شناسهٔ خبر: 42035359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کدام کشورها به دنبال توافق صلح با رژيم صهيونيستي هستند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-تحلیلگران سیاسی معتقدند امضای توافق صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی که راه را برای برقراری روابط طبیعی میان دو طرف هموار می‌کند، کشورهای دیگری در منطقه را به اتخاذ اقداماتی شبیه این اقدام تشویق خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از  سایت روزنامه ارم‌نیوز، توافقی که میان امارات و رژیم صهیونیستی امضا شد مورد استقبال بین المللی قرار گرفت. دبیرکل سازمان ملل، نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهور مصر از آن استقبال کردند. بحرین نیز به امارات تبریک گفت و این توافق را گامی تاریخی خواند.
سایت اینترنتی شبکه آمریکایی الحره به نقل از ریچارد گولدبرگ، مشاوران ارشد مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها اعلام کرد: بحرین و عمان و چه بسا عراق به سمت صلح با اسرائیل خواهند رفت. باید یک کشور اول شروع می‌کرد و این "افتخار" نصیب امارات شد؛ چراکه با شجاعت به سمت توافق صلح با اسرائیلی‌ها رفت.
وی گفت: خاورمیانه از نظر سیاسی و اقتصادی درحال پیشرفت است. "تهدیدات جدیدی" وجود دارد که از جمله آن ایران است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کشورهای منطقه به خاطر آینده مردم خود توافق صلح با اسرائیل امضا کنند.
در تایید این مطلب سایت عبری "مکان" اعلام کرد برخی کشورهای دیگر عربی هم اقدام مشابه امارات انجام خواهند داد
این پایگاه اسرائیلی فاش کرد بحرین ، عمان و سودان هم به زودی اقدام مشابه انحام داده و با اسرائیل عادی سازی روابط را آغاز می کنند.
همچنین این پایگاه خبری فاش کرد عمان و بحرین در آینده نزدیک اقدام به عادی سازی روابط میکنند.
یک مقام اسرائیلی هم فاش کرد که بحرین احتمالا کشور عربی بعدی باشد که دست به عادی سازی روابط با اسرائیل می زند.
پیش از این منابع آگاه به عربی 21 گفته بودند عربستان  و بحرین در صدد امضای توافق صلح با اسرائیل مشابه امارات هستند.
روان رجوله، پژوهشگر امور خاورمیانه گفت: اقدام امارات تمام کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) را به توافق با اسرائیل تشویق خواهد کرد. ما شاهد توافق‌های بیشتری چه با کشورهای این شورا که همگی به امارات ملحق خواهند شد و سودان خواهیم بود.
جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا گفت اسرائیل و کشور عربی دیگری طی سه ماه آینده به احتمال خیلی زیاد از توافق صلح خبر خواهند داد.

آحارونوت: طرح بزرگ اسرائیل عادی سازی روابط با عربستان است
یک رسانه عبری زبان فاش کرد که رژیم صهیونیستی پس از امارات درصدد عادی سازی روابط با عربستان به عنوان مهمترین کشور عرب حوزه خلیج فارس است.
به گزارش  شبکه خبری المیادین، پس از توافق به اصطلاح "تاریخی" اسرائیل و امارات، اکنون این رژیم به عربستان چشم دوخته‌ است، هرچند که بحرین در راس لیست اسرائیل برای عادی سازی روابط قرار دارد و روابط محرمانه‌ای نیز میان دو طرف وجود دارد.
در همین راستا، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت: طرح بزرگ اسرائیل پیش رفتن به سمت برقراری روابط با عربستان به عنوان مهمترین کشور عرب حوزه خلیج (فارس) است.
این روزنامه به نقل از یک منبع بلندپایه که در تماس با مقامات امارات سهیم بوده، نوشت: امیدواریم رخنه کردن در امارات منجر به رخنه در عربستان سعودی شود؛ این همیشه طرح بزرگ ما است و امروز تحقق آن ممکن به نظر می‌رسد.
این مقام صهیونیستی همچنین افزود: باید بدانیم که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بسیار به محمد بن سلمان، همتای سعودی‌اش نزدیک است و طرح بن زاید برای عادی سازی روابط با اسرائیل بدون شک با هماهنگی بن سلمان صورت گرفته است، به همین دلیل نمی‌توان عادی سازی روابط با عربستان را دور از انتظار دانست.
یدیعوت آحارونوت در ادامه گزارش داد: آمریکایی‌ها دست از تلاش برنخواهند داشت و درصدد متقاعد کردن کشورهای عرب بیشتر برای عادی سازی روابط با اسرائیل هستند و در راس این لیست بحرین قرار دارد که روابط محرمانه‌ای با اسرائیل دارد و بسیار به امارات نزدیک است.
طبق این گزارش، یوسی کوهن، رئیس موساد به منظور فراهم کردن مقدمات برقراری رسمی روابط با نخست وزیر بحرین صحبت کرده است و کشورهای بعدی عمان، سودان و مراکش هستند.

