شناسهٔ خبر: 42247476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جنیدی در جمع خبرنگاران:

آمريکا ناقض برجام است و نمي‌تواند مطالبه گري کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون حقوقی رئیس جمهور: امریکا که تعهداتش را در یک سند (برجام) نقض کرده و زیر پا گذاشته است، نمی‌تواند مطالبه گری کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم لعیا جنیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تلاش واشنگتن برای ادامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران گفت: دو استدلال آیینی و شکلی داریم و بقیه استدلال‌ها متصل به همین استدلال هاست، مانند هر اختلافی اول از همه وقتی می‌خواهید به یک توافقی استناد کنید، باید طرف آن توافق و مشارکت کننده در معنای مصطلح باشید.
جنیدی افزود: آمریکا نه طرف توافق برجام هست و نه هیچ فعالیتی دارد، مشارکت کننده برجام نیست تا بتواند از حقوق موضوعی این سند، استفاده کند مانند اعاده یا تحویل مجدد.
وی گفت: آمریکا از ماده 10 تا 12 می‌خواهد برای این کار استفاده کند، اما کسی می‌توانست این را به شورای امنیت ببرد که مطابق مواد 10 و 11 آیین و ترتیباتی که در ماده 36 خود سند برجام بعنوان سند زمینه قطعنامه 2231 آمده است، آن را رعایت کرده باشد، یعنی رفته باشد در کمیسیون مشترک و بعد در سطح وزرای خارجه و بعد در انتهای کار بخواهد این موضوع را به شورای امنیت ببرد؛ این‌ها از لحاظ حقوقی بسیار مهم است.
جنیدی افزود: آیین و فرآیند بسیار تعیین کننده است؛ امریکا این آیین را طی نکرد و یکی از بزرگترین نقض‌ها این است که حتی اگر فرض کنیم آمریکا مشارکت کننده بود که همه ما می‌دانیم اعلام رسمی خروج کرده است و مشارکت کننده نیست؛ باز آیین این کار را طی نکرده بود، بنابراین این یک نقض بزرگ دیگر از نظر آیینی است.
وی گفت: در کنار این دو ایراد مهم شکل و آیینی دو ایراد بزرگ ماهوی هم وجود دارد.
معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: فرض کنید اصلا هر دوی آن‌ها درست بود که هرگز این طور نیست. شما یک عضو هستید و آیین آن را طی کرده ایدو می‌خواهید به ایران بگویید من می‌خواهم تحریم‌ها را علیه شما برگردانم، اما در این توافق چه آمده است؟ ایران تاییدات مکرر، متوالی و بدون استثنای آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد که تعهداتش را انجام داده است حتی تا یک سال بعد از آن هم همین طور بوده است.
وی افزود: بعد از یک سال ایران به استناد مواد 36 و 26 به ویژه همین ذیل ماده 36 برجام که اجازه می‌دهد طرفی که با نقض تعهد مواجه می‌شود؛ اجرای تعهدات خود را کلی یا جزئی متوقف کند. این عین ذیل ماده 36 است.
جنیدی گفت: آمریکا برجام را به طور گسترده نقض کرده و تحریم‌ها را برگردانده است؛ و ما هم حق داشتیم بر اساس ماده 36 اجرای تعهدات خودمان را جزئی یا کلی متوقف کنیم و کاهش تدریجی تعهدات در این مسیر بود؛ پس کار ما نقض نیست و این حق ذیل ماده 36 است که از سوی ایران کاهش تدریجی انجام بگیرد و نقض نیست و چیزی که در مقابل اعمال حق اتفاق افتاده است علی الاصول نقض نیست.
جنیدی افزود: نمی‌خواهم بگویم هیچ تفسیر‌های مخالفی نمی‌شود بلکه ممکن است در متون سر جمع نکات و مسائلی باشد، ولی در پایان باید تفسیر‌های منطقی کرد، نباید تفسیر‌های لفظی. دیرزمانی است که در حقوق مکتب تفسیر منطقی حاکم است نه مکتب تفسیر لفظی، شما به کلمات استناد کنید این هم ایراد سوم ماست که جنبه ماهوی دارد.
وی گفت: ایراد و اشکال چهارم این است که حتی اگر همه این سه فرضی که گفتیم نبود یعنی آمریکا واقعا مشارکت کننده می‌بود که می‌دانیم نیست؛ واقعا آیین و فرآیند مقرر در ماده 36 سند برجام را طی نکرده است و رفتار ایران دیگر نقض نیست و این اقدام جبرانی است.
جنیدی افزود:، ولی حتی اگر سه مورد از این‌ها هم نبود و آمریکا فرض کنیم حق داشت باز هم یک مشکل بزرگ بود آن هم این که آمریکا خودش ناقض ابتدایی است، چون در صورتی می‌تواند استناد کند که خودش نقض تعهد گسترده نکرده باشد. آمریکا در لحظه خروج از لحاظ آیینی سند برجام را نقض کرده است و بازگرداندن تحریم‌ها که به موجب قطعنامه از بین رفته بود، هم از لحاظ ماهوی نقض کرد.
وی گفت: با اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا نقض مضاعف سنگین کرد و کسی که تمام تعهدات خودش را در یک سند نقض کرده و زیرپا گذاشته است نمی‌تواند حقوق ناشی از سند را مطالبه کند.
جنیدی افزود: از شورای امنیت توقع داریم تفسیر منطقی حقوق را که مکتب فائق و مورد قبول است، مبنای کار قرار دهد و موضع گیری اش در این چارچوب باشد.
جنیدی افزود: کاری که آمریکا انجام داده حتما خلاف حقوق است. متاسفانه آمریکا کشوری گریزان از قانون است، ولی ان شاالله ناگزیر از قانون خواهد بود، همه تلاشمان را انجام می‌دهیم که این ابرقدرت گریزان از قانون، ناگزیر از رعایت قانون شود.
جنیدی درباره مطالبات ایران و پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی و دیگر کشور‌ها هم گفت: تیمی متشکل از تمام بخش‌های حقوقی دستگاه‌های مختلف از معاونت حقوقی گرفته تا وزارت خارجه و مرکز امور حقوقی تشکیل شده است و این تیم به صورت مشترک تمام راه حل‌های حقوقی را بررسی می‌کند و همزمان به طرف مقابل هم توجه داده شده که زمینه‌های اقدام حقوقی در حال آماده شدن است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی گفت:به طرف‌های مقابل تذکر داده شده است، همکاری‌هایی را نسبتا یک تا دو تا از این کشور‌ها شروع کرده اند و پیشنهاد‌هایی ارائه داده اند که به ازای این مبالغ نیاز‌هایی که هست تا حدی تامین کنند، مقدماتی مطرح شد و اگر پیشرفت کار به نحوی که می‌خواهیم، نباشد، اقدام‌های حقوقی و در حد ممکن حتما انجام خواهد شد.

نظر شما