شناسهٔ خبر: 42462947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران عادی است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران یک سفر عادی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، با رد خبر‌هایی که بیانگر واسطه گری وزیر امورخارجه سوئیس بین ایران و آمریکا است، گفت: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب سفر‌های عادی است که اتفاقا به دلیل کرونا تاخیر افتاده بود؛ سوئیس حافظ منافع آمریکاست، اما در عین حال حافظ منافع ایران در آمریکا هم هست.
وی ادامه داد: رژیم آمریکا از هر فرصتی برای فشار حداکثری استفاده کرد و قبل از سفر وزیر امور خارجه سوئیس و حتی قبل از سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سعی کرد، آن‌ها را از این سفر منصرف کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر دفاع به روسیه و سفر وزیر دفاع هند به ایران گفت: ایران یک سیاست خارجی واحد دارد که دیپلماسی متوازن یکی از اصول آن است.
آقای خطیب زاده با تاکید بر اهمیت روابط با هند، گفت: روابط ما با هند چندلایه است و کریدور شمال و جنوب ایران همان مسیر تاریخی تجارت ادویه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: روابط ایران با همسایگان و کشور‌های منطقه ابعاد مختلف دارد که یک بعد آن مسائل امنیتی است.

سیاست ما در قبال آمریکا تغییر نکرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست ما در قبال آمریکا تغییر نکرده و تا زمانی که دشمنی آمریکا با ایران تغییر نکند سیاست ایران هم تغییر نمی‌کند.
آقای سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه آماده برقراری مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا هستیم گفت: به حسن نیت روسیه شک نداریم، آنچه به آن شک داریم حسن نیت آمریکاست.
وی افزود: کاملا روشن است که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای چه می‌کند، همه اقدامات کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام است.
آقای خطیب زاده گفت: البته ایران آماده است اقدامات را به حالت گذشته برگرداند، به شرط آنکه طرف‌های دیگر برجام به تعهداتشان عمل کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره قاضی منصوری و اقدامات دولت رومانی در این باره تصریح کرد: وزارت امور خارجه دخالتی در مسائل قضایی و پلیسی ندارد. سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی براساس خواست نهاد‌های متولی داخلی عمل میکنند. هر ایرانی حقوقی دارد که وزارت خارجه و نمایندگی هایش پیگیری می‌کنند.
اقای خطیب زاده افزود: حکم دادگاه در رومانی به ایران ارسال و ترجمه شد که در اختیار دادگاه و خانواده گذاشته شده است؛ 20 روز فرصت شکایت به حکم وجود دارد و وزارت خارجه اگر شکایتی باشد پیگیری می‌کند؛ غیر از این هر موضوعی درباره این مسئله مطرح باشد اظهار نظر بی اساس است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور ایران در نشست آنلاین مجمع عمومی سازمان ملل نیزگفت: حضور در این جلسه نیازی به دعوت ندارد؛ مقدمات حضور ایران در این نشست در حال انجام است.
آقای خطیب زاده همچنین گفت: ایران در تعامل با جمهوری آذربایجان حد و مرزی قائل نیست.
وی درباره اینکه آیا ایران هشداری به امارات متحده عربی برای عادی سازی روابط با اسراییل داده است یا خیر تصریح کرد: به هر موضوعی به اندازه حد و اندازه خودش بپردازید.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه چه موضوعی در مذاکرات بین ایران و سوئیس اهمیت بیشتری دارد گفت: در حوزه‌های مختلف با سوئیس اولویت داریم، کرونا، مسائل منطقه ای، کانال مالی، روابط مربوط به حفاظت از منافع و روابط دو جانبه مورد گفتگوی ایران و سوئیس است.

نظر شما