پیشنهاد آمریکا به عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل
 «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا، توافق عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم اشغالگر قدس را «دستاور بزرگ» برای عرب‌ها دانست و عربستان سعودی را به تأسی از امارات دعوت کرد.
شبکه الجزیره امروز یکشنبه به نقل از این مقام آمریکایی گزارش داد که دولت آمریکا «مطمئن است» که کشورهای دیگری در جهان عرب به این توافق ملحق خواهند شد.
اوبراین گفت: «امیدوارم پادشاه سلمان بن عبدالعزیز و ولی‌عهد ایشان، این دستاورد را که برای همه عرب و ریاض [دستاورد] بزرگی خواهد بود، ببینند».
امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند تل‌آویو و ابوظبی با وساطت واشنگتن بر سر عادی‌سازی روابط دوجانبه به توافق رسیدند. قرار است این توافق در آینده نزدیک در کاخ سفید به امضای «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برسد.
در بیانیه‌ مشترکی که امارات و رژیم تل‌آویو منتشر کرده‌اند، دو طرف بر ارتقای روابط بین خود در همه زمینه تأکید کرده‌اند. به دنبال اعلام این توافق، منابع آگاه در کشورهای عرب خلیج فارس فاش کردند که بعد از امارات، بقیه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای امضای توافق با این رژیم لحظه شماری می‌کنند و به صف شده‌اند. بحرین بر اساس منابع اسرائیلی و بحرینی، دومین کشور خواهد بود که رژیم تل آویو را به رسمیت خواهد شناخت.
به رغم استقبال از این توافق از سوی حکام کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و سایر کشورها، فلسطینی‌ها به اجماع این توافق را محکوم کرده و آن را توافق ضد فلسطینی و «ویران‌کننده» آرمان فلسطین دانسته‌اند و بر تلاش برای مقابله با آن تأکید کرده‌اند.

حمایت عمان از تصمیم امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل
عمان به دنبال کشورهای بحرین و مصر از عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل حمایت کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عمان وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: عمان تصمیم امارات متحده عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل را تایید می‌کند.
بر این اساس، وزارتخانه مذکور ابراز امیدواری کرده که تصمیم امارات در تحقق صلح در خاورمیانه موثر باشد.‎
این در حالی است که دو کشور عربی دیگر، بحرین و مصر پیشتر حمایت خود از عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل را اعلام کرده بودند.
گفتنی است روز گذشته دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا در یک پیام تویتتری از «توافق تاریخی» اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی سازی کامل روابط دوجانبه خبر داد.
بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل نیز با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی امضای توافق‌نامه عادی سازی روابط با امارات متحده عربی را «یک گام تاریخی» خواند.
به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (WAM)، مقامات این کشور و اسرائیل برای تعیین "نقشه راه مشترک" به منظور برقراری روابط دو جانبه، توافق کرده و در هفته‌های آینده گرد هم می‌آیند تا توافق‌نامه‌هایی را در زمینه‌های مختلف امضا کنند.
امارات متحده عربی پس از مصر در سال 1979 و اردن در سال 1994 سومین کشور عربی است که با اسرائیل روابط رسمی و علنی برقرار می‌کند.

