شناسهٔ خبر: 42057204 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

زلزله در ویرانه فوتبال؛

محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت ۱۶۵ میلیارد تومان به ویلموتس/ عملکرد؛ پیروزی مقابل کامبوج و هنگ کنگ، شكست برابر بحرین و عراق/ پژمانفر: قرارداد با ویلموتس تبانی است/ قاضی‌زاده: ویلموتس به قصد کندن پول به ایران آمده بود/ قرار داد با نظر وزیر بسته شده

تاج به عنوان رئیس سابق فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی چنین ریخت و پاش‌هایی از بیت‌المال با توجه به اشتباهات مدیریتی‌شان در تنظیم قرارداد به پای مربی‌ای باشد که فوتبال ملی در دوران کوتاه حضورش یک عقبگرد را تجربه کرد.

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی جهان نيوز: پیش از ظهر روز گذشته اخبار تاییدنشده‌اى در خصوص صدور راى پرونده مارك ویلموتس و تلخ‌ترین محكومیت تاریخ فوتبال ایران منتشر شد اما ساعتى از انتشار این خبر نگذشته بود كه فدراسیون فوتبال مطابق رویه همیشگى این خبر را تكذیب كرد؛ «با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر صدور حکم فیفا درباره پرونده سرمربی سابق تیم ملی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند هیچ رایی در این‌باره از سوی فدراسیون جهانی به این فدراسیون واصل نشده است.»
 
بر پایه گزارش صبح نو، تكذیب فدراسیون اما دوام چندانى نداشت تا اینكه متن راى كمیته تعیین وضعیت فیفا در رسانه‌ها منتشر شد كه نشان از بى‌خبرى مسوولان فدراسیون فوتبال از صدور یك راى تاریخى داشت. برخلاف تبلیغاتى كه از جانب فدراسیون نشین‌ها صورت مى‌گرفت، همچنین اظهارات مهدى تاج كه مدعى بود دفاعیات این پرونده مى‌تواند راى را به سود فوتبال ایران رقم بزند، تلخ‌ترین كابوس ممكن تحقق یافت و ویلموتس طبق راى صادره صاحب بیشترین میزان غرامت ممكن در یك قرارداد تاسف‌برانگیز شده است.

6 میلیون و 200 هزار دلار معادل ١٦٠ میلیارد تومان ‌‌طلب مربى‌ای است كه در طول كمتر از ٦٠ روز فعالیت روى نیمكت تیم ملى ایران دستاوردى بیش از پیروزى مقابل كامبوج و هنگ‌كنگ، همچنین شكست برابر بحرین و عراق نداشته است. این را باید اضافه كرد به دو میلیون یورو دستمزدى كه مربى بلژیكى پیش از این در استانبول از فدراسیون فوتبال ایران دریافت كرده و با رویى خندان به كشورش بازگشته بود. بیش از هشت میلیون یورو، غرامتى است كه فوتبال ایران به یك مربى درجه دوى فوتبال اروپا پرداخت خواهد كرد؛ مربى‌ای كه قراردادش در بهترین حالت با فدراسیون فوتبال ساحل عاج كمتر از ٨٠٠ هزار یورو بود و حالا بزرگ‌ترین خسارت تاریخ را براى فوتبال ایران رقم مى‌زند.
 
پاسخ وكلاى ایرانى پرونده
ساعتى بعد از انتشار خبر بیانیه وكلاى ایرانى، پرونده روى خروجى سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت. در این بیانیه آمده است: تا لحظه انتشار خبر، ایمیلی بر مبنای صدور حکم از سوی فیفا به روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ارسال نشده است.

در حدود ساعت 16 روز دوشنبه مورخ 27 مرداد 99 رای اولیه مربوط به شکایت مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی به ایمیل وکلای ایرانی پرونده ارسال و رویت شد.

در رای اولیه ناعادلانه فیفا که در دادگاه عالی ورزش قابل تجدیدنظر است، فدراسیون به پرداخت مبلغ 6/2 میلیون یورو محکوم شده.

وکلای فدراسیون در پرونده در موعد مقرر لایحه مربوطه برای اعتراض به رای صادره را به دادگاه عالی ورزش آماده و ارسال خواهند کرد. این رای قطعی نیست و قطعا روال حقوقی مربوطه طی خواهد شد. بدیهی است مراحل قانونی، پیگیری و در روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رضا شاه‌منصوری و علی ملیح‌زاده، دو وکیل ایرانی پرونده شکایت ویلموتس از سوی فدراسیون فوتبال هستند؛ وكلایى كه در خصوص نحوه انتخاب و گزینش آنها هم سوالات زیادى وجود دارد، ازجمله موضوع نسبت فامیلى و آشنایى برخى از آنها با بعضى مسوولان فعلى فدراسیون كه منجر به اعمال تغییراتى در كادر حقوقى این پرونده شده است. با وجود این در متن بیانیه دو نكته روشن به نظر مى‌رسد؛ اول شكست تیم وكلاى ایرانى در تقابل با همسر مارك ویلموتس كه ظاهرا دفاعیه بهترى را براى موكلش تتظیم كرده بود و حالا فدراسیون فوتبال حكم فیفا را ظالمانه توصیف مى‌كند. نكته قابل توجه دوم در این بیانیه واكنش قابل انتظار فدراسیون به حكم صادره و ارجاع پرونده به دادگاه عالى ورزش CAS است.
 
