شناسهٔ خبر: 42197479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روحانی در مراسم بهره برداری چند طرح نفتی بیان کرد؛

کار‌هاي بزرگي در ميادين مشترک نفتي انجام شده

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- رییس جمهور گفت: ما در زمینه گاز و نفت در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم و می‌توانیم بگوییم هم در گاز و هم در نفت و هم در میدان‌های مشترک کار عظیم و بزرگی انجام دادیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای روحانی در پایان مراسم بهره برداری از طرح‌های 4/7 میلیارد دلاری نفت و گاز با اشاره به اهمیت ویژه گاز برای اداره کشور گفت: دیروز مقام معظم رهبری در سخنان خود اشاره داشتند به این که یادگار‌هایی از این دولت برای دولت آینده بماند و ما یادگار بزرگی را در زمینه گاز برای دولت آینده گذاشتیم.
وی افزود: همه فاز‌های پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح شده و ما در زمینه گاز، کاملا خودکفا بودیم گازی که در زمستان نیاز به واردات داشتیم و امروز روی پای خود ایستاده ایم.
رییس جمهور با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه بنزین و گازوئیل نیز گفت: این‌ها همه ارمغان‌هایی است که دولت برای ملت و دولت بعدی دارد؛ و آن دولت زمانی که کار را آغاز می‌کند از نظر گاز، بنزین و گازوئیل کاملا خودکفاست.
وی افزود: دولت آینده، زمانی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی ما دو برابر شده یعنی از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن رسیده است و از 11 میلیارد دلار ارزش تولیدات پتروشیمی به 25 میلیارد دلار رسیده ایم که همه این‌ها دستاورد‌های عظیم و بزرگی برای ملت ایران و دولت‌های آینده است که از این دستاورد‌ها استفاده خواهند کرد.
آقای روحانی همچنین با اشاره به افتتاح‌های امروز در بخش پتروشیمی و دیسپاچینگ گاز گفت: ما از ابتدای سال اعلام کردیم که سال افتتاح‌های مهم خواهد بود و هر هفته شاهد افتتاح‌های مهم خواهیم بود 4/7 میلیارد دلار ارزش افتتاح‌های امروز بود و این کار عظیم و بزرگی است که در شرایط خاص تحریم صورت گرفته است.
رییس جمهور افزود: ما در زمینه گاز و نفت در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم و می‌توانیم بگوییم هم در گاز و هم در نفت و هم در میدان‌های مشترک کار عظیم و بزرگی انجام دادیم.
وی گفت: در این هفت سال در میدان مشترک گازی تولید و استحصال گاز ما نسبت به سال 92، 2 و نیم برابر شده و در میدان مشترک نفتی هم که امروز نیروگاه را افتتاح کردیم حدود شش برابر شده و از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، رییس جمهور به سخنان استاندار خوزستان در این مراسم اشاره کرد و افزود: همانگونه که آقای استاندار گفتند اگر این خبیث در آمریکا روی کار نیامده و برجام روند خود را طی کرده بود الان به جای 400 هزار بشکه در روز، بیش از یک میلیون بشکه در این جا تولید داشتیم.

شبکه گاز ایران در دنیا بی نظیر است
رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت اظهار داشت: امروز در غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم گاز را به کشور‌های شرقی نیز صادر کنیم، شبکه گاز ایران در دنیا بی نظیر است.
روحانی در مراسم افتتاحیه طرح بهسازی دیسپاچینگ طرح‌های وزارت نفت، گفت: یاد و خاطره شهیدان ایران اسلامی و به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم، امیدواریم در هفته دولت مسئولان محترم در سراسر کشور و استان‌ها قادر باشند بخشی از خدماتی که به ثمر رسیده به افکار عمومی عرضه کنند و در دید مردم آن‌ها قرار دارند.
وی افزود: اولین نکته‌ای که می‌خواهم تاکید کنم، اهمیت گاز در کشورمان است، صنعت گاز در واقع صنعتی عظیم و بزرگی است که هم انرژی پاک را برای ما تامین می‌کند و هم برای توسعه کشور دارای اهمیت است.
رئیس جمهور ادامه داد: نفت و گاز یک صنعت زیربنایی محسوب می‌شود که صنعت بزرگتری را مانند پتروشیمی را اداره می‌کند و در کنار آن باعث اتصال ایران با همسایگان شده است.
آقای روحانی گفت: امروز در غرب کشور، گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم گاز را به کشور‌های شرقی هم صادر کنیم، همچنین خط لوله گاز را تا مرز پاکستان برده ایم و کار عظیم و بزرگی را در دولت یازدهم و دوازدهم در این بخش انجام داده ایم، به حمدالله امروز انرژی پاکی در اختیار همه خانواده‌ها قرار گرفته است.
رئیس جمهور اضافه کرد: حدود 17 هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شده اند و این شبکه گازی که در کشور ایران امروز شاهد آن هستیم، در دنیا بی نظیر است، یعنی همه روستا‌ها و شهر‌ها تقریبا 95 درصد از گاز استفاده می‌کنند.
آقای روحانی یادآور شد: امیدواریم روستا‌های استان سیستان و بلوچستان نیز که از نعمت گاز بی بهره هستند به خطوط انتقال گاز متصل شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه اکثر روستا‌ها در کشور از گاز استفاده می‌کند و می‌توان گفت به همه روستا‌ها به استثناء تعداد کمی در جا‌های دور که یا جمعیت کمی دارد، گاز به آن‌ها رسیده است.
آقای روحانی با اشاره به وجود حدود 89 نیروگاه در کشور گفت: نیروگاه‌های کشور ما به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند، یعنی خطوط ما نیز در سایه گاز اداره می‌شود و حدود 89 نیروگاه ما توسط گاز انرژی آن تامین می‌شود و کار عظیم و بزرگی است.
آقای روحانی تصریح کرد: امروز پتروشیمی‌ها در سراسر کشور از نعمت گاز استفاده می‌کنند و توسعه دیسپاچینگ را امروز افتتاح کردیم، برای خطوط ششم و نهم که سراسر کشور از عسلویه تا خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و همه جا تقریبا در سراسر این خط لوله گاز را می‌بینیم.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز در زمینه گاز خودکفا شدیم، البته باید در مصرف گاز مراقبت کنیم و در سال‌های آینده نیز خودکفا بمانیم، امروز از تولید 600 میلیون متر مکعب گاز به تولید یک میلیارد متر مکعب گاز در روز رسیدیم و حدود 800 میلیون متر مکعب گاز در اختیار خانه‌ها و مصارف کشور قرار می‌دهیم، 800 میلیون متر مکعب گاز در زمستان یعنی معادل پنج میلیون بشکه گاز را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

