شناسهٔ خبر: 4247062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

گفت و گوي تلفني ظريف و وزيرخارجه چين

موج- محمدجواد ظريف، وزير خارجه کشورمان و «وانگ ايي» وزير امور خارجه چين در يک گفت و گوي تلفني آخرين وضعيت مذاکرات هسته اي ايران و نمايندگان کشورهاي 5+1 را بررسي کردند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، در اين تماس تلفني که عصر سه شنبه برقرار شد، وزراي امور خارجه ايران و چين درباره راه حل هاي موضوعات باقي مانده براي توافق هسته اي گفت و گو کردند.
سخنگوي وزير خارجه چين امروز در نشست خبري با خبرنگاران با ابراز خرسندي از روند پرونده هسته‎ اي ايران، نتايج گفت و گوهاي به دست آمده از مذاکرات را مهم، خوب و سازنده توصيف کرد.
«هونگ لي» افزود: با وجود برخي اختلافات، هريک از طرفين مذاکره کننده اهداف و برنامه هاي خود را در نشست اخير ابراز کردند و نتايج به دست آمده نيز قابل توجه و مهم بود.
وي تاکيد کرد که همه شرکت کنندگان از اراده قوي سياسي براي گفت و گو برخوردارند و داشتن نگرش واقع گرايانه و ارائه تفکرات جديد در مذاکرات، نشان دهنده علاقه آنان در به سرانجام رسيدن گفت و گوهاست.
سخنگوي وزارت امور خارجه چين يادآور شد در حال حاضر مذاکرات وارد مرحله حساسي شده و چين اميدوار است طرف هاي مقابل، ضمن توجه به اهداف مهم نشست هاي انجام شده، تلاش خود را در به نتيجه رسيدن آن و در نهايت تصويب يک قطعنامه مشترک به کار بگيرند.
هونگ، به نقش کشورش در اين مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: چين ضمن حفظ مواضع بي طرفانه، همواره نقش سازنده خود را در پيشبرد پرونده هسته اي ايران به کار گرفته و اين روند را ادامه خواهد داد.
پس از اين که ايران و کشورهاي 1+5 در سوم آذر 93 دستيابي به توافق جامع را امکان پذير نديدند توافق ژنو يا همان برنامه اقدام مشترک را براي هفت ماه تمديد کردند؛ البته با اين شرط که تا چهار ماه به يک توافق اوليه برسند. پس از آن رايزني هاي فشرده در شهرهاي ژنو، برلين، پاريس، زوريخ، استانبول و مونيخ در سطح معاونان، کارشناسان و وزيران خارجه انجام شد.
آخرين دور از مذاکرات هسته اي محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با جان کري همتاي آمريکايي او در سال گذشته، 29 اسفند در لوزان سوييس برگزار شد. ظريف در پايان اين دور از گفت وگوها گفت: به نقطه اي بسيار حساس رسيده ايم و بحث ها به نکات بسيار ريز رسيده است.
دور جديد مذاکرات ظريف و کري، قرار است پنج شنبه (ششم فروردين) در لوزان سوييس از سر گرفته شود.

نظر شما