مى‌توان امیدوار بود؟
حقیقت تلخ ماجرا این است كه فدراسیون چاره‌اى جز ارجاع پرونده به دادگاه عالى ورزش نخواهد داشت؛ اقدامى كه حداقل مى‌تواند براى فوتبال ایران زمان بخرد و مانع از ورود به مرحله تنبیهات انضباطى یا پرداخت این مبلغ در مهلت یك‌ماهه شود. ماهیت دعوا در دادگاه CAS چیزى جز صلاحیت رسیدگى نخواهد بود و طبیعتا صلاحیت فیفا در این خصوص تایید مى‌شود اما حداقل مدت بیشترى براى تامین این غرامت سنگین و بى‌سابقه در اختیار فوتبال ایران قرار مى‌گیرد و البته روزنه امیدى است كه موجب شده فدراسیون‌نشین‌ها همچنان علاقه‌مندان به فوتبال را امیدوار به آینده نگه دارند تا شاید اتفاق عجیبى روى دهد یا فرصتى براى توافق و تفاهم فراهم شود.

واژه جنجالى در بهترین قرارداد تاریخ
حكم صادره نشان می‌دهد فدراسیون جهانى، فوتبال ایران را عامل فسخ یكجانبه قرارداد دانسته و به همین دلیل خواسته ویلموتس را پذیرفته است؛ همان واژه جنجالى «مبلغ معین» قیدشده در قرارداد كه مهدى تاج مدعى بود با تدبیر، اضافه شده است تا به سود فوتبال ایران باشد و در صورت فسخ در نهایت سه ماه از مبلغ دستمزد پرداخت می‌شود، حالا به سه سال افزایش یافته است! مبلغ معین از نگاه وكلاى ویلموتس، كل قرارداد است و بر همین اساس فدراسیون فوتبال ایران را به عنوان مقصر فسخ معرفى كرده‌اند تا به پرداخت چنین غرامتى محكوم شود. این همان قراردادى بود كه تاج با عنوان بهترین قرارداد تاریخ از آن یاد مى‌كرد و مدعى بود منافع فوتبال ایران را با استفاده از نظرات كارشناسان حقوق مورد توجه قرار داده است.

پیامدهاى احتمالى در صورت عدم‌پرداخت غرامت
سوال بعدى این است كه عدم‌پرداخت مبلغ ذكرشده چه پیامدهایى براى فوتبال ایران خواهد داشت؟ در صورتى كه حكم در دادگاه CAS به تایید نهایى برسد و مبلغ مورد نظر پرداخت نشود، كمیته انضباطى فیفا مى‌تواند كلیه فعالیت‌هاى بین‌المللى فوتبال ایران را به حالت تعلیق درآورد و در این صورت هیچ تیم ملى یا باشگاهى از فوتبال ایران امكان حضور در رقابت‌هاى رسمى قاره‌اى یا جهانى را نخواهد داشت. این در حالى است كه منبعى براى پرداخت این مبلغ در حساب‌هاى برون‌مرزى فوتبال ایران ازجمله فیفا و AFC هم وجود ندارد و مشخص نیست كه غرامت ١٦٠ میلیاردى ویلموتس در شرایط حاد اقتصادى موجود چگونه پرداخت خواهد شد. حالا وقت آن رسیده كه عاملان و مسببان تلخ‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران شناسایى شده و در قبال مسوولیت خودشان پاسخگو باشند. در شرایط فعلی هم وزارت ورزش و هم هیأت رئیسه فعلی و هم رییس فدراسیون سابق باید پاسخگوی این فاجعه برای فوتبال ایران باشند.


