شناسهٔ خبر: 42033716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سفارت امارات در لیبی به‌دلیل عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل به آتش کشیده شد

بی‌امارتی بن زاید در شمال آفریقا

گزارش روح الله فرقانی / توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی را می‌توان تکمیل‌کننده تبانی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی دانست که حتی یک روز به نبرد با دشمن صهیونیستی فکر نکردند و تنها به صدور بیانیه بسنده کردند. هر چند توافقنامه میان ابوظبی و تل‌آویو چیزی را تغییر نمی‌دهد و گروه‌های مقاومت فلسطینی هیچگاه به کمک‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس دل خوش نکرده بودند. اما این موضوع موجب جریحه‌دار شدن ملت‌های مسلمان منطقه شد تا آنجا که حامیان آزادی سرزمین فلسطین از دست اشغالگران صهیونیستی، روز گذشته سفارت امارات درلیبی را به آتش کشیدند.

صاحب‌خبر -

نتانیاهو که برای تضعیف مشروعیت اعتراضات روزانه مقابل اقامتگاهش در قدس اشغالی، معترضان را «آنارشیست» می‌داند، در روزهای اخیر با پروپاگاندای رسانه‌ای در تلاش بود تا افکارعمومی را از اراضی اشغالی به دیگر کشورهای منطقه همچون انفجار لبنان و قرارداد صلح با امارات متوجه سازد، تا مگربا این شیوه از فشارداخلی نسبت به سیاست و پرونده‌های فسادش بکاهد.

شعله‌ور‌شدن دوباره اعتراضات در تل‌آویو
در هفته اخیر بود که اعلام توافق همه‌جانبه میان رژیم صهیونیستی و امارات طی یک بیانیه سه‌جانبه از سوی دونالد ترامپ عنوان شد تا امارات که سال‌هاست روابط پشت پرده‌ای با رژیم صهیونیستی دارد، به صورت علنی و آشکار دیده شود. هر چند رژیم اسرائیل این توافق را برای خروج از انزوای سیاسی داخلی و منطقه‌ای خود دنبال کردند اما تأثیر چندانی از خود برجای نگذاشت و بار دیگر اعتراضات نسبت به سیاست‌های ظالمانه مقامات صهیونیستی چه در داخل اراضی اشغالی یا جهان اسلام برانگیخته‌تر شد.
بحران انفجار بیروت و حتی امضای قرار‌داد صلح و عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی هم نتوانست از خشم مردم اراضی اشغالی نسبت به عملکرد ضعیف مدیریتی نتانیاهو درعرصه اقتصاد و بهداشت و درمان بکاهد و صهیونیست‌ها بار دیگر با برپایی تظاهرات گسترده در محل سکونت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار استعفای او شدند.آنگونه که رسانه عبری جروزالم‌پست گزارش می‌دهد، هزاران صهیونیست با تجمع در مقابل محل سکونت «بنیامین نتانیاهو» خواستار استعفای وی از مقام نخست‌وزیری شدند. این تظاهرات برای چندمین‌بار درهفته‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد که موجب بازداشت صدها معترض تاکنون شده است. تظاهراتی که در این مدت با واکنش شدید پلیس هم روبه‌رو شده و علاوه بر بازداشت معترضان، تعدادی مجروح نیز روانه بیمارستان شدند.

جاه‌طلبی امارات برای رهبری اعراب 
اما جاه‌طلبی امارات برای رهبری اعراب را می‌توان یکی دیگر از اهداف کلان ابوظبی از توافق صلح و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست. آنجا که شیخ زاید تلاش دارد تا نقش رهبری حوزه عربی را با یک اقدام پرسروصدا در منطقه پیرامونی خود و چه بسا شمال و شمال‌شرقی آفریقا ( سودان، مصر، لیبی، تونس، سومالی، جیبوتی و...)، به دست گیرد.
امارات در سال‌های گذشته و در دوران نقش‌آفرینی «محمد‌بن‌زاید» در عرصه قدرت سیاسی، به واسطه قدرت اقتصادی و رو به رشدی که در زمینه‌های خرید تسلیحات نظامی و قراردادهای نفتی و تجاری داشته، سعی در باز کردن جای پای نفوذ و حضور در برخی مناطق مهم و استراتژیک داشته است که همواره سایه سنگین ریاض به‌عنوان یک برادر بزرگتر در این رقابت سیاسی را 
بر سر خود می‌بیند.
 
هدیه انتخاباتی ابوظبی به ترامپ
 از این رو و برای کنار زدن سایه سنگین این برادر خود که همان عربستان است دست به توافقی ننگین و خیانت‌آمیز به آرمان قدس، با رژیم صهیونیستی زد تا ضمن خوشحالی دونالد ترامپ درآستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رضایت او از این «هدیه انتخاباتی»، نتانیاهو را هم از انزوای سیاسی که در داخل و منطقه به دست آورد خارج سازد. تا مگر حامیان غربی و عبری شیخ زاید را که در میان کشورهای عرب به «شیطان اکبر» معروف است را جایگزین« آل‌سعود» و به‌خصوص «محمد‌بن‌سلمان» نمایند. اما این احتمال هم وجود دارد که طرف سعودی که سنگ رهبری جهان اسلام را به سینه می‌زند و حامی بزرگ مالی آمریکا در بیشتر طرح‌های شیطانی و فتنه‌انگیزانه منطقه است، مغلوب رویاهای سراب‌گونه امارات نشود، به‌خصوص «محمد‌بن‌سلمان» که برای رسیدن به صندلی پادشاهی دست به هر اقدامی زده است و حتی حاضر می‌شود برای رضایت‌مندی آمریکا، تصمیم غیر‌قابل پیش‌بینی هم انجام دهد.

