شناسهٔ خبر: 42426519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تحریم‌های تلافی‌جویانه آمریکایی در راه است

با وجود همه لابی‌های سنگینی که مایک پمپئو وزیر خارجه و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که بر اساس برجام مهرماه برداشته می‌شود، انجام داده بودند ولی اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با این قطعنامه ضدایرانی مخالفت کردند یا به آن رای ممتنع دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پس از آن ترامپ سعی کرد این ناکامی را با فعال کردن مکانیسم ماشه که یکی از ملزومات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، علیه ایران جبران کند. در حالی که دو سال پیش دونالد ترامپ با سروصدای فراوان اعلام کرد آمریکا از «قرارداد ننگین برجام» خارج شده است. اعضای برجام هم با استناد به همین موضوع با فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا مخالفت کردند چرا که آمریکا را به عنوان یکی از اعضای برجام به رسمیت نشناختند.

در این صورت سیاست ضدایرانی آمریکا در این مقطع با شکستی تحقیرآمیز مواجه شد و کارشناسان این ناکامی و شکست را بی‌آبرویی بزرگ برای آمریکا در عرصه بین‌الملل دانستند. ولی به هر حال ترامپ اعلام کرد به صورت یکجانبه مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی را فعال خواهد کرد. پس از آن برای اینکه این ناکامی را جبران کند کوشید برخی کشورهای عربی مثل امارات را به اسراییل نزدیک کند تا به این واسطه به بی‌ثباتی بیش از پیش در خاورمیانه دامن بزند.

اگرچه آمریکا در دو مورد اخیر نتوانست اقدامات ضدایرانی را به جریان بیندازد ولی به قطع و یقین در این باره بیکار نخواهد نشست و اقدامات جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی و آغاز خواهد کرد.

دشمنی آمریکا با ایران ادامه‌دار است

وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در این باره به «جهان صنعت نیوز» گفت: «دشمنی آمریکایی‌ها با ملت و دولت ایران تازگی ندارد و طی ۴۱ سال گذشته با ترفندهای مختلف در عرصه‌های گوناگون کوشیده‌اند به جمهوری اسلامی ایران آسیب بزنند. برخی تصور می‌کنند اگر در قبال آمریکا نرمش به خرج دهیم و دور یک میز بنشینیم آنها از استراتژی اصلی خود در قبال ایران کوتاه می‌آیند در حالی که این‌طور نیست.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «آمریکا در بحث فعال کردن مکانیسم ماشه و قبل از آن قطعنامه ضدایرانی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نشان داد آنچه برایش مهم است، تضعیف جمهوری اسلامی و ساقط کردن این نظام مردمی است. به همین دلیل کوشید در دو مورد اخیر که البته با شکست مواجه شد بر جمهوری اسلامی فشار مضاعفی تحمیل کند.»

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم تصریح کرد: «آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورد و جز یک کشور کوچک و گمنام، حتی دوستان هم‌پیمان اروپایی‌اش از او حمایت نکردند یا رای ممتنع دادند. در بحث فعال کردن مکانیسم ماشه هم همان‌طور که قبلا تاکید کردم، بیش از اینکه این یک موضوع سیاسی باشد، یک بحث حقوقی است و بعید دانستم دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت طرح این دعوا را از سوی آمریکا بپذیرند چرا که آمریکا وجاهت قانونی برای طرح این ادعا ندارد و دیگر عضوی از برجام نیست و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.»

او تاکید کرد: «البته آمریکایی‌ها مدعی بودند که به عنوان عضو مشارکت‌کننده در برجام و عضو دائم سازمان ملل و شورای امنیت می‌توانند از این حق استفاده کنند ولی واقعیت چیز دیگری است. بنابراین به دلیل شکست‌های سنگینی که آمریکا در این باره خورده، قطعا به دشمنی خود با ما ادامه خواهد داد.»

گام دوم آمریکا برای دشمنی با ایران

جلال‌زاده معتقد است حالا که آمریکا نتوانسته در دو مورد بیان شده علیه جمهوری اسلامی ایران اجماعی جهانی ایجاد کند، قطعا گام‌های بعدی برای ادامه دشمنی با جمهوری اسلامی ایران برمی‌دارد. او گام دوم دشمنی آمریکا در قبال ایران را تشدید تحریم‌ها علیه ایران دانست و پیش‌بینی کرد: «آمریکا در آینده اروپایی‌ها را به خودش نزدیک‌تر می‌کند و با تحریم شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران در تعامل هستند، همچنان بر سر راه توسعه ایران مانع‌تراشی می‌کند.»

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «اگرچه این روزها آمریکا هم درگیر موضوعات داخلی و بدهی‌های زیاد و کاهش رشد اقتصادی و اعتراضات ضدنژادپرستی است ولی در عرصه بین‌المللی هم بعد از شکست در مواضع خود در قبال ایران، درباره اعمال خواست خود در قبال ونزوئلا هم با شکست مواجه شده و این باعث تنش روانی ترامپ شده است. به همین دلیل تلاش می‌کند برنامه‌های ضدایرانی خود را بیش از پیش تشدید کند.»

