شناسهٔ خبر: 42158335 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن امشب در فینال لیگ قهرمانان به‌مصاف هم می‌روند

تقابل پولدارهای پاریسی با ژرمن‌های مهارنشدنی

شاید در پایان مصاف امشب مشخص شود که آیا با پول می‌توان جام خرید یا باید همچون ژرمن‌ها به‌دنبال برنامه‌ریزی مناسب و استفاده درست از منابع و سرمایه‌ها بود.

صاحب‌خبر -

  به گزارش «فرهیختگان»، ورزشگاه دالوز شهر لیسبون امشب شاهد آخرین دیدار این فصل رقابت‌های اروپایی خواهد بود. فینال لیگ قهرمانان که ابتدا قرار بود در شهر استانبول ترکیه برگزار شود، حالا به‌دلیل شیوع کرونا و تغییراتی که در برنامه مسابقات ایجاد شد، به لیسبون منتقل شده و امشب دو تیم بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن برای فتح این دوره از مسابقات به‌مصاف هم می‌روند. مونیخی‌های آماده به‌دنبال ششمین قهرمانی خود در این تورنمنت هستند، اما درسوی مقابل پاریسی‌ها که برای نخستین‌بار به فینال رسیده‌اند، ‌انگیزه زیادی برای فتح این جام و ثبت‌نام خود در تاریخ رقابت‌ها دارند.

تکرار سه‌گانه

بایرن‌مونیخ فصلی رویایی را پشت سر گذاشته و حالا به‌دنبال تکرار سه‌گانه خود در سال2013 است که با هدایت یوپ هاینکس به‌دست آمد. هانسی فلیک در میانه‌های فصل تیمی بحران‌زده را در اختیار گرفت، اما خیلی زود آنها را به مدعی شماره یک قهرمانی در آلمان و حتی اروپا تبدیل کرد. او حالا با رکورد عالی 29 بازی بدون شکست در تمامی رقابت‌ها و پیروزی در همه دیدارهای لیگ قهرمانان، با‌ انگیزه‌ای بالا تیمش را راهی دیدار فینال می‌کند. شاگردان او آمار فوق‌العاده 15 گل در سه دیدار اخیر خود در لیگ قهرمانان را به‌جای گذاشته‌اند که البته هشت گل آن سهم بارسلونا بود. در چنین شرایطی به‌نظر می‌سد شانس آنها برای قهرمانی بیشتر از حریف فرانسوی باشد. فوتبال تهاجمی و اجرای پرسینگ شدید از زمین حریف باعث شده رقبا فرصت زیادی برای مالکیت توپ نداشته باشند و در تمامی دیدارهای اخیرشان، به‌خوبی قدرت خود را به‌حریف تحمیل کرده‌اند.

با این حال فرانس بکن‌باوئر، اسطوره این تیم هشدار می‌دهد که در فینال باید مراقب حریف پرستاره خود باشند و کوچک‌ترین اشتباهی در این دیدار به‌قیمت از دست رفتن جام قهرمانی خواهد بود. او می‌گوید: «من بازی‌های اخیر پاری‌سن‌ژرمن را تماشا کردم و هیچ نقطه ضعفی در این تیم ندیدم. این مسابقه بی‌شک دشوارترین بازی بایرن در این فصل خواهد بود. امیدوارم دو تیم بازی محتاطانه را کنار گذاشته و همانند بازی‌های قبل باشند تا شاهد دیداری جذاب باشیم. به‌عقیده من هر دو تیم برای برتری در این مسابقه شانس برابری دارند و نمی‌توان بایرن را از پیش‌برنده دانست. آنها در دیدار نیمه‌نهایی برابر لیون فوتبال متفاوتی را نسبت به مصاف با بارسا ارائه کردند. با این‌حال چنین اتفاقاتی مثل پیروزی پرگل برابر بارسا به‌ندرت اتفاق می‌افتد و نباید انتظار داشت بایرن همیشه چنین نمایشی ارائه کند.»

بایرن آخرین‌بار در سال 2013 به دیدار نهایی این تورنمنت رسیده است که موفق شد دورتموند را شکست داده و سومین قهرمانی خود در آن فصل را جشن بگیرد. باواریایی‌ها پس از هفت سال دوباره این فرصت را به دست آورده‌اند که این رکورد را تکرار کنند. از تیمی که آخرین‌بار فاتح این تورنمنت شده توماس مولر، مانوئل نویر، داوید آلابا و جروم بواتنگ همچنان در بایرن حضور دارند.

