شناسهٔ خبر: 42472869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌حزب ملّت لبنان: انفجار بیروت کار مشترک آمریکا و اسرائیل بود

رئیس‌حزب «ملت » (الشعب) لبنان گفت که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در انفجار اخیر بندر بیروت دست داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

بندر بیروت در واپسین ساعات عصر سه‌شنبه 14 مرداد 1399 به خود لرزید، لرزشی که حتی در کشورهای مجاور لبنان نیز حس شد. اما این لرزه بنابر اعلام منابع رسمی نه از زلزله که حاصل انفجار حدود 2750 تن نیترات آمونیوم در یکی از انبارهای بندر بوده است. هرچند مرکز این انفجار، بندر بیروت بود، اما نیمی از شهر بیروت کم و بیش تحت تاثیر آن قرار گرفت و خانه‌های زیادی را ویران کرد، به طوری که مسئولان می‌گویند نیمه تخریب شده شهر تا مدت‌ها قابل سکونت نخواهد بود. در هر حال، از همان اول این احتمال مطرح شد که انفجار مذکور عمدی است.
در میان این تردیدها، «نجاح واکیم»، رئیس‌حزب ملت و نماینده سابق پارلمان لبنان، عصر روز یکشنبه به شبکه «المیادین» لبنان گفت: «سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، بندر بیروت لبنان را منفجر کرده‌اند.» او افزود: «سرویس اف.بی‌.آی آمریکا برای اینکه حقیقت انفجار را پنهان کند، خود را به زور در تیم تحقیقات انفجار جا زده است.»
رئیس‌حزب ملت لبنان افزود، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که واقعیت را در انفجار بیروت پنهان کنند، همان گونه که در قضیه ترور «رفیق حریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان، این گونه عمل کرده‌اند. به گزارش فارس، او در مورد سفرهای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان و هدف او از این سفرها، نیز گفت که آمریکایی‌ها ماکرون را به لبنان فرستادند تا راه را برای ابتکار عمل روسیه و چین ببندند.
گفتنی است، در لبنان به ویژه پس از کاهش ارزش «لیره» این کشور در برابر دلار آمریکا، برخی از جریان‌های سیاسی از لزوم نگاه به شرق و استفاده از تجربیات کشورهایی چون چین و روسیه و ارتباط با این‌ها برای برون‌رفت از مشکلات سخن گفتند و اشاره نجاح واکیم به تلاش غرب برای ممانعت از اجرای این سیاست است.

برچسب‌ها:

نظر شما