شناسهٔ خبر: 42203851 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:

کره جنوبی همچنان نتوانسته به تعهدات قانونی خود عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: روابط کره جنوبی و ایران شاهد چالش بزرگی بوده است و سئول همچنان نتوانسته است به تعهدات قانونی خود عمل کند.

صاحب‌خبر -

سعید خطیب‌زاده سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نخستین نشست سخنگویی خود بعد از تصدی این سمت به تشریح تحولات سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب‌زاده درباره کره جنوبی و بدهی این کشور به ایران گفت:‌ روابط کره جنوبی و ایران شاهد چالش بزرگی بوده است و سئول همچنان نتوانسته است به تعهدات قانونی خود عمل کند. البته جزییات فنی را باید از بانک مرکزی بپرسید. به کره جنوبی بارها منتقل شده است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است هر لحظه تاخیر در بازپرداخت بدهی‌ها در روابط اثرات بلندمدتی خواهد گذاشت.
وی بیان کرد: مذاکراتی در جریان است و امیدواریم به سرعت به نتیجه برسد و از اساس این موضوع حل شود. تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای نیست که یک دولت مستقل از آن پیروی کند. منتظریم نتیجه مذاکرات را ببینیم.
روابط ایران و ونزوئلا
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره گزارش منتشر شده از سوی سفارت ایران در ونزوئلا درباره تجارت ایران با ونزوئلا و اینکه گفته می‌شود نفت داده‌ایم و میوه گرفته‌ایم، عنوان کرد:‌ روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع و اصول سیاست خارجی ایران و منافع دوجانبه است. روابط دو کشور مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود و در سال‌های گذشته قوام یافته و البته به‌دلیل استقلال رای هر دو کشور مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است.
وی یادآور شد: درباره تجارت ایران و ونزوئلا بسیاری دوست دارند بدانند ما چگونه مبادلات را انجام می‌دهیم. ولی بدانید که منافع ملت ایران «قران قران» حفظ می‌شود و همه این مبادلات در چارچوب منافع ملت ایران انجام می‌شود.
اسنپ بک واژه جعلی است
خطیب‌زاده درباره سفر رافائل گروسی بیان کرد: اسنپ بک واژه جعلی است که آمریکایی‌ها سعی کردند این را به زبان‌ها بیندازند. روابط ایران و آژانس همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است البته فراز و نشیب‌هایی در سال‌های گذشته داشته است. به اذعان آژانس بیشترین بازدیدها و دسترسی‌ها در طول تاریخ آژانس در ایران اتفاق افتاده است.
وی درباره اینکه اگر روند مکانیسم ماشه اجرایی شود تاکتیک حقوقی ایران در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: آنچه آمریکا به آن استناد می‌کند مبنای حقوقی ندارد. آمریکا عضو برجام نیست که از بندی از آن استفاده کند. همان بند برجام که اشاره شده و در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده این است که همه راه‌های حل و فصل اختلافات باید طی شود که نشده است و یک تفسیر بسیار کودکستانی را واشنگتن از سر استیصال بیان می‌کند.
خطیب زاده گفت: مدیرکل و معاونان و کارشناسان آژانس به تناوب به ایران سفر کرده‌اند. از پاییز گذشته که گروسی انتخاب شد منتظر این سفر بودیم ولی کرونا به تعویق انداخت. در چند ماه مشکلاتی بین ایران و آژانس رخ داد و مذاکرات فشرده‌ای صورت گرفت که نتایج آن در این سفر مشخص می‌شود. مادامی که آژانس بی‌طرفانه و مستقل و به دور از فشارهای سیاسی و طرف‌های سوم عمل کند در چارچوب فنی هیچ مشکلی بین ایران و آژانس نبوده، نیست و نخواهد بود و ان‌شاءالله در چارچوب توافقات قبلی ایران و آژانس مسائل حل خواهد شد.
زخمی برای جهان اسلام
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنچه بین امارات و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، زخمی برای جهان اسلام است. رژیم صهیونیستی یک اشتباه محاسباتی و راهبردی کرد که می‌تواند با چنین اقدامی محور مقاومت را تضعیف کند. محور مقاومت به لطف خدا هر روز قوی‌تر بوده و خواهد شد.
خطیب زاده با بیان اینکه امارات اشتباه بزرگی کرد و امیدواریم هر چه زودتر جبران کنند، اظهار داشت: جهان اسلام هیچ وقت هویت بخشی به جنایات رژیم صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد. هیچ وقت خیانت به قدس شریف را فراموش نخواهد کرد. جهان اسلام هیچ وقت قبول نخواهد کرد که اجماع در جهان اسلام توسط کشوری به هم بخورد.
نقشه راه همکاری ایران و چین
وی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت:‌ آنچه بین ایران و چین در جریان است تلاش برای نقشه راه برای تنظیم روابط‌‌مان در یک چارچوب کاملا پذیرفته شده از سوی دوطرف. در حال رایزنی با چین هستیم و به محض نهایی شدن جزئیات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نظر شما