شناسهٔ خبر: 42409200 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رییس مجلس در سفر چهار روزه خود از پروژه ها و طرح هایی بازدید کرد که تکمیل نشدن آنها بر رفاه و معیشت مردم تأثیر مستقیم دارد

خاطره‌سازی به جای خاطره‌گویی

قوه مقننه دركنار وضع قوانین، وظیفه نظارت بر عملكرد قوه مجریه را هم دارد. ابزار مختلفی نیز به نمایندگان ملت در خانه مردم كمك می‌كنند تا این بعد نظارتی به‌درستی اجرا شود؛ ابزاری مثل تذكر یا استیضاح در فضای سیاسی، اعمالی برای سنجش حسن اجرای وظایف مسوولان به شمار می‌رود اما این ابزار در مجلس‌های پیشین شاید بیش از حد گرفتار سیاست‌زدگی شده بود. مجلس یازدهم در حال و هوای گام دوم انقلاب، سعی دارد مشكلات قبلی را به شكلی دیگر حل كند و حالا با ابتكار محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، شكل دیگری از بعد نظارتی مجلس در سفر چهارروزه وی به استان خوزستان رقم خورده است؛ نظارت میدانی. دكتر قالیباف از سه‌شنبه گذشته تا دیروز، به بیش از 15 شهر استان خوزستان سر زد و از نزدیك در جریان پروژه‌های نیمه‌كاره و برزمین‌مانده قرار گرفت. این حضور بیش از آنكه دیدارهایی رسمی از محل‌ها و اماكنی باشد كه از قبل خود را مهیای دیدار رییس مجلس كرده باشند، دید و بازدید از مردم و شنیدن درد دل‌های آنان بود. رییس مجلس حتی در این بازدیدهای مردمی، كت و شلوارهای رسمی مسوولان را هم كنار گذاشته بود و بار دیگر در قامت یك بسیجی، اغلب با پیراهنی روی شلوار پای حرف‌های دردمندانه مردم خوزستان نشست. اگرچه رسانه‌های مخالف طبق معمول برای این حركت، شروع به جو‌‌سازی و تخریب كردند اما حل‌شدن مشكلات متعدد مردم خوزستان ارزش این را دارد كه بی‌اعتنا به چنین حرف‌ و حدیث‌هایی پیگیر روند امور شد تا هر چه سریع‌تر زندگی مردم این خطه به سامان برسد.

صاحب‌خبر -

روز اول - سه‌شنبه 11 شهریور 99

آبادان
 حضور در گلزار شهدا 
 دیدار با صیادان و پیگیری مطالبات مردم
 بازدید از محله ذوالفقاری آبادان
 بازدید سرزده از تصفیه خانه آبادان
 تصفیه خانه شهید کشتکار شهر آبادان در شرایط کنونی با 30 درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت بوده و به 43 روستای منطقه آبرسانی می‌کند. مهم‌ترین مشکلات تصفیه‌خانه شهر آبادان، کمبود تجهیزات، مشکلات زیرساختی، عدم تملک اراضی برای لوله گذاری برای آبرسانی، نبود فیلتراسیون به منظور تصفیه آب و اصلاح و بهسازی خط انتقال آب است.
رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آبادان، در واکنش به توضیحات استاندار خوزستان گفت: روشن و قطعی است که به هیچ دلیلی حق نداریم، آب غیراستاندارد به مردم دهیم زیرا این موضوع مربوط به جان مردم است و نباید برای آن بهانه تراشی کرد. ما نباید بپذیریم که آب فیلتر نشده به دست مردم برسد. در خوزستان 700 روستا داریم که تنش آبی دارند. هرچند تامین آب سالم برای روستاها جزو ضرورت‌ها و وظیفه حداقلی مسئولان ذی ربط است و برنامه آبرسانی به 700 روستا را دنبال می‌کنیم، اما ضروری است که این آب فیلتر شود.
 بررسی میدانی وضعیت اسكله نیمه‌تمام آبادان
ساخت پروژه اسکله صیادی بندر آبادان در دی ماه سال 1390 با برآورد اعتبار
13 میلیارد تومانی آغاز شد، اما با گذشت حدود 9 سال از آغاز ساخت و اختصاص تنها 7 میلیارد تومان از اعتبار مصوب، 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در صورت بهره برداری از اسکله صیادی بندر آبادان، برای بیش از 300 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود و همچنین زمینه ساز گسترش فعالیت لنج داران و تسریع در سوخت رسانی به قایق ها و لنج های این منطقه 
خواهد شد.

خرمشهر
 ادای احترام به شهدای گمنام در منطقه شلمچه
 گفت‌وگوی صمیمانه با لنج‌داران اسكله خرمشهر و شنیدن گلایه‌های آنان
ملوانان و صیادان این بندر مشکلات خود را چنین عنوان كردند؛ کامل نبودن پوشش بیمه‌ای، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت برای ملوانان و صیادان، تاثیرات منفی بیماری کرونا بر حمل و نقل دریایی، نبود حمایت دولت از این حوزه، لایروبی نکردن بندر، تامین نشدن سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و لنج‌ها.
همچنین در جریان حضور رییس مجلس در گمرک خرمشهر، وی پای درد دل ترخیص‌کاران بیکار شده نشست و مشکلات و مطالبات آن‌ها را بررسی کرد و نماینده مردم خرمشهر از دکتر قالیباف خواستار حذف ثبت سفارش ارزی از گمرک خرمشهر شد چراکه این تصمیم موجب بیکار شدن500 نفر ترخیص کار به طور مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیر مستقیم شده است.
 بررسی میدانی از وضعیت انجام لایروبی رودخانه بهمن‌شیر
 اخذ موافقت مشاركت عراق در لایروبی اروند رود

بندر ماهشهر
 دیدار و گفت‌وگو با مردم شهرك طالقانی
 پیگیری اختصاصی 60 هكتار زمین برای توسعه شهرك طالقانی
شهرک طالقانی حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد اما از نظر وسعت محدود است
به طوری که در یک خانه 180 متری سه خانواده زندگی می‌کنند.
 بازدید میدانی از بندر ماهشهر
 تاكید بر اولویت جذب و استخدام جوانان بومی
متن توئیت رئیس مجلس شورای اسلامی: در حدود 12 ساعت حضور در ماهشهر و شهرک‌های اطراف، به کارخانه‌های پتروشیمی نرفتم تا از تمام وقت برای گفت‌وگو با مردم استفاده شود. پتروشیمی‌ها باید نیروهای بومی را استخدام کنند و به مسوولیت خود در قبال مردم توانمند و با انگیزه منطقه به طور واقعی و نه صوری عمل کنند.

شادگان
 بازدید میدانی از پروژه فولادسازی شادگان
پروژه سایت فولادسازی شادگان از سال 85 آغاز به کار کرد اما متأسفانه روند اجرا به دلیل کمبود اعتبار و تأمین نشدن فاینانس با مشکل مواجه شد. در شرایط کنونی این پروژه 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تکمیل و بهره‌برداری سالانه 800 هزار تن فولاد تولید خواهد کرد.
 حضور در روستای صرایخه و گفت‌وگو با عشایر و ماهی‌فروشان‌
 گفت و گو از طریق ویدئوکنفرانس با تعدادی از فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر

روز دوم  - چهارشنبه 12 شهریور 99
بهبهان
  بازدید از فرودگاه بهبهان و پیگیری پروازهای مسافرتی
    بازدید میدانی از پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس
با راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس، اشتغالزایی در سطح استان خوزستان افزایش یافته و بخش خصوصی فعال در این عرصه مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
  پیگیری رفع موانع بانكی و راه‌اندازی فاز 2 پالایشگاه گاز بیدبلند
متن توییت رییس مجلس شورای اسلامی: پالایشگاه بیدبلند بهبهان دستاورد درخشانی است و تلاش‌ها برای احداث آن قابل تقدیر است ‏ولی امروز ما برای عکس یادگاری و روبان قیچی ‌کردن بی‌حاصل به آنجا نرفتیم. هدف، پیگیری بیکار شدن هزاران کارگر بعد از بهره‌برداری از پروژه بود که باید با احداث هر چه سریع‌تر فاز دوم مشغول به کار شوند.
  بازدید از بیمارستان در حال ساخت ولی عصر؟عج؟
این بیمارستان 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل 30 درصد باقیمانده نیازمند تامین اعتبار است، رییس قوه مقننه تاکید کرد که این موضوع توسط مجلس پیگیری خواهد شد.
 
