شناسهٔ خبر: 42376350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ژست قانون‌گرایی

سفر تبلیغاتی دونالد ترامپ به کنوشا در میانه بحران تبعیض نژادی در آمریکا در حالی صورت گرفته که اختلاف او با جو بایدن، رقیب دموکراتش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به مرز یک درصدی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ترامپ که با وجود مخالفت مقام‌ها و رهبران ایالت ویسکانسین و شهر کنوشا به آنجا سفر کرده بود، در منطقه‌ای که چندین ساختمان در آنجا سوخته بود با صاحبان آنها صحبت کرد و همچنان دموکرات‌ها را متهم این خشونت‌ها دانست. تحلیلگران انتخابات آمریکا بر این باورند که ترامپ با چنین اقداماتی بر آن است تا تصویر فردی را از خود ارائه دهد که خواستار حفظ و برقراری نظم و قانون است. برخی از این تحلیلگران حتی مدعی شده‌اند که ترامپ به این ناآرامی‌ها دامن می‌زند. اینک ترامپ در نقش رییس‌جمهور «نظم و قانون» ظاهر شده است. مفسران آن را تاکتیک انتخاباتی می‌دانند.

مفسران رسانه‌های آمریکا نسبت به موفقیت این تاکتیک انتخاباتی ترامپ اتفاق نظر ندارند؛ موضوعی که برخی از نظرسنجی‌ها نیز آن را تایید می‌کند. بر اساس نظرسنجی امرسون، اختلاف ترامپ از رقیب انتخاباتی او کاهش یافته است. آمار ارائه‌شده از سوی این مرکز  حکایت از آن دارد که بایدن در حال حاضر ۴۹ درصد از آرا را در اختیار دارد و دونالد ترامپ ۴۷ درصد.

در برخی دیگر از نظرسنجی‌ها حتی اختلاف بین دو نامزد انتخابات روز سوم نوامبر آمریکا به یک درصد رسیده است. این در حالی است که بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسلت» حدود ۵۸ درصد از شهروندان آمریکا، از عملکرد ترامپ ناخشنود هستند و تنها ۳۸ درصد از کارنامه او رضایت دارند.

مفسران انتخابات آمریکا بر این باورند که حضور دونالد ترامپ با چهره رییس‌جمهور پایبند به نظم و قانون می‌تواند نزد شهروندان سفیدپوست و به‌ویژه اقشار زحمتکش آمریکا باعث افزایش محبوبیت او شود. حال آنکه ممکن است باعث وحشت زنان و اقشار مرفه جامعه شود.

ترامپ نه‌تنها تلاشی برای تخفیف اختلافات انجام نمی‌دهد بلکه حتی با حمله به معترضان و محکوم نکردن خشونت هواداران خود در کنوشا، به این ناآرامی‌ها دامن می‌زند. باید یادآور شد  که ترامپ در جریان سفر خود به کنوشا کلمه‌ای درباره محکوم کردن جوان ۱۷ ساله‌ای که در کنوشا با تیراندازی به معترضان باعث کشته شدن دو نفر شده بود بر زبان نیاورد.

ترامپ در جریان سفر خود به کنوشا در برابر ویرانه‌های خانه‌ای در این شهر، در کنار ماموران پلیس جلوی دوربین رفته است. ترامپ فعالیت ماموران پلیس و پلیس فدرال آمریکا در بازگرداندن آرامش و نظم به این شهر و دیگر نقاط ناآرام را تحسین کرده است.

ترامپ در سخنرانی خود در کنوشا در برابر دوربین‌های تلویزیونی اعلام کرد که مردم آمریکا اگر به دنبال آرامش و امنیت هستند باید او را انتخاب کنند. ترامپ در عین حال گفت انتخاب جو بایدن آمریکا را به ورطه نابودی خواهد کشاند و وضعیت کل آمریکا را مانند وضعیت کنوشا خواهد کرد. ترامپ در این سخنرانی افزود برای برخی دو واژه نظم و قانون، واژه‌های سخیفی است. اما اینچنین نیست. این واژه‌ها عالی هستند.

«نظم و قانون» پاشنه آشیل  ترامپ

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ بعد از تلاش فراوان در بخش عمده‌ای از سال جاری برای یافتن یک پیام انتخاباتی روشن و مختصر، پیام محوری خود برای انتخابات۲۰۲۰ را یافته است.

چهار سال پیش پیام ترامپ «ساختن دیوار» بود؛ یک شعار دارای کد برای مخاطبان سفیدپوست آمریکایی مبنی بر اینکه غریبه‌های غیرسفیدپوست سبک زندگی آمریکایی‌ها را تهدید کرده‌اند. در روزهای اخیر ترامپ محور کمپین انتخاباتی خود را به سمت یک عبارت سه کلمه‌ای دیگر که حاوی تاثیرات نژادی مشابهی است برد یعنی موضوع «نظم و قانون».

این رییس‌جمهور جمهوریخواه آمریکا بخش عمده تابستان امسال را روی این شعار که در سال ۱۹۶۸ مورد حمایت ریچارد نیکسون و جورج والاس واقع شد، مانور داد. اما ترامپ تا حد زیادی بعد از تیراندازی‌های متعدد چند روز پیش یک افسر پلیس سفیدپوست در کنوشای ایالت ویسکانسین به جیکوب بلیک سیاهپوست در مقابل چشمان سه فرزندش که موجی از اعتراضات و خشونت‌های مرتبط با آن را در پی داشت، تمرکزش روی موضوع نظم و قانون را افزایش داده است.

سه‌شنبه گذشته رییس‌جمهور آمریکا به این شهر واقع در حوزه غرب میانه ایالات متحده سفر کرده و با مقام‌های پلیس و تجار و اصناف تاثیرپذیرفته از اعتراضات دیدار کرد. او تا حد زیادی خانواده جیکوب بلیک را نادیده گرفت. ترامپ به خشونت‌های مرتبط با اعتراضات با لفظ تروریسم داخلی اشاره کرده و اراذل و اوباش خشونت‌‌طلب را که به چندین مغازه و فروشگاه آسیب رسانده و آنها را تخریب کردند محکوم کرد. این تغییر در پیام رییس‌جمهور آمریکا که برگرفته از دستور کار سیاسی نیم‌قرن قبل نیکسون است، در فاصله ۹ هفته باقی مانده تا روز انتخابات این کشور حامل ریسک‌هایی است.

در درجه اول، این پیام مسائل ناشی از بحران اقتصادی و سلامت که بر ده‌ها میلیون آمریکایی تحت نظارت ترامپ تاثیر گذاشته را نادیده گرفته است. جو بایدن دموکرات مکررا ترامپ را متهم به تسلیم بودن در برابر همه‌گیری بیماری کرده و تمرکز رییس‌جمهور آمریکا بر حوادث خشونت‌آمیز پراکنده در میان چنین گرفتاری‌های گسترده‌ای پیام بایدن را تقویت می‌کند. تلفات همه‌گیری بیماری از ۱۸۴۰۰۰ تن در آمریکا بالاتر رفته و فعلا نیز پایانی برای آن نمی‌توان متصور شد.

در درجه دوم تاریخ نشان داده که استراتژی ترامپ موثر نخواهد بود چرا که هر خشونتی تحت ریاست‌جمهوری خود وی رخ داده است.

نیکسون در سال ۱۹۶۸ موضوع نظم و قانون را پیش کشید تا رای سفیدپوستان را به دست آورد اما به گفته کوین کراوس، استاد تاریخ دانشگاه پرینستون آمریکا، او به مجرد رسیدن به ریاست‌جمهوری مجبور به کنار گذاشتن این محور شد. نیکسون بعد از شکست‌های سنگین جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۹۷۰ در ضمن تلاش‌های آنها برای پیگیری مجدد موضوع نظم و قانون، مجبور به در پیش گرفتن یک پیام جدید شد.

حدود ۵۰ سال بعد از آن وقایع، جمهوریخواهان وابسته به ترامپ نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ متحمل شکست‌های سنگین شدند آن هم بعد از آنکه رییس‌جمهور آمریکا به دادن هشدار در خصوص تلاش کاروان بزرگ مهاجران غیرقانونی آمریکای لاتین برای عبور از مرز جنوبی آمریکا پرداخت؛ شکل متفاوتی از همان پیامی که او امسال در پیش گرفته است. امسال اما او به جای مهاجران روی مفهوم گروه‌های خطرناک آشوب‌طلب به طور عمده آفریقایی-آمریکایی مانور می‌دهد.

کراوس خاطرنشان کرد: بایدن هم صفحه‌ای از تاریخ را به عاریت گرفته تا با آن استراتژی ترامپ را به چالش بکشد. این نامزد دموکرات‌ها دوشنبه گذشته از عبارت «آیا حالا وضعیتت بهتر است؟» استفاده کرد یعنی همان عبارتی که با موفقیت از جانب فرانکلین روزولت و رونالد ریگان هنگامی که روسای‌جمهور روی کار را شکست دادند، استفاده شد.

بایدن در سخنرانی دوشنبه گذشته خود در پنسیلوانیا پرسید: آیا کسی باور می‌کند که در صورت رسیدن دوباره دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری در آمریکا خشونت کمتری در آمریکا وجود داشته باشد؟ او دائما دارد به ما می‌گوید اگر خودش رییس‌جمهور بماند شما احساس امنیت خواهید کرد. خب حالا که او رییس‌جمهور هست!

ترامپ در عین حال از شعار نظم و قانون به صورت گزینشی استفاده می‌کند. در حالی که او خشونت‌ها را محکوم می‌کند، به طور عمده حامیان سفیدپوستش را که چند روز در اورگان ایالت پورتلند با معترضان جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» درگیر شدند بخشیده و گفته که استفاده آنها از تفنگ‌های پینت‌بال یک مکانیسم دفاعی بوده است و همچنان که او دردسرسازها را مورد حمله قرار می‌دهد، این پیام را می‌دهد که فرد ۱۷ ساله‌ای که متهم به قتل دو مرد در جریان ناآرامی‌های کنوشاست در دفاع از خودش عمل کرده است.

ترامپ همچنان در فقدان وجود پیام‌های منسجم دیگر با وارد شدن به مرحله پایانی انتخابات ۲۰۲۰ به طور تمام‌عیار تم نظم و قانون را در پیش گرفته است که مخاطب مستقیمش همان ائتلاف سفیدپوست، حومه‌نشین و روستانشینی است که چهار سال پیش به پیروزی او در انتخابات کمک کردند.

با این حال فعلا ترامپ روی آینده سیاسی خود بر مبنای نظم و قانون شرط‌بندی کرده است. او سه‌شنبه گذشته گفت، مردم کنوشا کسانی را می‌خواهند که آنها را امن نگه دارد و دیگر شاهد ورود غیرقانونی به خانه‌هایشان نباشند و قربانی تجاوز و قتل قرار نگیرند. ترامپ اضافه کرد: آنها خواستار نظم و قانون هستند.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما