شناسهٔ خبر: 42047492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

در گفتگو با «فردا» مطرح شد؛

حقیقت‌پور: اروپا در فعال‌سازی مکانیزم ماشه آمریکا را تنها می‌گذارد

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم یادآور شد: آمریکا به همراهی اروپا برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه دل‌خوش کرده است اما اروپایی‌ها وارد این بازی نمی‌شوند چون با وجود همکاری تام و تمام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکایی‌ها قاعده بازی برجام را به هم زدند. اروپایی‌ها حقوق‌پایه رفتار می‌کنند بنابراین قطعاً در این مرحله نیز آمریکا را تنها خواهند گذاشت.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی فردا: وقتی آمریکا در تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ناکام ماند، برای جبرانش می خواهد دست به اقدام بزرگتری بزند اما بسیاری از کارشناسان حقوقی و سیاست خارجی معتقدند «سنگ بزرگ نشانه نزدن است».

منصور حقیقت‌پور درباره تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه به خبرنگار «فردا» گفت: آمریکا دو سال پیش از برجام خارج شد و تحریم های یک‌جانبه ای را علیه ایران فعال کرد اما چون به مقصودش نرسید، حالا پمپئو و ترامپ می خواهند در قالب برجام از ابزارهای تنبیهی علیه ایران استفاده کنند که این از بی‌خردی آنها حکایت می کند.

وی با اشاره به شکست دیپلماتیک اخیر آمریکا در شورای امنیت افزود: دوستان جمهوری اسلامی همه توان خودشان را برای توقف زورگویی آمریکا به صحنه نیاوردند. چین و روسیه تنها رأی منفی به قطعنامه آمریکا دادند از حق وتو استفاده نکردند. یعنی آنقدر استدلال و منطق آمریکایی ها آبکی و ضعیف بود که نیاز به وتو نداشت.

این تحلیلگر مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: صرف همراهی دومنیکن با آمریکا غربت ایالات متحده را در جهان نشان داد. مقامات کاخ سفید باید این پیام را بفهمند والا همین غربت در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و اروپا ادامه خواهد یافت. معتقدم تداوم چنین سیری انزوای ژئوپلتیک را حتما به آمریکا تحمیل می کند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب چندین سال قبل فرمودند «امپراتوری آمریکا در حال شکستن است»، امروز علائمش را شاهد هستیم. آمریکا می داند تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه حتی اگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد راه به جایی نمی برد اما به این کار اصرار می ورزد تا خود را از تب و تاب نیاندازد.

مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم اظهار کرد: نتیجه دست و پا زدن های ترامپ و پمپئو تنها به قیمت بی اعتباری بیشتر آمریکا نزد افکار سران کشورهای دنیا تمام می شود. اگر آنها قدری عقل داشتند بعد از یک باخت، هیچ گاه پای قمار بزرگتری نمی آمدند چون باخت در این قمار دوم کاشانه آنها را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ویران می کند.

وی افزود: آمریکا به همراهی اروپا برای فعال سازی مکانیزم ماشه دلخوش کرده است اما اروپایی ها وارد این بازی نمی شوند چون با وجود همکاری تام و تمام ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکایی ها قاعده بازی برجام را به هم زدند. اروپایی ها حقوق پایه رفتار می کنند بنابراین قطعا در این مرحله نیز آمریکا را تنها خواهند گذاشت.

حقیقت پور گفت: تلاش آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه چه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد و چه نرسد، ترامپ و پمپئو باخته اند، عاقل اگر باشند موضوع را به شورای امنیت نمی برند چون شکست در این مسئله کل اعتبار آنها را نابود می کند و قطعا پاس گل بی‌نظیری به بایدن است و او از این مسئله به بهترین نحوه سود خواهد برد و شانسش برای پیروزی افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما