شناسهٔ خبر: 4243556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رژیم اسراییل جاسوسی از مذاکرات هسته ‌ای ایران و آمریکا را تکذیب کرد

صاحب‌خبر -

تنش میان کاخ سفید و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل تشدید شده است

به گزارش شفقنا، به نقل از بی بی سی، دولت اسراییل گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر جاسوسی از گفت ‌و‌ گوهای ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ ای ایران را تکذیب کرده است.

یک مقام بلندپایه اسراییلی به بی ‌بی ‌سی گفت گزارش روزنامه وال استریت ژورنال "کذب محض" است.

این روزنامه نوشته بود که اسراییل برای این دنبال جزییات گفت ‌و‌ گوهای ایران و آمریکا بود تا بتواند علیه توافقنامه‌ ای با ایران، مدارک کافی جمع ‌آوری کند.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا هشدار داد که مذاکرات هسته ‌ای آمریکا و ایران و توافقی که ممکن است به دست بیاید "راه این کشور برای دستیابی به بمب اتمی" را هموار می ‌‎کند.

هدف از مذاکرات ایران و آمریکا، به عنوان عضو اصلی گروه ١+٥، پیدا کردن راهی برای ادامه فعالیت هسته ‌ای ایران و در عین حال، اطمینان بخشی به جامعه جهانی در مورد غیرنظامی بودن این فعالیت‌ها است.

وال استریت ژورنال نوشته است که اسراییل از سال پیش شروع به استراق سمع مذاکرات کرد و اطلاعاتی از گزارش‌های محرمانه مقام‌های آمریکایی و منابع دیپلماتیک طرف‌های اروپایی مذاکرات به دست آورد.

این روزنامه نوشته است که کاخ سفید زمانی از این عملیات مطلع شدکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا که از اسراییل جاسوسی می‌کردند، پیام‌های مبادله شده میان مقام‌های اسراییلی را ضبط کردند و مشخص شد که این پیام‌ها تنها می‌توانسته از مذاکرات محرمانه درز کرده باشد.

وال استریت ژورنال می‌گوید آمریکا به خصوص از این ناراحت بود که اسراییل تلاش کرده بود این اطلاعات را با قانونگذاران آمریکایی در میان بگذارد و برای مخالفت توافقنامه احتمالی با ایران، مدارک و اسنادی جمع آوری کند.

یک مقام بلندپایه دولت اسراییل به بی‌بی‌سی گفته است "دولت اسراییل علیه آمریکا و سایر متحدانش، دست به جاسوسی نمی‌زند و هدف این اتهام‌های نادرست، به طور آشکار آسیب زدن به روابط مستحکم میان آمریکا و اسراییل، و روابط امنیتی و اطلاعاتی دو طرف است."

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال زمانی منتشر می‌شود که تنش میان کاخ سفید و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل تشدید شده است.

آقای نتانیاهو در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی، با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت خواهد کرد. او همچنین برای تشویق هواداران خود به حضور در پای صندوق های رای، گفته بود که احزاب مخالف، رای‌دهندگان عرب را با اتوبوس به مراکز رای‌گیری می‌برند و هشدار داده بود که "اعراب دسته دسته درحال رای دادن هستند."

چنین اظهاراتی، انتقاد شدید دولت آمریکا را در پی داشت.

از آن زمان، نتانیاهو از اظهاراتش در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطینی عقب‌نشینی کرده و از رای دهندگان عرب اسراییلی هم عذرخواهی کرده است.

انتهای پیام

http://shafaqna.com/persian/

نظر شما