نیمار یا لواندوفسکی؟

این دیدار را می‌توان دوئل لواندوفسکی و نیمار در خط حمله دو تیم دانست. ستاره‌های این فصل دو تیم عملکرد خوبی داشته‌اند و می‌توانند سرنوشت فینال امشب را رقم بزنند. دو بازیکن با دو شیوه بازی کاملا متفاوت که احتمالا ستاره‌های تیم خود در مصاف امشب خواهند بود. نیمار در سال 2015 با بارسلونا سابقه قهرمانی در اروپا را دارد، اما لواندوفسکی هنوز نتوانسته این جام را بالای سر ببرد و پس از فصلی درخشان با بایرن به‌دنبال پایانی رویایی برای آن است. مهاجم لهستانی بایرن در این فصل آماری عالی در گلزنی داشته و یکی از بهترین فصول ورزشی خود را سپری می‌کند. او در لیگ قهرمانان نیز 15 گل به‌ثمر رسانده تا نقشی مهم در موفقیت تیمش داشته باشد. درسوی مقابل نیمار کمتر از رقیب خود گل زده که بخشی از آن به‌مصدومیت او در میانه فصل برمی‌گردد و البته تعطیلی لیگ فرانسه نیز در کم شدن آمارش بی‌تاثیر نبوده است. 13گل در 15بازی لیگ فرانسه و همچنین سه گل در لیگ قهرمانان آمار او در این فصل بوده، اما جدا از گلزنی، حضور او در میدان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. نیمار بیشتر به حرکات تکنیکی و پا به توپش مشهور است و در این زمینه عملکرد بسیار بهتری نسبت به لواندوفسکی دارد.

درکنار این دو نباید از نقش کیلیان امباپه و همچنین سرژ گنابری در دو تیم به‌راحتی گذشت. امباپه که یکی از بهترین‌ بازیکنان کنونی فوتبال دنیاست پس از مصدومیت برابر سن‌اتین در دیدار فینال جام حذفی فرانسه به‌نظر می‌رسید دیدار برابر آتالانتا در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان را از دست داده است، اما توماس توخل، سرمربی پاریسی‌ها در آن دیدار وقتی تیمش در آستانه شکست قرار داشت، مجبور شد ستاره جوانش را به‌ میدان بفرستد و حضور او باعث شد این تیم در عرض سه دقیقه دو بار دروازه حریف را باز کرده و راهی دور بعد شود.

گنابری هم پس از حضوری ناموفق در وست‌برومویچ و آرسنال در بایرن به‌سرعت پیشرفت کرد و به یکی از ستاره‌های تیم تبدیل شد. این مهاجم 25 ساله حالا یکی از نفرات ثابت فلیک است و بی‌شک در فینال نیز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد و مدافعان حریف را به دردسر بیندازد.

پروژه یک‌میلیارد یورویی

پروژه پاریسی‌ها برای موفقیت در اروپا 9 سال پیش کلید خورد. وقتی مالکان قطری سهام باشگاه را خریدند به‌سرعت سرمایه‌گذاری خود در این تیم را آغاز کردند. نقطه عطف حضور آنها در این تیم اما در سال 2017 بود که نیمار را در ازای 222 میلیون یورو از بارسا خریدند و با قرار دادن او درکنار امباپه خط حمله‌ای رویایی را تشکیل دادند. جالب اینکه خرید همین دو بازیکن بیشتر از هزینه‌ای که بایرن برای به‌خدمت گرفتن 23بازیکن حاضر در لیستش پرداخت کرده برای پاری‌سن‌ژرمن خرج برداشته است. بااین‌حال تا پیش از این فصل تنها موفقیت‌های آنها به قهرمانی در جام‌های داخلی محدود می‌شد و حتی فرصت رسیدن به فینال لیگ قهرمانان را نیز پیدا نکرده بودند. امسال با قرعه‌ای مناسب و همچنین عملکرد خوب توخل روی نیمکت این تیم توانستند به فینال برسند و شاید سرانجام در پایان دیدار امشب به آرزوی چندین ساله خود برای موفقیت در اروپا برسند.

پروژه‌ای یک میلیارد یورویی که در ابتدا با خرید بازیکنی چون خاویر پاستوره کلید خورد و در ادامه ستارگانی چون زلاتان ابراهیموویچ، آنخل دی‌ماریا، ادینسون کاوانی و جولین دراکسلر به ترکیب تیم اضافه شدند تا این تیم فرانسوی به کمک آنها بتواند در لیگ قهرمانان به‌موفقیت برسد. آنها حالا بهترین فرصت ممکن برای محقق کردن این رویا را در اختیار دارند و البته رقیبی سرسخت همچون بایرن که مسلما به‌راحتی تسلیم این تیم پرستاره نخواهد شد. توماس توخل در این فصل موفق به انجام ماموریتی شده که در سال‌های اخیر مربیانی چون کارلو آنچلوتی، اونای امری و لوران بلان در انجام آن ناکام بودند و این مربی آلمانی شاید همان گمشده‌ای باشد که ناصر الخلیفی، مالک باشگاه سال‌ها به‌دنبال او بود. شاید در پایان مصاف امشب مشخص شود که آیا با پول می‌توان جام خرید یا باید همچون ژرمن‌ها به‌دنبال برنامه‌ریزی مناسب و استفاده درست از منابع و سرمایه‌ها بود.

تنها نگرانی توخل برای دیدار امشب مصدومیت کیلور ناواس، گلر شماره یک تیمش است که بازی نیمه‌نهایی را نیز از دست داد و غیبت او در دیدار امشب می‌تواند برای این مربی آلمانی دردسرساز باشد.

نویسنده:  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظر شما