شناسهٔ خبر: 42357373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

شعار مرگ بر آمریکا در ایالت پورتلند سر داده شد

ترامپ به جان سیاهپوستان افتاد

دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، این کشور صحنه درگیری و اعتراضات گسترده به بی‌عدالتی مزمن در این کشور است. این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با تمجید از سیاست‌های خود در سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا مدعی شد اگر او رییس‌جمهور نبود، ایالات متحده درگیر شورش‌های بی‌سابقه می‌شد.

صاحب‌خبر -

بیش از صد روز از مرگ جورج فلوید می‌‌گذرد؛ مرگی که آتش اعتراضات و جنگ داخلی در آمریکا را به‌دلیل تبعیض نژادی و بی‌عدالتی ساختاری شعله‌ور کرد. حال نه‌تنها تلاشی برای رفع بی‌عدالتی‌ها نشده بلکه قتل فلوید آغازی شد بر قتل‌‌‌های زنجیره‌‌ای دیگر در این کشور؛ چنانکه در ایالت ساگرامنتوی آمریکا که از زمان تیراندازی به جاکوب کلوب ناآرام است، یک جوان سیاه‌پوست دیگر در اثر شلیک گلوله کشته شد که هنوز جزئیات این قتل مشکوک منتشر نشده است.
 اما در همسایه شمالی کالیفرنیا، یعنی پورتلند، 95 روز پس از خشم مردم نسبت به بی‌عدالتی ساختاری هنوز آرام نگرفته است و حال این اعتراض‌ها پس از کشته شدن یکی از معترضان توسط راست‌گرایان افراطی مورد حمایت دولت ترامپ، شدت بیشتری یافته است. دو روز گذشته، کاروانی متشکل از 600 خودروی نژادپرستان راست‌گرای طرفدار ترامپ وارد پورتلند شدند و با شلیک گلوله یکی از معترضان به نژادپرستی را کشتند و چند نفر را زخمی ‌کردند اما وقتی خبرنگاری از رییس‌جمهور خواست کشته شدن یکی از معترضان به دست حامیانش را محکوم کند، گفت: «آنها گلوله‌‌‌های واقعی نبود و برای دفاع از خود گلوله‌‌‌های رنگی شلیک ‌کردند.» ترامپ از جنایت یکی از حامیانش که دو نفر از معترضان را با مسلسل به رگبار بست و کشت، گفت که او برای دفاع از خودش دست به اسلحه برده است. حالا مردم آمریکا از این دفاع ترامپ خشمگین هستند وآن را توهین به خود می‌‌دانند.
 
شعار مرگ بر آمریکا در پورتلند
فریاد‌‌‌های سه‌ماهه در ایالت‌‌‌های مختلف بغضی فروخفته از بی‌عدالتی در آمریکا و وعده بی‌ثمر تغییر بود و حالا بعد از آتش زدن پرچم آمریکا در این کشور، مردم پورتلند ناامید از تغییر و اصلاح، شعار مرگ بر آمریکا سردادند. اعتراضات صلح‌آمیز مردم شهر پورتلند زمانی به خشونت کشیده شد که در روز ۵ ژوئیه (۱۵ تیر) ماموران فدرال برای سرکوب ناآرامی‌های مدنی به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به پورتلند اعزام شدند؛ نیرو‌هایی که حضورشان در هفته‌های گذشته نه‌تنها باعث کمتر شدن اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در پورتلند نشده، بلکه استقرار این نیرو‌ها خشم معترضان را برانگیخته و به درگیری با نیرو‌های امنیتی منجر شده است. شرایط شهر پورتلند به گونه‌ای است که در این شهر، وضعیت شورش اعلام شده است.
اگرچه برخی از رسانه‌های آمریکایی از توافق فرماندار پورتلند با واشنگتن در مورد عقب‌نشینی نیرو‌های فدرال از این شهر خبر داده بودند، «چاد ولف»، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده گفت: نیرو‌های پلیس فدرال تا زمانی که فرماندار دموکرات ایالت اورگان طرحی برای رفع اعتراض‌ها و خشونت ارائه کنند، در پورتلند (بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت) می‌مانند.
 
قتل دوباره یک سیاه‌پوست با ۲۰ گلوله پلیس
علاوه بر این، گزارش‌‌‌های محلی حاکی از آن است که یک جوان دیگر سیاه‌پوست در شامگاه سه‌شنبه در اثر 20 گلوله پلیس به قتل رسید. او درحال دوچرخه‌سواری بود که پلیس به‌خاطر قوانین رانندگی متوقفش می‌کند و مرد شروع به فرار‌کردن می‌کند و پلیس او را هدف قرارمی‌دهد.
صدای یکی از حاضران در ویدئو‌های منتشرشده شنیده می‌شود که فریاد می‌زند: «۲۰ بار به او شلیک ‌کردند»! بار دیگر اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا در قتل یک سیاه‌پوست با واکنش اعتراض‌آمیز و خشم مردم این کشور روبه‌رو شد. با وجود اینکه این اتفاق در ساعات اولیه شامگاه روی داد، اقدام پلیس لس‌آنجلس با واکنش گسترده مردم محلی روبه‌رو شد و ده‌ها نفر با تجمع در محل درگیری، به این اقدام نیرو‌های پلیس اعتراض ‌کردند که در نهایت، کار به حضور پلیس ضدشورش و شلیک گاز اشک‌آور کشید.
 
ترامپ: رییس‌جمهور نشوم، در آمریکا انقلاب خواهد شد
حالا ترامپ که مشغول رقابت با دموکرات‌ها برای انتخابات 2020 است، با شورشی و غارتگر خواندن معترضان سعی می‌‌کند دموکرات‌ها و جو بایدن را عامل وضعیت کنونی در آمریکا معرفی کند. او در جدیدترین اظهارات خود در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» اعلام کرد که اگر جو بایدن، رقیب او در انتخابات پیروز شود، نیروهای رادیکال چپ دست به انقلاب خواهند زد. وی در ادامه افزود: «این نیروها به قدرت خواهند رسید. بایدن، آدم ضعیفی است. او را مثل عروسک کنترل می‌‌کنند، این یک انقلاب است. او همیشه آدم ضعیفی بود، تمام عمر اینطور بود. او نباید خودش را وارد انتخابات ریاست‌‌جمهوری بکند».
ترامپ در پاسخ به سوال مجری که چه افرادی بایدن را کنترل می‌کنند، گفت که او آنها را نمی‌شناسد و وارد جزئیات نشد. وقتی از او سوال شد که آیا او می‌‌خواهد طرفدارانش به مقابله با تظاهرکنندگان چپ برخیزند، گفت:«خیر، من این وظیفه را به نیروهای انتظامی محول می‌‌کنم».
 
پیشتازی 8درصدی بایدن
 این در حالی است که جو بایدن خشونت‌ها در پورتلند در ایالت اورگان را محکوم و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا را به «دامن زدن به تنش‌های مرتبط با انزجارطلبی و تفرقه در جامعه ما» و همچنین «ترغیب بی‌پروای خشونت» متهم می‌‌کند.
بایدن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما نباید تبدیل به کشوری شویم که با خودمان درگیر جنگ هستیم.» او همچنین گفت: «اما این همان آمریکایی است که رییس‌جمهور ترامپ می‌خواهد. این همان آمریکایی است که او به آن باور دارد… اینکه همه ما در آن از امنیت کمتری برخوردار باشیم زیرا دونالد ترامپ نمی‌تواند وظایف رییس‌جمهور آمریکا را انجام دهد.» بایدن این واکنش را پس از آن نشان داد که ترامپ صبح روز یکشنبه معترضان عضو جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» را محکوم و آن‌ها را اراذل و اوباش توصیف کرد. ترامپ همچنین خواستار سرکوب معترضان از سوی نیرو‌های فدرال در شهر‌هایی همانند واشنگتن و پورتلند شد؛ جایی که در آن پس از تنش‌ها بین گروه‌های حامی ترامپ و لیبرال‌ها به خشونت کشیده و طی آن یک مرد کشته 
شد.
حال نتایج یک نظرسنجی در سطح ملی آمریکا نشان می‌دهد که بعد از برگزاری مجمع ملی هر دو حزب، رقیب دموکرات رییس‌جمهور آمریکا در انتخابات پیش‌رو، با اختلاف 8 درصد پیش افتاده است. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بایدن در میان رأی‌دهندگان زن آمریکایی با اختلاف ۱۲ درصد (۵۳ درصد بایدن در برابر ۴۱ درصد ترامپ) و در میان حومه‌نشینان این کشور ۱۱ درصد (۵۲ درصد بایدن در برابر ۴۱ درصد ترامپ) پیش افتاده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از رأی‌دهندگان دیدگاه مثبتی نسبت به بایدن دارند که این میزان، نسبت به قبل از بر‌گزاری مجمع ملی هر دو حزب، ۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که ۴۳ درصد از این رأی‌دهندگان نسبت به ترامپ دیدگاه مثبت داشته‌اند.  پیش از این نیز نتایج یک نظرسنجی‌ دیگر نشان داد که بایدن در فاصله کمتر از ۷۰ روز به انتخابات با ۶ درصد اختلاف از رقیب خود پیش افتاده است.

نظر شما