شناسهٔ خبر: 42228113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

گروسی به نبود استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقرار کرد

اعتراف آقای مدیر به سیاسی‌کاری

صاحب‌خبر -

سرانجام پس از سالها انکار سرانجام مدیران ارشد آژانس بر عدم استقلال و تحت فشار بودن آژانس اذعان کردند که سندی بر حقانیت ایران مبنی بر بی اعتمادی بر آژانس است چنانکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.
جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم استقلال و عدم وابستگی آژانس تاکید داشته و اقدامات ضد ایرانی آن را نه فنی بلکه سیاسی داری و تحت فشا خارجی عنوان کرده است. در حالی غربی‌ها و مدیران آژانس این حقیقت را انکار می‌کردند که سرانجام آقای مدیر کل به این مهم اذعان کرد.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز پس از گفت‌وگو در محل سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به تشریح مذاکراتشان پرداختند.گروسی در این نشست بیان کرد:‌افتخار برایم این است که به ایران بازگشتم و آشنایی ما به خیلی وقت پیش برمی‌گردد.وی افزود: دوستی و روحیه مصالحه و همکاری بین ما همیشه برقرار بود. قرار بود پارسال به ایران سفر کنم به خاطر کرونا این امکان فراهم نشد. گروسی گفت: دستورکار بسیار گسترده‌ای داریم و بحث اصلی ما موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. امروز صبح بحث‌های فشرده‌ای داشتیم. خوشحالم اینجا حضور دارم. بحث‌های ما بعد از این نشست تداوم می‌یابد.وی گفت:‌یکسری موضوعات بین ایران و آژانس است که باید حل و فصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل و فصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف سازی دارد.
وی همچنین عنوان کرد: آژانس بر اساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند، بر اساس اسناد تصویب شده عمل می‌کند از جمله پادمان جامع و پروتکل الحاقی. آژانس در عمر ۷۰ ساله‌اش سعی کرده عملکردش بر مبنای فنی و حقوقی باشد. شاید عده ای بخواهند از آژانس برای اهداف خود استفاده کنند، اما کسانی که در آژانس هستند بی طرفانه کار می کنند. من در دوره مدیریتم اجازه نمی‌دهم کسانی از آژانس برای اهداف خودشان استفاده کنند.مدیرکل آژانس گفت:‌ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست، ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.وی همچنین عنوان کرد: آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند براساس اسناد ثبت شده اقدام می‌کند.رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با گروسی، گفت‌وگوها بین دو طرف را سازنده خواند و گفت:‌ قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتمان عمل کنیم و بیانیه‌ای قرار است صادر شود که طرفین در حال کار بر روی آن هستند.صالحی در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به گروسی و همراهانش عنوان کرد: آقای گروسی قبلا به عنوان دستیار مدیرکل بارها به ایران سفر کرده بود و آشنایی ما به دوره‌ای برمی‌گردد که من نماینده ایران در آژانس بودم و ایشان هم نماینده آرژانتین در آژانس.
وی گفت:‌فصل نوینی با آمدن آقای گروسی تحت مدیریت ایشان از حیث همکاری بین ایران و آژانس با این سفر آغاز می‌شود و همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت. امیدواریم نتیجه این سفر مرضی الطرفین باشد به گونه‌ای که آژانس بر اساس اساسنامه و هم جمهوری اسلامی براساس توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی هر دو متقابلا به وظایف‌مان به گونه‌ای عمل کنیم که در چارچوب مقررات لازم قرار بگیرد.
صالحی بیان کرد: صبحت‌های امروز بسیار سازنده بود و قرار شد آژانس به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خودش را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتی که داریم عمل کنیم.معاون رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد که تفاهمات خوبی بین دو طرف انجام شده است و قرار شده بیانیه‌ای صادر شود و دو طرف بر روی آن کار می‌کنند. این دیدار در حالی صورت گرفته که امریکا همچنان به دنبال فشار بر ایران و نقض برجام است.
هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توجیه عدم عضویت واشنگتن در برجام تأکید کرد که واشنگتن از توافقی خارج شد که به لحاظ قانونی اجباری نبوده و این توافق حتی امضا هم نداشته است بنابراین خروج آمریکا به عنوان عدم عضویتش نیست. «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه اختصاصی با «رادیو فردا» ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ظرف ۲۹ روز مدعی شد: «اتفاقات خوب زیادی رخ خواهد داد. تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود و ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت».

نظر شما