شناسهٔ خبر: 4240835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته‌ای، از مذاکرات جاسوسی می‌کند

نسیم

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی مدعی شد که اسرائیل علاوه بر جاسوسی، اطلاعات مذاکرات را در اختیار نمایندگان کنگره قرار می‌دهد تا از حمایتشان از سیاست خارجه اوباما بکاهد

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل «نسیم»-- اندکی پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5، مقامات ارشد کاخ سفید متوجه شدند که اسرائیل در حال جاسوسی از این مذاکرات محرمانه است.

مقامات کنونی و سابق آمریکا می گویند این اقدام بخشی از تلاش‌های گسترده دولت بنیامین نتانیاهو برای نفوذ به مذاکرات بوده است که با هدف جمع‌آوری اطلاعات علیه مذاکرات صورت گرفته است.  اسرائیل علاوه بر شنود، از طریق جلسات استماع محرمانه آمریکا، جاسوسان و همچنین رابط‌های دیپلماتیک خود در اروپا از مذاکرات اطلاعات جمع‌آوری کرده است.

این مقامات می‌گویند نفس جاسوسی اسرائیل از مذاکرات آنقدر کاخ سفید را ناراحت نکرد، بلکه آنچه  موجب ناخرسندی دولت آمریکا شده است انتقال این اطلاعات از سوی اسرائیل به نمایندگان کنگره و دیگران با هدف کاهش حمایت از مذاکرات بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در این رابطه گفت: اینکه ایالات متحده و اسرائیل از هم جاسوسی کنند، یک مساله است اما اینکه اسرائیل اسرار ایالات متحده را دزدیده و برای تضعیف دیپلماسی این کشور، این اطلاعات را در اختیار قانونگذاران آمریکایی بدهد، مساله دیگری است.

گرچه اسرائیل و آمریکا نزدیک‌ترین متحدان هم هستند، اما از یکدیگر نیز جاسوسی می‌کنند، اما کاخ سفید عموما جاسوسی اسرائیل از آمریکا را تحمل می‌کند و اسرائیل نیز وقتی با جاسوسی آمریکا مواجه می شود، تحمل می کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند زمانی که مشغول شنود گفتگوهای میان مقامات اسرائیلی بودند فهمیدند این افراد اطلاعاتی از آمریکا در اختیار دارند که تنها در صورت دسترسی به مذاکرات محرمانه ممکن بوده است، از این رو دریافتند که اسرائیل از مذاکرات جاسوسی می کند.

با این حال مقامات اسرائیلی جاسوسی مستقیم از آمریکا را رد کرده و می‌گویند اطلاعات خود را روش‌های دیگر از جمله جاسوسی از ایرانی‌‌ها و تبادل اطلاعات اروپایی‌ها و آمریکایی ها به دست می‌آورند. کشورهای دیگر عضو 1+5 از جمله فرانسه، به صورتی شفاف‌تری جزئیات مذاکرات هسته‌ای را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند.

سال‌هاست بی اعتمادی میان اوباما و نتانیاهو شکل گرفته است اما پس از آغاز مذاکرات محرمانه با ایران در سال 2012، این بی اعتمادی فزونی یافت. اوباما از ترس افشای اطلاعات، نتانیاهو را در جریان مذاکرات قرار نمی دهد و همین امر زمینه ساز بن بست فعلی شده است.

اسرائیل در جاسوسی از آمریکا پیشتاز است و به همین جهت، آژانس‌های جاسوسی آمریکا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای، مکالمات و ارتباطات سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل را تحت نظر گرفته‌اند تا اطلاع یابند که آیا آن‌ها از مذاکرات جاسوسی می‌کنند یا نه.

یک مقام سابق آمریکایی می‌گوید که اسرائیلی‌ها پیش از این هم اعلام کرده‌اند که اطلاعات مذاکرات را به دست می‌آورند. یک مقام اسرائیلی‌ به آمریکایی‌ها گفته است: آیا دولت (آمریکا) واقعا تصور می‌کند ما نمی‌فهمیم؟

بنا بر این گزارش، لابی اسرائیل با کنگره پیش از توافق موقت در سال 2013 آغاز شده بود. یکی از دستیاران کنگره که در نشست محرمانه ران درمر با نمایندگان کنگره حضور داشته، می‌گوید او پیش از توافق  موقت هشدار داد که پیشنهاد آمریکا، ساختار تحریم‌های ضدایرانی را تضعیف می‌کند. کاخ سفید پس از اطلاع از اظهارات درمر، نمایندگان خود را به کنگره فرستاده و به آن‌ها اعلام کرده است که اسرائیل در اعلام مقیاس کاهش تحریم‌های ایران، 10 برابر اغراق کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید: زمانی که دور بعدی مذاکرات آغاز شد، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به مذاکره‌کننده‌های این کشور هشدار داده‌اند که ممکن است اسرائیل قصد نفوذ در مکالمات آن‌ها را داشته باشد.

 

یکی از مواردی که مقامات اسرائیلی با هدف اخلال در مذاکرات به کنگره لو داده‌اند، این بوده است که در توافق احتمالی، تهران امکان استفاده از سانتریفیوژهای نسل چهارم (IR-4) را پیدا می‌کند و عدد 6500 دستگاه سانتریفیوژ را نیز به عنوان سقف مجاز اعلام کرده‌اند. اما مقامات کاخ سفید می‌گویند هرچند اعداد ارائه شده از سوی اسرائیل در مذاکرات در حال بحث است، اما اطلاعاتی که اسرائیل به کنگره ارائه کرده، ناقص است، چراکه تنها بخشی از توافق به کنگره گفته شده و موارد مربوط به محدودیت‌ها بر برنامه ایران، از جمله اینکه حجم ذخایر ایران و میزان خروجی سانتریفیوژها باید پائین بیاید، اعلام نشده است.

لابی‌گری اسرائیل در کنگره، به خصوص پس از سخنرانی نتانیاهو در میان نمایندگان تأثیر مطلوب تلاویو را نداشت چرا که سنا هنوز حمایت کافی برای تصویب لایحه نظارت بر توافق هسته‌ای آن هم به نحوی که حق وتو را از  اوباما بگیرد، ندارند، نوشته است که تل‌آویو به دنبال راه‌های دیگر برای تأثیرگذاری بر مذاکرات است. اعزام هیئت به فرانسه برای رایزنی با پاریس از جمله این تلاش‌هاست.

نظر شما