چشم خیانت روشن!
در همین باره روزنامه جوان نوشت: در روزی که حسن روحانی با همان لحن طلبکارانه همیشگی‌اش از صداوسیما خواست تا دستاورد‌های دولت دوازدهم را به مردم نشان دهد، یک برگ از خدمات خیانتکارانه وزارت ورزش دولت روحانی و فدراسیون فوتبال رو شد. دیروز بود که رأی فیفا در بررسی پرونده شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال صادر شد و طبق این حکم فدراسیون فوتبال باید ۶ میلیون و ۴۴۳ هزار یورو معادل ۱۷۱ میلیارد تومان را به این مربی بلژیکی پرداخت کند. محکومیت کشورمان در قرارداد ویلموتس در شرایطی است که این قرارداد با هماهنگی وزارت ورزش و نظارت مسعود سلطانی‌فر و فدراسیون فوتبال در زمان مدیریت مهدی تاج بسته شده است و می‌طلبد که قوه قضائیه و نهاد‌های امنیتی و نظارتی با ورود جدی به این پرونده با مسببان این خسارت ۱۷۱ میلیاردی به بیت‌المال برخورد کنند به خصوص که در این پرونده با کد‌هایی که پیش از این یکی از نمایندگان مجلس داده بود، ردپای برخی عوامل داخلی که در برد ویلموتس در این شکایت، ذی‌نفع بودند و تلاش می‌کردند ویلموتس برنده این دعوا شود، دیده می‌شود.

خبر‌های خوبی از زوریخ و مقر فیفا به گوش نمی‌رسد و آن اتفاقی که نباید، افتاده است. هرچند فدراسیون فوتبال این خبر را به سرعت تکذیب کرد، اما گفته می‌شود قاضی هلندی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رأی پرونده شکایت ویلموتس از ایران را صادر کرده است، رأیی که نتیجه آن را خیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، اما مهدی تاج و وکلای فدراسیون فوتبال با امیدواری‌های پوشالی سعی در لاپوشانی قراردادی داشتند که با توجه به مفاد یک‌طرفه آن به نفع ویلموتس، به ترکمانچای شهرت پیدا کرده است.

حالا، اما با توجه به حکم فیفا، یکی از فاجعه‌بارترین قرارداد‌های تاریخ فوتبال، یک ضرر ۶ میلیون و ۴۴۳ هزار یورویی دیگر به بیت‌المال تحمیل کرده است و مهدی تاج به عنوان رئیس سابق فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی چنین ریخت و پاش‌هایی از بیت‌المال با توجه به اشتباهات مدیریتی‌شان در تنظیم قرارداد به پای مربی‌ای باشد که فوتبال ملی ایران در دوران کوتاه حضورش یک عقبگرد را تجربه کرد، طوری که تیم کشورمان با دو باخت مقابل عراق و بحرین، برای صعود از همین مرحله اول انتخابی جام جهانی هم کار سختی در پیش دارد.

خرداد سال گذشته بود که پای مارک ویلموتس به نیمکت ایران باز شد. او جانشین کی‌روش شد تا به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به جوانی‌اش بتواند با انگیزه بالاتری تیم ملی فوتبال را به سمت موفقیت‌های بیشتر نسبت به زمان سرمربی پرتغالی ببرد. تاج وقتی ویلموتس در تابستان گذشته به دلیل عقب افتادن قسط‌های پرداختی قراردادش اعتراضی نمی‌کند و مانند کی‌روش شهر را به‌هم نمی‌ریزد به او لقب نجیب داد، این در حالی بود که بعد‌ها مشخص شد که او چراغ خاموش پیش می‌رفته و مستندات تعویق‌های فدراسیون فوتبال در پرداختی‌های درج شده در قراردادش سبب شده تا چند ماه بعد دستش برای شکایت از کشورمان به فیفا پر باشد.

البته ویلموتس قبل از بازی با عراق دیگر آن مربی نجیبی نبود که مهدی تاج به سینه این سرمربی بلژیکی الصاق کرده بود و راه می‌رفت و پزش را می‌داد. او در آستانه یکی از حساس‌ترین بازی‌های تیم ملی در راه انتخابی جام جهانی که با توجه به شکست به بحرین در بازی قبلی، حساسیت‌هایش دوچندان شده بود، تهدید کرد تا پول نگیرد به ایران نمی‌آید. تهدید ویلموتس سبب شد مسئولان فدراسیون فوتبال با دستور جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، ۲ میلیون یورو پول نقد از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا و تامین اجتماعی که به نوعی از جیب کارگران بود به این مربی پرداخت کنند تا ویلموتس در بازی با عراق روی نیمکت ایران بنشیند. مسابقه‌ای که با دومین شکست متوالی ایران همراه شد تا کارمان برای صعود سخت‌تر شود.

همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود ویلموتس پس از بازی با عراق اخراج شد، اما این پایان کار نبود و این مربی که تنها برای شش ماه، ۲ میلیون یورو دریافت کرده بود با شکایت به فیفا، خواهان دریافت مبلغ کامل قرارداد سه ساله‌اش از فدراسیون فوتبال شد، یعنی با توجه به قراردادش، ۸ میلیون یوروی سه ساله و دریافت ۲ میلیون یورو، ۶ میلیون یوروی باقی مانده را طلب کرد.

