امسال نیز این روند ادامه یابد ما با مشکل مواجه می‌شویم.
وی افزود: همچنین نظام پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویان نیز دچار تحول شده است و در یک سال گذشته گروه بازرسی نواقص این بحث را مورد بررسی قرار داد و طرح جدید برای وام‌های دانشجویی به تایید هیئت امنای صندوق رفاه وزارت علوم قرار گرفت و مقرر شد 5 گروه با 5 نوع وام مشخص برای دانشجویان در نظر گرفته شود و ضوابط بازنگری و تسهیل در بازپرداخت وام‌ها نیز پیش بینی شده است چنانچه وام تحصیلی، وام ضروری، وام مسکن، وام ویژه دکتری و وام شهری از جمله این 5 گروه وام دانشجویی در نظر گرفته شده برای دانشجویان است.
مطیعی با بیان اینکه مبالغ وام‌های دانشجویی نیز افزایش یافته است گفت:در سال تحصیلی پیش رو رویکرد و راهبرد صندوق رفاه برای افزایش وام‌های دانشجویی توسعه پیدا کرده به طوریکه وام تحصیلی از 600 هزار تومان به یک و نیم تا دو میلیون تومان رسیده و وام ضروری نیز از یک میلیون به دو تا 5 میلیون رسیده و وام مسکن متاهلین دانشجو ساکن تهران از ده میلیون به 25 میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: امسال 220 میلیارد تومان هزینه برای وام تحصیلی دانشجویی پیش بینی شده است که امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه بتوانیم وام‌های دانشجویی را به دانشجویان پرداخت کنیم.
وی در خصوص نرخ غذای دانشجویی گفت: برای غذای کم هزینه 1500 تومان، غذای متوسط 2100 تومان و پرهزینه 2500 تومان هزینه در نظر گرفته شده است.
مطیعی با بیان اینکه نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی بر مبنای تعرفه‌های تعیین شده توسعه پیدا کرده است گفت: 25 درصد افزایش قیمت خوابگاه‌های دانشجویی توسعه یافته است و این در حالیست که با توجه به بحث کرونا مقرر شده است در یک اتاق 5 نفر دو دانشجو مستقر شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، رئیس صندوق رفاه وزارت علوم در خصوص اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی افزود: اجاره بهای خوابگاه‌های دولتی 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

نظر شما