ایذه
  گفت‌وگوی صمیمی با مردم روستای سادات حسینی
یکی از اهالی روستای سادات حسینی در گفت‌وگو با رییس مجلس از کمبود آب شرب و کشاورزی و پاسخگویی نامناسب مسوولان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه منطقه دهدز از خدمات برق‌رسانی پایدار برخوردار نیست. متاسفانه پس از آبگیری کارون 3، زیرساخت‌ها دچار مشکل شده‌ و هنوز هم باز‌‌سازی نشده‌اند. جاده‌های روستایی نیز شرایط نامناسبی دارند که سبب بروز آسیب‌های متعددی برای خانواده‌ها شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی: 6 میلیارد مترمکعب آب در سد نزدیک روستای سادات حسینی وجود دارد اما مردم روستا تشنه‌لب هستند و چنین مشکلاتی در اقصی‌نقاط استان به چشم می‌خورد. احداث سد کار خوبی بود اما برخی جاده‌های قدیمی مربوط به روستاها که زیر آب رفته‌اند باید احیا شوند و نمی‌توان بعد از گذر زمان همچنان شاهد مشکلات برطرف
‌نشده بود.
  بررسی میدانی اجرای طرح 550 هزار هكتاری مقام معظم رهبری در منطقه دهدز
فاز دوم این طرح پس از حدود 18 سال به دلیل دو مشکل تامین حقابه و تامین اعتبارات لازم هنوز اجرایی نشده است، با اجرایی شدن این طرح، كشور در بحث تامین امنیت غذایی و محصولات استراتژیک مانند گندم خودکفا شده و از اشتغال پایدار بهره‌مند می‌شود.
 
رامشیر
  گفت‌وگوی صمیمی با مردم
 
رامهرمز
  بازدید میدانی از پروژه درحال ساخت پتروپالایشگاه ابوالفارس
 
مسجدسلیمان
  بازدید میدانی از پروژه مسكن شهرك امام رضا؟ع؟
  تاكید بر ایجاد زیرساخت‌های فنی و خدماتی در اجرای پروژه
  گفت‌وگو با اهالی شهر

روز سوم  - پنج‌شنبه 13 شهریور 99
اندیكا
  گفت‌وگوی صمیمانه با مردم
  تاكید بر اینكه اصلاح قوانین باید برای محرومیت‌زدایی باشد
رییس قوه مقننه: بی‌تصمیمی، بدتصمیمی و بلاتکلیفی در شرایط کنونی موجب آزار است و این مساله حتی سرمایه‌های مادی کشور را نیز هدر می‌دهد.
 
دزفول
  بازدید از پروژه‌های نیمه‌تمام ازجمله پل میانرود
کلنگ ساخت پل میانرود در دزفول در سال 1380 به زمین زده شده اما تاکنون به اتمام نرسیده است. به گفته مسوولان 
راه و شهر‌‌سازی خوزستان نیز عملیات اجرایی پل بتونی- فلزی میانرود به طول 420 متر با 14 دهانه 30 متری با حضور مسوولان در دهه 80 آغاز اما بنا به دلایل کمبود اعتبارات و مسائل مربوط به پیمانکاری متوقف شده است. کاهش 40 کیلومتری مسیر دزفول به اهواز و سهولت تردد اهالی شهرهای میانرود، صفی‌آباد و شهر امام به هفت‌تپه، برقراری ارتباط مطلوب و ایمن کارخانه مستقر در منطقه هفت‌تپه و ایمنی تردد کارگران شاغل در این شرکت‌ها از مهم‌ترین اهداف ساخت پل یادشده است.
 
اندیمشك
  بازدید از طرح 550 هزار هكتاری مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب
طرح یادشده در سال 1375 همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان به تصویب رسید و هدف اولیه اجرای آن زیرکشت‌رفتن اراضی رهاشده کشاورزی در زمان جنگ بود تا برای مردم جنگ‌زده و جوانان بیکار این خطه اشتغالزایی
 شود.
  بازدید از کارخانه عمران آریا سیمان اندیمشک
دكتر قالیباف: کارخانه سیمان اندیمشک از سال 84 تاکنون به دلایل مشکلات اداری و حقوقی که عمدتاً به دلیل ناهماهنگی‌ها رخ داده، معطل مانده است. همه تجهیزات لازم برای این کارخانه خریداری و در محل خود مستقر شده است و با رفع مشکلات حقوقی، این کارخانه با تمام ظرفیت شروع به کار خواهد کرد. با فعالیت این کارخانه كه می‌تواند به یکی از مراکز ارز‌آوری کشور تبدیل شود، 700 شغل مستقیم و 1500 شغل غیرمستقیم، ایجاد می‌شود که امیدواریم مسوولان به‌کارگیری نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند.
 
