شناسهٔ خبر: 42101346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

مناقصه‌ای به نام اعتبار ایران!

صاحب‌خبر -

به بهانه سنگین‌ترین شکست فوتبالی ایران در فیفا

مناقصه‌ای به نام اعتبار ایران!

مسعود طاهری- فوتبال عشق میلیاردها نفر در جهان است و این مسأله در کشور ما نیز به خوبی خود را نشان می‌دهد. به قول برانکو؛ سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان، مردم ایران عاشق فوتبال هستند و هر بچه‌ای که در ایران به دنیا می‌آید یا پرسپولیسی می‌شود یا استقلالی. اما این فقط یک روی سکه است و روی دیگر آن افرادی هستند که قرار بوده این ورزش را با آوردن بهترین مربیان و بازیکنان به اوج برسانند. آنانی که با بی‌مبالاتی کارلوس کی‌روش را از مسند تیم ملی فوتبال برکنار کردند و مارک ویلموتس را برای تیمی‌ خاص با نام ایران و به عظمت این کشور انتخاب کردند. جای بحث ما فقط برای آوردن ویلموتس نیست زیرا او پیش‌تر قابلیت‌های خود را در زمان مربیگری نشان داده بود، کسی که توانست بلژیک را به رویایی‌ترین تیم دوران تاریخ کشورش تبدیل و ستاره‌هایی همچون ادن‌هازاد، دی‌بروین و... را به نامی ‌پرآوازه بدل کند. مبحث اصلی درخصوص قرارداد فدراسیون فوتبال با اوست. معضل اصلی این بود که چه کسی زودتر قراردادش را فسخ کرده؛ مارک ویلموتس یا مهدی تاج؟! همسر ویلموتس که یک وکیل حرفه‌ای است در همان زمان اعلام کرد که بیش از شش‌میلیون یورو از ایران بابت فسخ قرارداد با شوهرش غرامت می‌گیرد و حالا این اتفاق رخ داده است! شوهری که پیش‌تر نیز دومیلیون یورو از ایران بایت عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال دریافتی داشته است!! موضوعی که باعث سنگین‌ترین و تاریخی‌ترین حکم فیفا علیه یک کشور شده و حالا باید بیش از 170میلیارد تومان از حساب مردم کشورمان به دست ایشان برسد! در کشوری که میلیون‌ها نفر در فقر کامل به سر می‌برند و به قول یک نماینده مجلس هزاران روستایش هنوز از نعمت آب سالم بی‌بهره هستند، 170 میلیارد تومان تنها به کسی اختصاص پیدا خواهد کرد که تعداد بازی‌هایی که برای تیم ملی به عنوان سرمربی فعالیت کرده به انداره انگشتان دستش نمی‌رسد! حال سؤال این است که تا چه زمانی باید شاهد چنین قراردادهایی در فوتبال باشیم؟پس از شکست کشورمان در قرارداد ویلموتس در شبکه‌های اجتماعی شاهد کنایه شدید کاربران هستیم که می‌گویند: آخرین قرارداد ملی‌ای که کشورمان در یک دادگاه بین‌المللی رأی به نامش صادر شده و همه از آن تمکین کرده‌اند، پیروزی دکتر مصدق در دادگاه بین‌المللی لاحه بوده است! اینکه چرا بعد از این همه سال قراردادهای فوتبالی همچنان باید شاهد شکست‌های پیاپی نمایندگان ایران در فیفا باشیم، ما را به دو گزینه می‌رساند؛ اول آن است که تمامی ‌کسانی که در امر قراردادنگاری به عنوان نمایده ایران فعالیت و قرارداد را امضاء می‌کنند، بی‌سواد هستند یا آن که عمدی در قراردادهای فوتبالی جهت سوء‌استفاده‌های مالی(تبانی) وجود دارد!

ردپای مردی به نام دلشات

لودوین دلشات اکنون برای فوتبالی‌ها فردی شناخته شده است. کسی که رد پایش در تمامی ‌شکست‌های اخیر فوتبالی ایران در فیفا دیده می‌شود. برای اینکه به درک بهتری از این فرد مرموز برسیم، کافی است این چند خط را مرور کنید: «باشگاه تراکتور تبریز در پرونده شکایت کوین‌فورچونه از این باشگاه به لطف دفاع مشکوک و پرحرف‌وحدیث وکیل خارجی‌اش به نام دلشات که در پرونده ویلموتس هم یک بازنده محض بود، با محکومیت سنگین دیگری از سوی فیفا مواجه شد. کمیته حل‌اختلاف فیفا باشگاه تراکتور را در این پرونده به پرداخت یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار یورو محکوم کرده است. نکته جالب در این پرونده این است که لودیک دلشات؛ وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس، در شکایت فورچونه از باشگاه تراکتور وکالت این بازیکن مارتینیکی را برعهده داشت و برای دومین‌بار علیه باشگاه تراکتور حکم گرفت. دلشات پیش از این نیز وکیل کوین‌کنستانت در شکایت از تراکتور بود که در آن پرونده نیز باشگاه تراکتور را محکوم به پرداخت ۸۵۰ هزار یورو کرده بود! سؤال این است که چرا مرد همیشه بازنده در فیفا به عنوان وکیل فدراسیون فوتبال مشغول به فعالیت می‌شود؟