سرانجام دیروز بود که خبر محکومیت فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس مانند اکثر پرونده‌های شکایت خارجی‌ها از کشورمان در فیفا اعلام شد. قاضی هلندی که از طرف کمیته تعیین وضعیت فیفا برای صدور حکم نهایی انتخاب شده بود با وجود دریافت گزارش‌های کارشناسی، فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل رعایت نکردن بندی که به مربی اجازه می‌دهد در صورت دو ماه عقب افتادن دستمزدش قرارداد خود را یک‌طرفه فسخ کند، به پرداخت مبلغ قرارداد ویلموتس و جریمه فسخ قرارداد محکوم کرد. این قاضی حکم جریمه ۶ میلیون و ۴۴۳ هزار یورویی فدراسیون فوتبال را صادر کرده است. این در حالی است که ایران پیش از این هم ۲ میلیون یورو به مارک ویلموتس پرداخت کرده بود.

البته همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، فدراسیون فوتبال پس از اعلام این خبر به تکذیب آن پرداخت: «با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر صدور حکم فیفا درباره پرونده سرمربی سابق تیم ملی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند هیچ رأیی در این‌باره از سوی فدراسیون جهانی به این فدراسیون واصل نشده است.»

با وجود تکذیب اولیه فدراسیون فوتبال نامه فیفا در رسانه‌ها منتشر شد تا فوتبال کشورمان یکی از سنگین‌ترین جریمه‌هایش را که نتیجه سوء‌مدیریت مدیران سابق فدراسیون فوتبال در تنظیم قرارداد‌های حقوقی است تجربه کند. با توجه به این رأی، فدراسیون فوتبال در روز‌هایی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارد باید ۶ میلیون و ۴۴۳ هزار یورو، یعنی بیش از ۱۷۱ میلیارد تومان دیگر به این مربی پرداخت کند. با توجه به صدور رأی فیفا و محکومیت ایران ضروری است که نهاد‌های قضایی و بازرسی به این پرونده جدی‌تر از گذشته رسیدگی کنند و با مدیران متخلفی که در وضعیت اقتصادی سخت کشور، باعث چنین جریمه هنگفتی شده‌اند، برخورد و آن‌ها به پای میز محاکمه کشانده شوند.


برای ما محرز شده که قرارداد با ویلموتس تبانی است
خردادماه امسال بود که حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را در بین نمایندگان پیرامون قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس توزیع کرد. وی در این نامه سؤالاتی را پرسید و رونوشتی از آن را به قوه قضائیه و نهاد ریاست جمهوری ارسال کرد. 

پژمان‌فر در خصوص دلایل توزیع این نامه اظهار داشت: اصل قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با این مربی بلژیکی جای تأمل دارد زیرا این مربی فردی نیست که بتواند برای یک قرارداد سه ساله 7 میلیون دلار دریافت کند. 

وی افزود: اگر ویلموتس با کشور دیگری قرارداد می‌بست، اصلا چنین ارقامی را پیشنهاد نمی‌داد. این مسئله نشان‌دهنده ابهاماتی است برای رسیدگی به پرونده. اینکه چگونه مسئولان مربوطه به مارک ویلموتس رسیده‌اند جای بررسی دارد زیرا عقد قرارداد با این مربی و مطرح شدن رقم قرارداد او، حیثیت و آبروی تیم ملی فوتبال ایران را هدف قرار داده است. 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اینکه شرکتی به نام مرکز اقتصادی فرهنگی ایران و هلند مسیری را طی کرده و از طرفی شخص مسعود سلطانی‌فر زمینه‌های حضور این مربی را فراهم کرده، ابهام بزرگ دیگری است که باید به آن رسیدگی شود. ضمن آنکه وزیر ورزش که زمانی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان گردشگری بوده، با سفر به هلند، این شرکت یا همان انجمن فرهنگی اقتصادی ایران و هلند را افتتاح کرده که همه اینها نیز ایجاد شائبه کرده است. 

پژمان‌فر خاطرنشان ساخت: متأسفانه دلال‌هایی در عقد این قرارداد فعالیت داشتند که باعث شدند یک قرارداد غیرکارشناسی بسته شود. از طرفی، افرادی در این قرارداد نقش دارند که در آلمان کارهای تجاری انجام می‌دهند که ما در حال بررسی اسنادی هستیم که به زودی به آن پرداخته خواهد شد. اگرچه آقایان تلاش می‌کنند پرونده ویلموتس را به سمتی ببرند که کار فیصله پیدا کند، اما طبیعتاً عقد قرارداد باید به شکلی صورت می‌گرفت که جمهوری اسلامی کمترین آسیب را در این زمینه ببیند. 

وی تصریح کرد: یکی از افرادی که در این قرارداد نقش آفرینی کرده، بندی را در آن گنجانده که اگر نبود، کشور با مشکل مواجه نمی‌شد. بر همین اساس، اکنون مجبورید 7 میلیون دلار بازپرداخت به مربی بلژیکی داشته باشید و مطمئنا تعمدی در این موضوع صورت گرفته که نهایتاً یک کشور محکوم شود. 

