شناسهٔ خبر: 42261956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری استان همدان:

اجرای طرح کاداستر مشکلات حاشیه نشینی همدان را کاهش می دهد

همدان - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اجرای طرح کاداستر را در کاهش مشکلات حاشیه‌نشینی شهر همدان موثر دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نجفی صبح پنج شنبه در کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استان همدان عنوان کرد: گسترش مناطق حاشیه نشین در استان همدان زمینه‌ساز مشکلات متعددی شده و باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها به سمتی برویم که این مشکل به بهترین نحو کنترل و مدیریت شود.

وی ادامه داد: بیکاری و مهاجرت از روستا به شهر علل اصلی شکل‌گیری حاشیه‌نشینی است و اغلب مهاجران نیز به دلیل توان پایین اقتصادی، شرایط خرید یا سکونت در مرکز و مناطق برخوردار شهری را ندارند که همین مسئله منتج به حاشیه‌نشینی شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از جرایم ریشه در حاشیه‌نشینی دارد و این مسئله در حوزه‌های مختلف، هزینه‌های سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند که حل آن برنامه‌ریزی دقیقی را می‌طلبد.

نجفی شکل‌گیری کمربند سبز در شهرها و اجرای طرح حدنگار (کاداستر) را از راه‌های جلوگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری دانست و افزود: کمربند سبز تنها حلال مشکلات حاشیه‌نشینی نیست ضمن اینکه اگر دستگاه‌های متولی مانند شهرداری‌ها در همان ابتدا شروع شکل‌گیری این بافت‌ها، با تخریب از گسترش آن جلوگیری می‌کردند امروز درگیر چنین معضلاتی نبودیم.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها باید پلیس ساختمان و پیشگیری‌های خود را تقویت کنند ضمن اینکه از شیوع ویلاسازی در باغات همدان نیز جلوگیری شود زیرا شهرستان همدان دیگر ظرفیتی برای ویلاسازی ندارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به عدم اجرای کامل قانون جامع حدنگار، عنوان کرد: طرح کاداستر مدتهاست در کل کشور و به تبعیت آن در استان اجرا شده اما متأسفانه اجرای این طرح در استان همدان در جایگاه پایینی در میانگین کشوری قرار دارد.

نجفی افزود: تصرف اراضی ملی و عمومی زمینه‌ساز بسیاری از دعاوی و اختلافات متعدد شده و نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم نخواهد داشت، به همین دلیل باید به انجام این طرح سرعت ویژه‌ای داده شود و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف هستند علت عدم اقدام خود را اعلام کنند.

وی عنوان کرد: موانع اجرای این طرح باید مشخص شود چراکه این مسئله از موضوعاتی است که می‌تواند به اعتماد عمومی ضربه بزند به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به دنبال تکمیل آن در تمام استان باشیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اظهار کرد: کمیسیون ماده ۹۹ (تخلفات حوزه روستایی) در استان اجرا نمی‌شود و یا در صورت اجرا به صورت کامل نیست در حالی که باید به هر طریقی از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان نیز بازشناسی، آسیب‌شناسی و شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های موجود و مهیا ساختن بنیان‌ها و توجه به مسائل زیرساخت‌ها در اجرای طرح کاداستر را یک ضرورت اساسی دانست و عنوان کرد: اجرای طرح بهینه‌سازی ثبت فرآیند اطلاعات املاک ملی از بروز جرم زمین‌خواری پیشگیری خواهد کرد.

حسین عسگری بهنگام سازی اطلاعات ثبتی و آمایش سرزمینی و اجرای بندهای دستورالعمل نحوه تشکیل کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری مرتبط با طرح کاداستر را مهمترین گام اجرای برنامه پیشگیری غیر کیفری در موضوع اراضی ملی دانست.

نظر شما