افزایش ارزش تولیدات پتروشیمی به 25 میلیارد دلار تا پایان دولت
رئیس جمهور گفت: تا پایان کار دولت دوازدهم و در جهش دوم، ارزش تولید در بخش پتروشیمی را از 11 میلیارد به 25 میلیارد دلار می‌رسانیم.
روحانی در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعت نفت کشور افزود: کار عظیم و بزرگی که امروز در صنعت نفت و گاز شاهدیم برنامه ریزی انجام گرفته برای جهش سوم است یعنی ما جهش دوم را تا پایان این دولت در بخش پتروشیمی انجام خواهیم داد و تولید را از 11 میلیارد به 25 میلیارد دلار می‌رسانیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: برای جهش سوم نیز از الان در حال سرمایه گذاری و برنامه ریزی هستیم البته این جهش چند سال بعد به ثمر می‌رسد، اما ارزش صادراتی کشور را به 37 میلیارد دلار می‌رساند.
آقای روحانی گفت: دولت دوازدهم تا پایان کار خود 8 میلیارد دلار از ارزش صادراتی جهش سوم را سرمایه گذاری و ریل و زمینه جهش سوم را برای دولت‌های سیزدهم و چهاردهم آماده خواهد کرد یعنی ما در حال برنامه ریزی برای دو دولت دیگر نیز هستیم و این یکی از نکاتی است که روز گذشته مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند.
رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات روز گذشته رهبر انقلاب مبنی بر لزوم پرهیز از خام فروشی افزود: تاکید ایشان بر این بود که ما باید جلوی خام فروشی را بگیریم؛ در صادرات نفت خام باید به سمت فرآورده‌های نفتی که روز به روز در حال توسعه است برویم همچنین در زمینه گاز نیز به دنبال پتروشیمی برویم که البته امروز این کار در سراسر کشور انجام می‌گیرد.
آقای روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد این تحول در همه معادن کشور، گفت: نباید سنگ معدنی و حتی سنگ ساختمانی ما به صورت خام از کشور خارج و در فلان کشور اروپایی یا شرقی ساخته و پرداخته شود و همان سنگ بار دیگر به داخل کشور باز گردد؛ این قابل قبول نیست.
رئیس جمهور افزود: این که سنگ از معدن برش داده و بار دیگر در کارگاهی دیگر برش بخورد و بار دیگر باید این سنگ سر ساختمان برش بخورد تا برای استفاده در داخل یا نمای ساختمان استفاده شود درست نیست و باید از همان معدن برای ساختمان سفارش داده شود نه برای کارگاه سنگ بری.
آقای روحانی خاطر نشان کرد: ما سنگ معدن را برای کارگاه‌های سنگ بری آماده می‌کنیم نباید چنین باشد بلکه باید سنگ معدن را برای مصرف نهایی آماده کنیم، این کار در دنیا در حال انجام است و بسیار از اسراف جلوگیری می‌کند؛ ان شاءالله در همه این زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شود.
رئیس جمهور با اشاره به افتتاح‌های مهم طرح‌های ملی در هفته دولت گفت: وزرا و معاونین بخشی از خدمات را برای مردم بیان می‌کنند و ان شاءالله تا پایان سال این افتتاح‌ها ادامه خواهد داشت و مردم علیرغم فشار‌ها و تحریم‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، شاهد تحول در تولید خواهند بود.
وی در پایان سخنان خود با یادی از شهیدان رجایی و باهنر یادآور شد: این دو بزرگوار جان عزیز خود را در راه انقلاب و مردم فدا کردند و پیش و پس از پیروزی انقلاب، همواره برای پیروزی و بقای انقلاب و مدیریت در بخش‌های مختلف خالصانه تلاش کردند، روحشان شاد باشد و ما هم بتوانیم پیرو راه شهیدانمان باشیم.
رئیس جمهور گفت: امیدواریم در ماه مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بتوانیم پیرو و شیعه راه و مسیر آن بزرگواران باشیم.

نظر شما