شوش
  تاكید بر پیگیری مشكلات كارگران هفت‌تپه ازسوی نهادهای مسوول
  بازدید از بیمارستان 160 تختخوابی
  گفت‌وگو با معلمان نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی
 
شوشتر
  بازدید میدانی از كلینیك ویژه فوق‌تخصصی
  رصد مشكلات انباشت زباله و رسیدگی به ابنیه تاریخی

 روز چهارم - جمعه 14 شهریور 99
اهواز
  حضور در منطقه محروم حصیرآباد اهواز و شنیدن درددل‌های مردم
دكتر قالیباف: امروز بنده نماینده حصیرآباد هستم. ما مدیون خوزستان هستیم. وقتی به اهواز آمدم، پا روی زمین نگذاشتم تا به حصیرآباد بیایم. تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس، کار درست ‌کردن برای مردم با اولویت محرومان است و مردم می‌بینند که منابع هست ولی وضعیت آن‌ها اینگونه است. باید کاری کنیم که در قیامت شرمنده نشویم؛ به حضرت آقا گفتم که ما به خط می‌زنیم و به اقصی‌نقاط کشور می‌رویم تا نظارت میدانی کنیم.
  بازدید از فعالیت‌های شرکت لوله‌‌‌سازی اهواز و گفت‌وگوی صمیمانه با کارگران
شرکت لوله‌‌‌سازی اهواز در سال 1346 با استفاده از ماشین‌آلات مدرن، تجهیزات پیشرفته و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص در راستای تولید لوله‌های فولادی برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و آب تاسیس شد. لوله‌های تولیدی این شرکت شامل انواع لوله‌های فولادی در اندازه‌های گوناگون است. این كارخانه در راستای اجرای پروژه‌های ملی و آبادانی ایران اسلامی با شرکت‌های مختلفی از جمله شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی نفت ایران همکاری داشته است. کارگران در دیدار رییس مجلس از دغدغه‌های خود در راستای عدم‌اجرای صحیح طرح همسان‌‌‌سازی حقوق در شرکت لوله‌‌‌سازی اهواز گلایه ‌کردند.

چرا میدانی، چرا خوزستان؟
دکتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی: نظارت میدانی، یکی از مهم‌ترین اهداف مجلس یازدهم محسوب می‌شود؛ رهبر انقلاب از مجلس یازدهم به عنوان مجلس امید و انتظار یاد ‌کردند؛ بنابراین در اولین نظارت میدانی به خوزستان سفر کردیم زیرا احساس می‌شد که مردم این خطه با هر نوع سلیقه و گرایش قومی پای انقلاب اسلامی و حفظ وطن ایستاده و مجاهدت کرده‌اند.
نظارت میدانی مجلس یازدهم را از استان خوزستان شروع کردیم تا دِین‌مان را به مردم این سرزمین ادا کنیم. در سفرهای متعدد به خوزستان احساس کردم مردم این منطقه حس محرومیت و تبعیض دارند که البته درست است زیرا امکانات قابل توجه و فرصت‌های زیادی پیش چشم آنها وجود دارد.
حضور در استان خوزستان همراه با روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان استان، اولین نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی است، حال وظیفه نخست خودمان را نظارت دقیق بر پروژه‌ها، کارها و اعتبارات می‌دانیم و حق مردم است که بدانند پروژه‌های شهرستان‌شان در چه وضعیتی قرار دارد و چه وقت تکمیل می‌شود.
امیدوارم با رویکرد نظارتی مجلس یازدهم و حضور میدانی شاهد حل مشکلات باشیم زیرا قصدمان از این سفرها مچ‌گیری نیست بلکه پیگیری برای برطرف ‌کردن امور، پاسخگویی مسوولان و در صورت نیاز، قانون‌گذاری است.
نمایندگان مجلس خود را نماینده مردم خوزستان می‌دانند و بر این اساس باید تلاش کنیم تا تصمیمات‌مان سبب حل مشکلات جامعه شود. شنیدن مشکلات جامعه از زبان مردم اهمیت دوچندان دارد؛ در دیدار با مردم خرمشهر، خانمی کاملاً شفاف عنوان کرد که امکانات و بودجه وجود دارد اما در نوع هزینه‌کردها مشکلاتی مشاهده می‌شود، لذا نظارت جدی باید انجام شود؛ البته کارهای قابل توجهی انجام شده اما بخش عمده‌ای از کارها باقی مانده‌اند که باید اجرایی شوند. همچنین شنیدن مشکلات مردم بدون واسطه یکی از آثار نظارت میدانی مجلس است چون کارآمدسازی، مردمی‌‌‌سازی و شفاف‌‌‌سازی از رویکردهای قوه مقننه است که با نظارت میدانی و کمک مردم و نمایندگان محقق می‌شود. جوانان برای برطرف ‌کردن امور مردم باید در صحنه کار باشند و خود را شریک مسوولان بدانند؛ در واقع مردمی‌سازی اقتصاد به معنای استفاده جامعه از تمام ظرفیت‌ها و بالعکس است.

نظر شما