موساد:توافق هایی با کشورهای عربی و آفریقایی انجام می شود
وزیر اطلاعات اسرائیل روز یکشنبه گفت که بحرین و عمان می توانند کشورهای بعدی خلیج فارس باشند که از امارات متحده عربی برای رسمی سازی روابط با اسرائیل پیروی می کنند.
یوسی کوهن ، وزیر اطلاعات ، گفت: “به دنبال این توافق نامه (با امارات متحده عربی) توافق های دیگری هم با بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و هم با کشورهای مسلمان آفریقا انجام می شود.”
کوهن همچنین گفت:”من فکر می کنم که بحرین و عمان قطعاً در دستور کار هستند. علاوه بر این ، به نظر من ، این شانس وجود دارد که در سال آینده توافق صلح با کشورهای دیگر در آفریقا انجام شود ، رئیس این کشور ، سودان ، “.
نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در دو سال گذشته با رهبران عمان و سودان دیدار کرده بود.
یک مقام ارشد ایالات متحده روز جمعه گفت که کاخ سفید با کشورهای “بیشماری” در تماس بوده است ، و سعی کرده است ببیند آیا توافق های بیشتر تحقق می یابد؟
این مقام از نام بردن این کشورها خودداری کرد اما گفت که آنها کشورهای عربی و مسلمان در خاورمیانه و آفریقا هستند.
روز پنجشنبه ، اسرائیل و امارات اعلام کردند که روابط دیپلماتیک را عادی می کنند و روابط جدیدی را ایجاد می کنند.
اسرائیل و مصر در سال 1979 پیمان صلح را امضا کردند و همچنین اسراییل واردن در سال 1994 توافقنامه های صلح را امضا کردند.
پیش از این اما امارات متحده عربی به همراه سایر کشورهای عربی هیچ روابط دیپلماتیک یا اقتصادی رسمی با اسراییل  نداشته اند.
بحرین ، متحد نزدیک عربستان ، میزبان یک مقام ارشد اسرائیلی در کنفرانس امنیتی در سال 2019 و همچنین کنفرانس تحت رهبری ایالات متحده برای تقویت اقتصاد فلسطین به عنوان بخشی از ابتکار عمل صلح خاورمیانه ، رئیس جمهور آمریکا ، دونالد ترامپ بود.
روزنامه القباس  چاپ کویت گزارش داد ، منابع دولتی در کویت گفتند که موضع این کشور در قبال اسرائیل تغییری نیافته و اگر هم قرار باشد توافقی صورت پذیرد کویت آخرین کشور برای عادی سازی روابط با اسرائیل  خواهد بود

واکنش میشل عون به برقراری روابط لبنان و اسرائیل
میشل عونرئیس جمهوری لبنان در سخنانی گفت که کشورش مشکلاتی با اسرائیل دارد که پیش از صحبت درباره برقراری روابط، باید حل و فصل شوند.
 میشل عون در گفت‌وگو با شبکه "BFMTV" فرانسه در واکنش به امضای توافق صلح میان اسرائیل و امارات اظهار کرد: امارات یک کشور مستقل است و حق دارد کاری را که دوست دارد انجام دهد.
وی درباره عادی سازی روابط میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد: ما مشکلاتی داریم که باید حل و فصل شوند؛ قسمتی از خاک لبنان در اشغال اسرائیل است و مرزهای دریایی نیز باید ترسیم شوند.
میشل عون در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تشکیل دولت جدید لبنان نیز افزود: نظام ما پارلمانی است و باید با نمایندگان گفت‌وگو کنیم تا مطلع شویم که خواستار نخست‌وزیر شدن چه فردی هستند.
وی ادامه داد: پس از گفت‌وگو با نمایندگان پارلمان کسی که آنها انتخاب کرده باشند مکلف به تشکیل دولت خواهد شد و پس از تشکیل دولت باید اعضای آن برای کسب رأی اعتماد در پارلمان حاضر شوند.
رئیس جمهوری لبنان همچنین گفت: اما من به شخصه خواستار نتایج اصلاح دولت هستم و این اصلاحات باید در سریع‌ترین زمان ممکن رخ دهد چراکه ما بسیار در این زمینه تأخیر کرده‌ایم.
میشل عون همچنین تکذیب کرد که حزب‌الله مانعی در مسیر اصلاحات و یا تشکیل فوری دولت باشد.

نظر شما