وی با اشاره به اینکه قرارداد در اختیار عموم قرار گرفته است، گفت: با وجود اینکه طرفین مجاز به انتشار این قرارداد نبودند، متأسفانه قرارداد در اختیار افکار عمومی قرار گرفته و تبعات سنگینی برای کشور ایجاد شده است. اگر جمع‌بندی در این زمینه صورت بگیرد، در زمینه‌های حقوقی مشخص می‌شود که چه کسانی دلالی کرده‌اند، اما قراردادی که بسته شده شائبه‌های زیادی دارد و برای ما محرز شده که این قرارداد تبانی است. 

نماینده مردم خراسان رضوی اظهار داشت: انتظار دارم دستگاه‌های امنیتی به این مسئله ورود کنند زیرا عقد این قرارداد فساد مسلم است. نهادهای نظارتی باید با این شبکه فساد برخورد قاطع داشته باشند. برخی افراد باید دستگیر شوند و کسانی که خارج از کشور در این قرارداد نقش داشتند، باید از طریق پلیس بین‌الملل دراختیار کشور ما قرار بگیرند. 

وی ادامه داد: حساسیتی که روی این مسئله ایجاد شده، باعث شد تا به این نتیجه برسیم که مسلماً فساد صورت گرفته، اما تشخیص این موضوع کار حقوقی بسیار ساده‌ای است که مطمئناً باید به آن ورود کرد و جلوی هزینه سنگین برای کشور گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه حق مردم است مسائل ریز و درشت کشورشان را بدانند، گفت:‌ تا جایی که ممکن است سعی می‌کنیم روند پرونده را دراختیار عموم قرار بدهیم؛ هر چند ممکن است با اعلام اسامی متخلفین، از کشور فرار کنند یا به سمت و سوی دیگری پرونده را ببرند. معتقدم ضرورت دارد با عوامل امضای چنین قراردادی برخورد جدی صورت بگیرد. 

وی در خصوص مصاحبه مسعود سلطانی‌فر مبنی بر اینکه مسئولیت عقد قرارداد با ویلموتس برعهده فدراسیون فوتبال است، عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم همه چیز را با یک خطای کارشناسی تمام کنند. من حتما جلوی این کار را خواهم گرفت و مطمئن باشید وقتی قراردادی با تبانی و فساد امضا می‌شود، عوامل آن باید منتظر برخورد قاطع و جدی باشند. 
 
پژمان‌فر تصریح کرد: در شرایطی که دولت نمی‌تواند یارانه برخی از بچه‌های این سرزمین را پرداخت کند و ما در جامعه با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، نباید قرارداد 7 میلیون دلاری، آن هم به صورت تبانی امضا شود که هم کشور را زیر سؤال ببرد و هم حیثیتمان را خدشه‌دار کند.


قرار داد ویلموتس با نظر وزیر بسته شده است
سیداحسان قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه فوتبال برتر در مورد اینکه غیر از 2میلیون یورویی که به ویلموتس پرداخت شده باید 6میلیون و 200هزار دلار دیگر به او پرداخت شود، اظهار داشت: موضوع قرارداد ویلموتس تبدیل به یک موضوع ویژه در تاریخ ورزش ایران شده است. یک سال قبل برای اولین بار مبلغ سه میلیون یورو مطرح شد و گفتند از قرارداد کی‌روش به مراتب بیشتر است که به شدت تکذیب شد. فدراسیون بیانیه داد و صحبت‌های من را در تلویزیون تکذیب کرد اما عین به عین  حرف‌های من اتفاق افتاد.

گفتند ما کد می‌دهیم اما حرف‌های من سوخته بود
وی تصریح کرد: آن زمان در مورد قرارداد گفتم متن فسخ قرارداد ترجمه شده و هزینه‌های دیگر مانند هواپیما، قهوه و... وجود دارد. تمامی این‌ها باید تابع یک توافق انجام می‌شد که اتفاق نیفتاد. دوستان مصاحبه کردند که صحبت‌های ما کد دادن به وکلای خاری ویلموتس است در صورتیکه صحبت‌های من موضوعات سوخته بود نه جدید، دو نکته دیگر هم بود که من در آن زمان به آن‌ها اشاره نکردم و الان هم آن‌ها را باز نمی‌کنم تا در زمان مناسب و وقتی که باز بشود.

آقایان یک قرارداد بد بستند
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه واقعیت است این است که آقایان باید بپذیرند یک قرارداد بد بستند، از افراد حقوقی قوی استفاده نکردند و ملاکشان فقط بستن قرارداد با یک سرمربی بود. ضمن اینکه باید مشخص شود ذی‌نفعان قرارداد آن هم با این رقم چه کسانی هستند. این‌ها پیش بینی می‌شد اما سکوت کردیم که وکلا دفاعیات کامل را ارائه بدهند و کارشان را بکنند تا شامل این آرا نشویم.

ویلموتس پذیرفته که حقوقش را گرفته و غرامت می‌خواهد
وی افزود: این فضا ایجاد نشد که با وکیل پرونده صحبت کنیم چون باید اعترافاتی می‌کردند. نشد که نقدهایمان را ارائه بدهیم. امشب با دو وکیل صحبت کردیم و نکات مشترکی داشتیم اما خواستیم که اعتراف گیری نشود. در پیش نویس‌هایی که رفت و برگشت داشت، نکات زیادی وجود دارد. راجع به رای هم توضیحات کامل می‌دهم تا نکات جدیدی شفاف شود. آنچه ما در مورد حقوق می‌گفتیم  و رییس فدراسیون  قبول نداشت اثر حقوقیش این بود که شامل این مبلغ شد.

قاضی‌زاده هاشمی درمورد اینکه ویلموتس چطور توانست سقف این مبلغ را بگیرد، عنوان کرد: اگر رای فیفا را ببینید در بندو دوم، عدد 6میلیون یورو در خط سوم، در آنجا عدد قید شده 6میلیون و 137500 یورو به عنوان غرامت است. در عبارات حقوقی این سطح، می‌توانست غرامت باشد یا حقوق، اگر حقوق باشد باید دستمزد معوقه باقی مانده باشد. بر اساس رایی که صادر شده فدراسیون ما از فیفا تقاضا می‌کند جزییات این رقم را به ما بدهید. فیفا در 20 روز جزییات را ارسال کرد و توضیح می‌دهم که چه روندی داشته است.

وی ادامه داد: ویلموتس پذیرفته حقوقش را دریافت کرده است. این را گفته که می‌خواهم غرامت بگیرم. این غرامت عددی است که در فصل غرامت قرارداد وجود دارد. جزییات را نمی‌دانیم. یک استناد می‌تواند این باشد که حقوق او در موعد مقرر پرداخت نشده یا خسارت معنوی برای درجه مربیگری خودش یا می‌تواند ترکیبی از این‌ها باشد.

ویلموتس می‌تواند هزینه داوران CAS را از ایران بگیرد
قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: حتی ممکن است توافقی با فدراسیون فوتبال صورت نگرفته باشد. معلوم است آن توافق بین فدراسیون ما با ویلموتس  یا وکلایش شکل نگرفته است. او آمده سقف مابه‌التفاوت عدد را به عنوان غرامت و حقوق دریافت کرده و حتی یک یورو هم تخفیف نداده است.

وی در مورد صحبت با وزیر ورزش اظهار داشت: ما این بحث‌ها را خیلی قبل‌تر با وزیرورزش و رئیس وقت فدراسیون فوتبال مطرح کردیم. گفتند فقط سه ماه غرامت می‌دهیم اما سه ماه غرامت نیست که گفتند نه جزو افتخارات ما است.
نماینده مجلس در مورد مراجعه به دادگاه حکمیت ورزش گفت: بعد از این یک سود 5درصد در نظر گرفته شده که زمان دارد. یک ماه تا یک ماه و نیم از زمان رای قطعی است. جزییات عدد 6میلیون و 200 چه بوده؟ بعد از آن باید به CAS برود. در آنجا با یک قاضی رسیدگی نمی‌شود و باید یک پنل ایجاد شود.

وی ادامه داد: یک عدد است که بر اساس ساعات کار خواهد بود و اینکه داوران از کجا می‌آیند.  فدراسیون حتی می‌تواند بگوید قاضیان غیراروپایی باشند. برای هرکدام باید 100هزارفرانک سوییس پرداخت شود. رمان اعلام رای هم می‌تواند از 9ماه تا یک سال طول بکشد و اینطور نیست که یکی دو هفته‌ای انجام شود. ضمن اینکه هفته‌ای 7هزار یورو یا روزی 950 تا 1000 یورو به این عدد اضافه می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: اگر هم ویلموتس داور بخواهد می‌تواند هزینه‌اش را از ایران بگیرد. همه این‌ها هم بستگی دارد به ساعاتی که قضات CAS روی آن کار می‌کنند و از 600هزار تا یک میلیون یورو هزینه دارد. باید یک تیم حقوقی نیرومندی باشد که با چشم باز برود و دفاع کند.

در سوییس باید انصاف و عرف را اثبات کنیم
نماینده مجلس در مورد اینکه آیا با وزارت ورزش صحبتی انجام نشده که یک تیم حقوقی قوی برای این کار اعزام شود، گفت: ما آقایان را خواستیم. حتی چندوقت پیش دبیرکل فدراسیون آمد و گفت هفتگی مرور می کنم. نمی‌خواهم این تیم حقوقی جوان را نفی کنم. حتی آنقدر فشار زیاد بود که در مقطعی استعفا دادند. خیلی از حقوقدانان حاضر نشدند این کار را بپذیرند چون باید یک قرار داد خوب بسته می‌شد. کسی نمی‌آید اعتبار خودش را زیر سوال ببرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه تیم خارجی هم یک نکته است. گفتند ما می‌رویم در محاکم فدرال سوییس، در آنجا چون اساسنامه فیفا در مورد قرارداد بازیکنان الزاماتی دارد اما در مورد مربیان سکوت داریم، بر اساس قوانین داخلی سوییس، انصاف و عرف رای می‌دهند. آیا این مجموعه وکلای ما توانایی اثبات انصاف و عرف در سوییس را دارند؟این‌ها توانمندی می‌خواهد که با دید باز وارد فضا بشوند که شرایط برنده شدن را داشته باشیم.

ویلموتس بعد از باخت فیلم کمدی نگاه می‌کرد
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در این قرارداد یک سونیت وجود دارد، گفت: مشخص است که سرمربی با این تیم حقوقی قوی برای مدت کوتاه به ایران آمده و برای ماندن طولانی مدت و کار کردن نیامده است. یک سوءنیت وجود داشته، او به قصد کندن پول آمده، خود بازیکنان می‌گفتند بعد از باخت اصلا ناراحت نبود، در هواپیما فیلم کمدی نگاه می‌کرد و خوشحال بود. او برای تیم دلسوزی نکرده، نیامده که تمرین بدهد و انتقال تجربه کند. آمده بود با این منبع مالی و با آن بندها خیالش راحت بود که به این پول می‌رسد.

دانلود فیلم/ رفتار عجیب ویلموتس درهواپیما!

وی ادامه داد: او سی چهل روز بیشتر در ایران نبوده، حتی برای انعقاد قراردادش هم به ایران نیامد و رئیس فدراسیون فوتبال به آنجا رفت. معلوم است که کار فوتبالی نبوده است. این باید یک آیینه عبرت باشد که  افراد دلسوزی کنند.

چطور با پول بلوکه شده قرار داد 8.5 میلیون یورویی بستند؟
نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد تامین پول ویلموتس عنوان کرد: این‌ها چطور و با کدام پول و اعتبار رفتند قرارداد بستند؟ پول فیفا که معلوم نیست. پاداش جام جهانی هم 10میلیون یورو بود. آیا باید تا جام جهانی بعدی صبر کنیم؟ پس هزینه آماده سازی تیم ملی چه می‌شود؟ از کجا می‌خواهد تامین اعتبار شود؟ می‌گویند در فیفا پول بلوکه شده داریم. چطور با پول بلوکه شده قرار داد 8.5 میلیون یورویی بستند؟

وی ادامه داد: باید این پول را ظرف مدت 30روز بدهند. اگر فدراسیون ما به CAS هم اعتراض کند و به تعویق بیفتد از کجا می‌خواهند هزینه‌ها را تامین کنند؟ حتی از عهده وزارت ورزش هم خارج است. وزیر یک ریال بالا و پایین کند دادگاهی می‌شود. کشور حساب و کتابی دارد. نقش نظارتی وزیر کجاست؟ محال ممکن است این قرارداد بدون هماهنگی وزیر ورزش بسته شده باشد. این مطالبه مردم است. حرف من نیست.

این پرونده واترگیت ایرانی است
نماینده مجلس در مورد اینکه چه برخوردی با عاملان این قرارداد می‌شود، گفت: ما نگاه آرمانی به مطالبه مردم داریم. قطعا وزیرورزش و مسئولان فدراسیون به مجلس فراخوانده می شوند. یک سری اقدامات با این روند انجام شده، عزیزان سازمان بازرسی و قوه قضایی باید در مورد این پرونده که حالت ترکمانچای دارد و واترگیت ایرانی است و افکار عمومی میلیون‌ها ایرانی را آزرده کرده حرکت قاطع پیشگرانه‌ای داشته باشند.

آن پتروشیمی کارش دادن پول ویلموتس نیست
وی ادامه داد: می‌توان افرادی که این قرارداد را بستند و مسببانش و افرادی که واسطه بودند را ممنوع الخروج کرد و اموال و داریی آن‌ها را به میزان 2میلیون یورو+6میلیون یورو و پول دستیاران توقیف کرد تا نتیجه CAS بیاید. قطعا وضعشان بد نیست. اگر این ارقام جم شوند در توانایی ورزش ایران نیست. چنین رقمی از  تاریخ 10ساله تمام فدراسیون های ورزشی ببشتر است. آیا در توان وزارت ورزش است؟ چنینی ردیف بودجه‌ای در وزارت ورزش وجود دارد؟

قاضی‌زاده هاشمی افزود: وقتی این بودجه پیش بینی نشده باید بروند از فلان پتروشیمی یا فلان صنعت بگیرند. آن پتروشیمی کارش دادن پول ویلموتس نیست. قانون چنین حکمی نمی‌کند. تخلف اندر تخلف است.آقایان باید از جیبشان بدهند و باید در دسترس باشند. این اتفاق باید بیفتد. اگر در CAS توفیقی داشتند اموال آن‌ها آزاد شود. ما می‌دانیم اصلا چنین چیزی در ردیف بودجه اعتبارات وزارت ورزش نیست.

سابقه ندارد که سرمربی تیم ملی بدون نظر وزیر انتخاب شده باشد
وی در مورد اظهارات علی‌نژاد مبنی بر عدم دخالت وزارت درکار فدراسیون‌ها گفت: با علی نژاد مفصل صحبت کردیم. یکی دو هفته پیش هم در مجلس خدمتش بودیم. وزارت رسما و قانونا حق دخالت در امور فدراسیون ها را ندارد اما سابقه ندارد که سرمربی تیم ملی بدون نظر وزیر انتخاب شده باشد و حتی در دوره  هایی هم با نظر رئیس جمهور انتخاب شده و وزیر ورزش به صورت کامل در جریان بوده و نظر موافقش به صورت قطعی اخذ شده است.

طبق قانون پاسخگوی کل امور ورزشی در مجامع مختلف وزارت است
نماینده مجلس ادامه داد: مکاتباتی که سلطانی فر با معاون اول رئیس جمهور و وزیر کار و امور اجتماعی برای پرداخت 2میلیون یورو داشت و بحث استقراض پیش آمد وجود دارد. این نامه ها زده شده و نمی‌شود بگوییم در جریان نیستیم. این همه مکاتبه با شرکت‌های مختلف شده است. دخالت یعنی وزارت نقشی در تعیین ندارد. به این معنی نیست که هیچ نظری به عنوان حمایت کننده نداشته باشد. طبق قانون پاسخگوی کل امور ورزشی در مجامع مختلف وزارت است. در همه ادوار این نقش وجود داشته و غیرقابل انکار است.

ویلموتس چه ارجحیتی به مردم داشته که از این طرف و آن طرف ارز تامین کنیم؟
وی در مورد حمایت وزارت از فدراسیون فوتبال گفت: مرز حمایت تا کجاست؟ اینکه فدراسیون برود و با هر رقمی قرارداد ببندد را وزارت ورزش تامین می‌کند؟ ضمن اینکه آن ستاد برای شرایط خاص کشور در تحریم است. ما مشکلات دارویی دارم، حوزه غذا هم هست. ویلموتس چه ارجحیتی به مردم داشته که برویم برایش از این طرف و آن طرف ارز تامین کنیم؟

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: حضور نماینده در آن ستاد دلیل بر این نیست که بگوییم کار تایید است. وزارت می‌گوید حمایت می‌کنیم آیا هر عددورقمی تکلی ایجاد می‌کند که بروید برایش پول تهیه کنید؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چرا با مقصرین و مسببینش برخورد نمی‌کنید؟ خودتان باید پیشگام مبارزه با فساد باشید. باید بگویید دستگاه قضایی برخورد کند.

فدراسیون فوتبال ورشکسته و ویرانه است
وی تصریح کرد: ما باید در برابر مردم پاسخگو باشیم. چیز محرمانه‌ای نداریم و باید با شفاف صحبت کردن اعتماد آفرینی کنیم. آرزو نداریم که دوستان فکر کنند از رای فیفا خوشحال می‌شویم. آرزو داریم مقتدرانه برنده شوند. ام ااین ها باید درس عبرت شود. فکر نمی کنم برای فدراسیون کسی بیاید و کاندیدا شود. چون ورشکسته است. این دیون چندصدمیلیاردی را چه کسی می‌تواند بدهد؟ فکر نمی‌کنم این سرزمین سوخته و ویرانه را کسی حاضر شود بگیرد.

نه رئیس فدراسیون را می شناسیم و نه هیات رئیسه را
نماینده مجلس افزود: قانونا وزیر ورزش باید پاسخگو باشد. ما نه رئیس فدراسیون را می شناسیم و نه هیات رئیسه را، زمان داورزنی هم سلطانی فر بود و تاج او را همراهی می کرد. با خود علی نژاد جلسات زیادی سر موضوعات مختلف داشتیم. بیش از 10 بار با وزارت سوال و پرسش داشتیم. همیشه هم معطل بودیم. این موضوع را ب عزم جدی مطالبه کنید. اگر تخلف و تخطی هست با دستگاه‌های قضایی همکاری کنید که اثبات شود. این باید دغدغه وزارت ورزش باشد.

قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با برنامه فوتبال برتر و در خصوص توئیت‌های مازیار ناظمی در مورد قرارداد ویلموتس گفت: این هشتگ (خدمات و خاطرات) هم در تاریخ ما ماندگار شد.
جهان نيوز دانلود فیلم/ رفتار عجیب ویلموتس درهواپیما!

نظر شما