آمریکا به دنبال تلافی شکست‌های اخیر در برابر ایران است

حسین نوش‌آبادی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم هم در گفت‌و‌گو با «جهان‌ صنعت نیوز» معتقد است: «آمریکایی‌ها به دلیل شکست در بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه خودشان را بازنده می‌دانند چراکه نتوانستند اعضای شورای امنیت را متقاعد کنند و حتی هم‌پیمانان اروپایی‌شان هم به آمریکا روی خوش نشان ندادند. به همین دلیل به شدت از شرایط پیش آمده عصبانی و ناراحتند و هر کاری برای جبران این شکست انجام خواهند داد.»

نوش‌آبادی  در ادامه اظهار کرد: «مسیری که آمریکا در پیش گرفته قانون جنگل است و تصور می‌کند این قانون همه جا باید اجرا شود ولی وقتی اقدامی خارج از چارچوب حقوق بین‌الملل باشد، دنیا متوجه آن می‌شود. به هر حال چارچوب مقرراتی وجود دارد و همان حق وتوی اعضای دائم بر مبنای حقوقی و قانونی است. آمریکا تصور می‌کرد می‌تواند خارج از این چارچوب عمل کند ولی ناکام ماند.» نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: «حالا که آمریکا نتوانسته شورای امنیت را با خود همراه کند، قصد دارد یکطرفه ایران را تحریم کند و تهدید کرده کشورهایی هم که در این تحریم همراهی نکنند، تحریم خواهد کرد.»

تشدید تحریم‌های ضدایرانی، برگ برنده ترامپ در انتخابات 

او در ادامه با اشاره به انزوای شدید اخیر آمریکا در بین هم‌پیمانان اروپایی‌اش تصریح کرد: «حالا که ترامپ نتوانسته به خواسته خود در قبال ایران برسد، سعی می‌کند تحریم‌های شدیدتری نسبت به ایران اعمال کند چرا که تصور می‌کند پافشاری او برای تحریم و اعمال فشار به ایران او را برای انتخابات ریاست‌جمهوری محبوب‌تر خواهد کرد و این فشارها برگ برنده او برای پیروزی در انتخابات است.»

پیش‌بینی فتنه آمریکایی‌ها علیه ایران

جلال‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم  هم در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» تاکید کرد: «ما نباید از آمریکایی‌ها غافل شویم و باید هوشیاری خود را در سطح داخلی و بین‌المللی حفظ کنیم چرا که معتقدم آمریکایی‌ها اقدام جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی خواهند کرد تا به ما آسیب بزنند.» نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه پیش‌بینی خود افزود: «آنها در حوزه بین‌الملل اگر به بن‌بست برسند، سعی می‌کنند از نفوذ و قدرت نسبی خود در عرصه بین‌الملل استفاده کنند. به عنوان مثال مباحثی که درباره عدم فروش نفت ایران و جلوگیری از بازگشت ارز به کشور مطرح می‌کنند در هیچ‌یک از معاهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت نیامده است و آنها به تنهایی این اقدامات ضدبشری را علیه ایران در سطح جهانی انجام می‌دهند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «دلیل آن هم مزیت قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا در جهان است. به عنوان مثال به دلیل اینکه فلان بانک چینی با آمریکا مراودات گسترده‌ای دارد، آن بانک چینی نمی‌تواند با ایران مراودات پولی و مالی داشته باشد، در حالی که در هیچ جای قطعنامه شورای امنیت علیه ایران چنین محدودیت و ممنوعیتی نیامده است. پس آمریکایی‌ها با مزیتی که در حوزه سیاسی و اقتصادی در جهان دارند، سعی می‌کنند با افزایش تحریم‌ها ایران را در تنگنا قرار دهند.»

این نماینده مجلس یازدهم در پایان بیان کرد: «اگر در حوزه داخلی سه قوه بتوانیم با اتحاد کار کنیم و دولت تلاش و همدلی بیشتری با سایر قوا داشته باشد و اقتصاد مقاومتی را در دولت اجرا کند و همه دست به دست هم دهیم، می‌توانیم آمریکا را در سیاست‌های تحریمی خودش منزوی کنیم.» گفتنی است از آنجا که آمریکا در اقدامات اخیر خود در عرصه بین‌المللی با شکست مواجه شده، می‌کوشد برنامه‌ها و تنگناهای سیاسی و اقتصادی بیشتری برای ایران ایجاد کند چرا که ترامپ اعمال فشار بیشتر بر ایران را برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات می‌داند. حالا که زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده، ترامپ می‌کوشد مقبولیت داخلی خود را با وجود همه مشکلات داخلی و خارجی‌ای که دارد بالا ببرد.  پس ممکن است به دلیل فشار روانی موجود، دست به اقدامات تحریک‌آمیز و خطرناکی بزند که آینده جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد و به مخاطره بیندازد.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما