شناسهٔ خبر: 42321659 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه لبنان شد؛

نخست وزیری که راهکار دیپلماتیک را ترجیح می دهد

مصطفی ادیب که از سوی رئیس جمهور لبنان مامور تشکیل کابینه این کشور شده است و رایزنی ها برای تشکیل دولت را شروع کرده، نرم خوی است و راهکار دیپلماتیک را ترجیح می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، میشل عون رئیس جمهوری لبنان پس از پایان رایزنی های الزام آور پارلمانی و پس از مشورت با نبیه بری رئیس مجلس لبنان و آگاه کردن وی از نتایج رایزنی ها، مصطفی ادیب را فرا خواند تا وی را مامور تشکیل کابینه کند و پس از ورود ادیب به کاخ بعبدا و برگزاری نشست  سه جانبه میشل عون رئیس جمهور، نبیه بری رئیس پارلمان و مصطفی ادیب نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در کاخ بعبدا، وی مامور تشکیل کابینه لبنان شد.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان کیست؟

مصطفی ادیب که امروز از جانب رئیس جمهور لبنان مامور تشکیل کابینه شد در واقع چهارمین نخست وزیری است که در دوره میشل عون، مامور تشکیل کابینه می شود و چندان برای لبنانی ها شناخته شده نیست. وی ۴۸ ساله و زاده شهر طرابلس در شمال لبنان است. دارای دکتری حقوق و علوم سیاسی است و در دانشگاههای مختلف لبنان و فرانسه تدریس کرده است.

ادیب، مدرس حقوق بین الملل و قانون اساسی، جغرافیای سیاسی و روابط بین الملل است. رئیس جمعیت حقوق بین‌الملل و انجمن علوم سیاسی لبنان و عضو جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاههای فرانسه و انجمن عربی علوم سیاسی و جمعیت بین‌المللی قانون اساسی و مرکز دیده‌بان برای صلح پایدار داخلی از دیگر سوابق نامزد تشکیل کابینه جدید لبنان است.

وی سمت مشاور نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ را داشت و بعدها به عنوان رئیس دفتر نخست وزیر میقاتی در سال ۲۰۱۱ مشغول بود و سپس روانه وزارت خارجه لبنان شد و  در سال ۲۰۱۳ به عنوان سفیر لبنان در آلمان تعیین شد.

وی که متاهل و دارای ۵ فرزند است زمانی در کمیته ویژه، مامور تدوین قانون جدید انتخابات شد.

درباره روحیات وی گفته می شود که خوی آرامی دارد و تندخو نیست و همواره از مشکلات پرهیز می کند و به دنبال یافتن راهکار دیپلماتیک برای تقویت روابط با همه طرفهاست.

ماموریت دشوار مصطفی ادیب

وی ماموریت دشواری برای ایجاد تغییرات سیاسی و انجام اصلاحات برای نجات این کشور از بحران بی سابقه پیش رو دارد.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان: زمان وعده دادن نیست

مصطفی ادیب نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در سخنانی از کاخ بعبدا با اشاره به دیدارش با عون و مامور شدن از جانب وی برای تشکیل کابینه گفت: از خداوند می خواهیم که ما در تشکیل کابینه در اسرع وقت و در این شرایط حساس به ویژه پس از انفجار ویرانگر بندر بیروت موفق گرداند.

وی افزود: زمان حرف زدن و وعده دادن نیست به ویژه که همه لبنانی ها نگران حال حاضر و آینده لبنان هستند. به یاری خدا در ماموریت انتخاب تیمی منسجم از افراد با کفایت و  فن سالار موفق خواهیم شد. در راستای تشکیل کابینه در اسرع وقت تلاش خواهیم کرد و دست به اصلاحات سریع به همراه مجلس خواهیم شروع خواهیم کرد. فرصت در برابر ما تنگ است و همه گروههای سیاسی باید این را درک کنند. 

ادیب تاکید کرد: خطاب به لبنانی ها می گویم که عزم ما برای اینکه سرزمین ما استوار بماند، راسخ است و با یکدیگر امید به آینده را می سازیم. برای ما آرزوی موفقیت کنید.

وی سپس به مناطق فاجعه زده در الجمیزه و مارمخایل در بیروت رفت تا از زیان های ناشی از انفجاری که چندی قبل رخ داد، بازدید به عمل آورد.

نظر شما