شناسهٔ خبر: 42168799 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه:

اقدام آمريکا براي استفاده از مکانيسم ماشه؛ پايه حقوقي ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دیپلمات ارشد و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: اقدام آمریکایی‌ها برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه کشورمان در شورای امنیت پایه حقوقی، منطقی، سیاسی و اخلاقی ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای حمیدرضا آصفی گفت: طبق برجام، ایران و 1+5 توافق کردند که اگر هر کشور از تکالیفش تخطی کرد، طی روال و مراحلی، اگر لازم شد به مکانیسم ماشه متوسل شود و اینگونه نیست که هر اختلاف و تخطی از وظیفه‌ای به این ساز و کار منتهی شود، همچنانکه خیلی مواقع مسائل و موضوعات مختلف در کمیسیون مشترک برجام حل و فصل شده است.
وی، اعمال مکانیسم ماشه را آخرین راه حل در نظر گرفته شده در برجام دانست و افزود: اگر هیچ مسیری جواب نداد باید به اعمال این مکانیسم متوسل شد.
آقای آصفی تاکید کرد:، اما نکته مهم این است که استفاده از این مکانیسم برای کشور‌های عضو برجام است؛ آمریکا که عضو توافق هسته‌ای نیست، این کشور حدود دو سال پیش با اعمال رسمی و علنی ترامپ از برجام خارج شد و آقایان پمپئو و برایان هوک هم گفتند که دیگر عضو برجام نیستند و توافق هسته‌ای را بدترین توافقی دانستند که آمریکا تا آن زمان انجام داده بود.
وی گفت: برغم این واقعیت آمریکایی‌ها با تفاسیر من در آوردی و استدلال شبه حقوقی ادعا می‌کنند که، چون عضو شورای امنیت هستند می‌توانند به مکانیسم ماشه متوسل شوند که چنین ادعایی پایه حقوقی و منطقی ندارد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: به همین علت چین، روسیه، تروئیکای اروپایی، دیگر کشور‌های عضو شورای امنیت و بلژیک بعنوان هماهنگ کننده امور این شورا این ادعای آمریکایی‌ها را رد کردند.
آقای آصفی همچنین گفت: طبق خبرها، حتی طرحی که آقای پمپئو به اندونزی به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرد که در دستور کار این شورا بگذارد، تا به حال پذیرفته نشده است.
وی این اقدام آمریکایی‌ها را خودخواهانه و از سر استیصال دانست و افزود: البته آنان خودشان هم می‌دانند که رای نمی‌آورند و موفق نمی‌شوند چنان که در هفته‌های اخیر نیز در شورای امنیت دچار شکست سنگینی شدند و جز دومنیکن هیچ یک از اعضای شورای امنیت با کاخ سفید همسو نشدند.
آقای آصفی اضافه کرد: البته آن جا هم می‌دانستند که دچار شکست می‌شوند، زیرا لابی‌های شان فعال و اطلاعاتشان دقیق بود، اما به علت بحران خودساخته و باتلاقی که برای خودشان درست کرده اند روز به روز بیشتر در آن فرو می‌روند و مدام دچار شکست‌های فضاحت بار می‌شوند.

رونمایی از دو موشک جدید؛ رونمایی بسیار بجا در مقابل زیاده خواهی آمریکا
دیپلمات ارشد و سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه، رونمایی از دو موشک جدید به نام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را اقدام ابتکاری بسیار بجایی در مقابله با زیاده خواهی آمریکایی‌ها برای اعمال غیرقانونی مکانیسم ماشه علیه کشورمان در شورای امنیت دانست.
آقای حمیدرضا آصفی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما، تاکید کرد: ما در مقابله با فشار حداکثری آمریکا باید ابتکار حداکثری را در دستور کار قرار دهیم و از ظرفیت هایمان در عرصه‌های هسته‌ای و دفاعی استفاده کنیم و اصلا نباید صرفا در پی مقاومت حداکثری باشیم، بلکه باید ابتکار حداکثری را نیز در پیش گیریم.
وی افزود: سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به روسیه نیز در همین چارچوب در مقطع بسیار خوبی در حال انجام و خیلی مهم است.
این تحلیلگر مسایل سیاسی همچنین آقای ترامپ را مانند کودکی دانست که در تاریکی شب از ترسش یا فریاد می‌کند و یا سوت می‌زند تا احساس قوت کند.
آقای آصفی با اشاره به تشدید انتقاد‌ها از رئیس جمهور آمریکا در این کشور، گفت: علاوه بر انتقاد‌های برادرزاده آقای ترامپ و آقای بولتون علیه او، این روز‌ها نوار صوتی هم از جانب خواهرزاده رئیس جمهور آمریکا منتشر شده که از بی صداقتی، دروغگویی و پایبندنبودن او به اصول اخلاقی و سیاسی صحبت کرده است.
وی تاکید کرد: باتوجه به این فشار‌ها بر آقای ترامپ ما نیز باید همچنان علاوه بر مقاومت، نهایت ابتکار عمل را به کار بگیریم و خیلی هم نباید به دیگران امیدوار و متکی باشیم، البته باید از همراهی دیگران علیه آمریکایی‌ها خوشحال باشیم نه اینکه آن را پس بزنیم، بلکه حتما آن را در دستورکار قرار دهیم و با لابی گری از قدرت بالای دیپلماسی استفاده کنیم، چنانکه در این چند روز چنین کردیم.
دیپلمات ارشد و سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه افزود: با این حال باید به توان ملی و مردم خودمان متکی باشیم.
آقای آصفی همچنین درباره دوگانگی اروپایی‌ها در مواجهه با برجام و ادعای همسونبودن با آمریکا در مکانیسم ماشه، گفت: در این باره دو دیدگاه مطرح است نخست نگاه خوشبینانه که معتقد است اروپا کنار ایران ایستاده و مواضعش شفاف است و می‌خواهد مقابل آمریکا بایستد، اما گرفتار است که این موضعی تقریبا خوشبینانه و خیلی سفید است.
وی افزود: دیدگاه دیگر از موضعی کاملا سیاه و بدبینانه حکایت دارد که براساس آن گفته می‌شود، اروپا از سر تزویر، نیرنگ و حقه بازی وارد صحنه شده است، اما من معتقدم نه این دیدگاه و نه آن دیدگاه؛ بلکه چیزی بینابین است.
این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: البته که اروپا نمی‌خواهد هم پیمانی و رفاقتش با آمریکا را از دست بدهد و از طرفی نمی‌خواهد که به عنوان یکی از امضاکنندگان برجام متهم شود که از اصولش فاصله می‌گیرد و اگر طرف آمریکایی‌ها بایستد برای اصول اروپایی‌ها بسیار زیان بار خواهد بود.
آقای آصفی افزود: اروپایی‌ها خودشان اعلام کردند که همان نگرانی‌هایی را دارند که آمریکا دارد یعنی موضوع رژیم صهیونیستی، توان موشکی و دفاعی ما و قدرت منطقه‌ای ایران و از این حیث کنار آمریکا قرار دارند، اما از منظر دیگر نگرانند که برجام از بین برود.
وی اضافه کرد: آقای ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای که نوشت و در مقاله‌ای که در بیشتر رسانه‌های اروپایی چاپ شد تاکید کرد که برجام را باید به هر قیمتی حفظ کرد، چون اگر حفظ نشود در موضوعات دیگر نمی‌شود با ایران صحبت کرد.
دیپلمات ارشد و سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه، گفت: براین اساس از یکسو نگرانی اروپایی‌ها مانند آمریکاست و از طرف دیگر نگرانند که برجام فروبپاشد و نتوانند به دیگر موضوعات بپردازند و گرفتار شوند به همین علت اینگونه مواضع دوگانه را از آنان می‌بینیم.
آقای آصفی همچنین با اشاره به نزدیک بودن به انتخابات آمریکا، اظهارداشت: اروپایی‌ها احساسشان این است که ترامپ در انتخابات آینده این کشور ببازد و نگاهشان این است که مساله را اداره کنند تا در صورت شکست ترامپ فضای دیگری ایجاد شود و با آمدن دمکرات‌ها اوضاع تغییر کند.
وی ادامه داد: انتخابات آینده آمریکا فقط برای ریاست جمهوری نیست، بلکه برای سنا هم است و اروپایی‌ها این احتمال را می‌دهند که آقای ترامپ و جمهوری خواهان اکثریت را در سنا از دست بدهند و اگر این اتفاق بیفتد حتی اگر ترامپ در قدرت ابقا شود با از دست دادن اکثریت در سنا، رئیس جمهور کاملا ضعیفی خواهد بود.
این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: اروپایی‌ها فکر می‌کنند که زمان بخرند و با اینگونه مواضع به انتخابات آینده آمریکا برسند تا بعد ببینند چه کار می‌توانند کنند.
آقای آصفی تصریح کرد: به هر حال اروپایی‌ها دوست دارند برجام حفظ شود و حال آنکه به تعهدات شان عمل نکرده اند و از 11 تعهدی که برعهده داشتند صرفا به یکی از تعهدات آن هم بسیار ناچیز و مسخره عمل کردند و پس از دو سال اینستکس ایجاد شد که آن هم خیلی کارایی نداشت و این ایران است که یک طرفه به تعهداتش عمل کرده و مشکلات برای کشور ماست.
وی افزود: با این حال حفظ برجام در اولویت اروپاست و همین سبب می‌شود که مواضع چندگانه‌ای از آنان ببینیم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، دیپلمات ارشد و سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه همچنین با اشاره به شکست‌های اخیر آمریکا در شورای امنیت، گفت: آمریکا درصدد بود که ایران را منزوی کند، اما اکنون و طبق اظهارات مقامات این کشور این ترامپ است که منزوی شده است.
آقای آصفی افزود: اینجا وقتی می‌گویم آمریکا منزوی شده است، منظورم ترامپ است، چون خیلی از این اقدامات، ناشی از تصمیمات ترامپ است و همه شخصیت‌های آمریکایی او را قبول ندارند و اقدامات او سبب انزوای آمریکا به جای ایران شده است انزوایی که روز به روز بیشتر می‌شود.

نظر شما