قرارداد «ویلموتس» مشکوک است

سنگین‌ترین شکست مالی ایران در فیفا صدای خیلی‌ها را درآورده و بسیاری برچسب مشکوک به این قرارداد سنگین می‌زنند. دیروز(چهارشنبه) محمدمهدی فروردین؛ رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی‌در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی‌ در جمع خبرنگاران درباره قرارداد «ویلموتس»، گفت: افرادی که با این مربی قرارداد منعقد کرده‌اند، صلاحیت عقد قرارداد نداشته‌اند و باید از وکلای زبده استفاده می‌شد اما متأسفانه وکیلی انتخاب شده که توان دفاع از حق ایران را ندارد. پرونده قرارداد ویلموتس در کمیسیون‌های فرهنگی و اصل۹۰ مجلس در دستور کار است و نتیجه آن را در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی قرار می‌دهیم تا با مسببان آن برخورد شود. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی؛ ‌نماینده مجلس نیز با انتقاد شدید از فدراسیون فوتبال چنین گفت: آنچه واقعیت است اینکه آقایان باید بپذیرند یک قرارداد بد بستند، از افراد حقوقی قوی استفاده نکردند و ملاکشان فقط بستن قرارداد با یک سرمربی بود. ضمن اینکه باید مشخص شود ذی‌نفعان قرارداد آن هم با این رقم چه کسانی هستند. او به قصد کندن پول آمده، خود بازیکنان می‌گفتند بعد از باخت اصلاً ناراحت نبود، در هواپیما فیلم کمدی نگاه می‌کرد و خوشحال بود. او 30، 40 روز بیشتر در ایران نبوده، حتی برای انعقاد قراردادش هم به ایران نیامد و رئیس فدراسیون فوتبال به آنجا رفت. معلوم است که کار فوتبالی نبوده است. قطعاً وزیرورزش و مسؤولان فدراسیون به مجلس فراخوانده می‌شوند. یک‌سری اقدامات با این روند انجام شده، عزیزان سازمان بازرسی و قوه‌قضاییه باید در مورد این پرونده که حالت ترکمانچای دارد و واترگیت ایرانی است، اقدام کنند. چنین رقمی ‌از تاریخ ۱۰ ساله تمام فدراسیون‌های ورزشی بیشتر است. فکر نمی‌کنم برای فدراسیون کسی بیاید و کاندیدا شود. چون ورشکسته است. این دیون چندصدمیلیاردی را چه کسی می‌تواند بدهد؟ فکر نمی‌کنم این سرزمین سوخته و ویرانه را کسی حاضر شود بگیرد. قانوناً وزیر ورزش باید پاسخگو باشد.

صدای غیرفوتبالی‌ها نیز درآمد؛ قرارداد واقعی نیست

شکست ایران در فیفا صدای غیرفوتبالی‌هایی همچون محمد بنا را نیز درآورده است. محمد بنا؛ سرمربی تیم ملی کُشتی فرنگی در واکنش به بدهی 170 میلیاردی فدراسیون فوتبال به ویلموتس چنین می‌گوید: بی‌تدبیری‌هایی که مدیریت فدراسیون و ورزش انجام می‌دهد، ما را به اینجا می‌کشاند. این‌طور هم حساب نکنید که این پول‌ها همه‌اش حاصل بی‌تدبیری بوده؛ بلکه بخشی دانسته و در باندهای مافیایی پرداخت و زدوبند می‌شود.

مناقصه اعتبار ایران

فدراسیون فوتبال و به تبع آن وزارت ورزش به عنوان نهادهایی که منجر به این عقد قرارداد ننگین شده‌اند، اکنون باید پاسخگوی مردم ایران باشند؛ مردمی ‌که به طور گسترده در شبکه‌های مجازی خواهان پرداخت قرارداد ویلموتس از جیب خاطیان هستند. حال مهدی تاج به عنوان نفر اول فدراسیون فوتبال در زمان عقد این قرارداد که کمی ‌بعد از انعقاد قرارداد با مارک ویلموتس بر اثر فشارهای ناشی از این قرارداد و همچنین موضوع بازنشستگی به حضور خود در رأس فدراسیون فوتبال خاتمه داد، باید پاسخگوی ننگین‌ترین قرارداد فوتبالی تاریخ ایران باشد. قراردادی که همچون مناقصه(کم‌فروشی) نام و اعتبار ایران عزیز است.

نظر شما