احتمال توافق صلح ریاض و نتانیاهو
اینجاست که می‌توان گفت؛ آمریکا پس از پشت‌سرگذاشتن انتخابات آمریکا که کمتر از 80‌روز دیگر برگزار می‌شود یا به وعده‌های خود نسبت به امارات بی‌تفاوت می‌شود و یا شاهزاده بی‌تجربه سعودی برای عقب نماندن از شیخ باتجربه اماراتی، تصمیم به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کند، موضوعی که دونالد ترامپ هم آن را در لفافه‌، روزهای اخیراعلام کرد که یک کشور دیگر عربی با رژیم اسرائیل توافق صلح امضاء می‌کند و همچنین شبکه‌13 رژیم صهیونیستی هم مدعی شد که دولت سعودی همچون امارات با تل‌آویو وارد توافق خواهد شد و صرفاً زمان آن مشخص نیست. زمانی که اگر آل‌سعود بخواهد از قافله همراهی با شیطان بزرگ عقب نیفتد و دونالد ترامپ برگ بازی دیگری برای انتخابات پیش روی خود که همان توافق صلح ریاض با رژیم اسرائیل است را 
رو کند. اقدامی که اگر علنی و آشکار شود، جهان اسلام را با واکنش شدیدی نسبت به سیاست‌های خائنانه عربستان و امارات روبه‌رو خواهد کرد.

جایگاه امارات در منطقه و جهان
امارات متحده عربی از چند امارت‌نشین تشکیل شده که این امارت‌نشین‌ها طوایفی هستند که در گذشته در جزایر مختلف خلیج‌فارس در حال کوچ و حرکت بوده‌اند. جمعیت کنونی این کشور بیشتر از مهاجرانی تشکیل می‌شود که از کشورهای مختلف در امارت‌نشین‌های این به ظاهر دولت گرد هم آمده‌اند. بیشتر جمعیت امارات متحده عربی به همین دلیل فاقد حق رأی بوده، به‌دلیل تجارت و اقتصاد در امارت‌نشین‌های امارات متحده عربی حضور دارند. امروز تعداد مهاجران موجود در امارات متحده عربی بیش از جمعیت بومی این واحد سیاسی است.
به‌دلیل حاکمیت نظام حاکم بر امارات بر جمعیتی که در بالا به آن اشاره شد و همچنین به‌دلیل اختلافی که بین چهار امارت‌نشین اصلی امارات متحده عربی وجود دارد، حاکمیت امارات متحده عربی فاقد مشروعیت است.
اگر جمعیت مهاجر موجود در امارات را در مؤلفه مشروعیت لحاظ نکنیم، هیچ‌یک از طوایفی که در چهار امارت‌نشین اصلی امارات متحده عربی بومی آن هستند، دیگر امارت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و امارت ابوظبی تنها بنابر اولویت‌های طایفه‌ای گذشته به‌عنوان حاکم کل امارات متحده عربی شناخته می‌شود. هر‌کدام از امارت‌ها داعیه ریاست بر سایر امارت‌ها را دارند به همین لحاظ دولت کنونی فاقد مشروعیت است چرا مورد پذیرش اکثریت جمعیت بومی کنونی امارات نیست.
حال در این شرایط صهیونیست‌ها و دونالد ترامپ، تجاهر این کشور به ظاهر دولت را یک اتفاق تاریخی توصیف می‌کنند. مسأله‌ای که قضاوت در خصوص آن را باید به افکار عمومی باید واگذار کرد.از حیث جایگاه منطقه‌ای امارات در میان کشورهای منطقه هیچ‌گاه یک بازیگر به حساب نیامده و ظرفیت‌های بازیگری در منطقه را نیز نخواهد داشت.امارات به‌دلیل در اختیار نداشتن مؤلفه‌های یک دولت و کشور- که در بالا به آن اشاره شد- هیچ‌گاه نمی‌تواند یک بازیگر به حساب آید چرا‌که یک بازیگر حقیقی زمانی تبدیل به بازیگری قدرتمند در منطقه و جهان می‌شود که ضمن داشتن مؤلفه‌های قدرت، به تقویت آن‌ها پرداخته، در اموری فراتر از این مؤلفه‌ها نیز تبدیل به قطب منطقه‌ای یا جهانی شود.

آتش زدن سفارت امارات در طرابلس
کما اینکه اقدام امارات متحده عربی درعلنی کردن توافق با رژیم اشغالگر قدس بر سر عادی‌سازی روابط به رغم استقبال محور سعودی آمریکایی با محکومیت شدید کشورهای عربی و اسلامی همراه شد که می‌توان به آتش کشیده شدن سفارت امارات در پایتخت لیبی اشاره کرد. گفته می‌شود دیروز، معترضان در لیبی به ساختمان سفارت امارات در طرابلس حمله کردند و برای نشان دادن اعتراض و مخالفت خود با تصمیم ابوظبی درنادیده گرفتن فلسطین بخشی ازاین ساختمان را به آتش کشیدند و نیروهای آتش‌نشانی لیبیایی هم با تأخیر برای خاموش کردن این ساختمان که خالی از کارمندان سفارت بود، اقدام کردند. اقدامی که با آشکار شدن زوایای پنهان خیانت امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌شود روزهای آتی در دیگر کشورهای جهان اسلام شاهد اینگونه اعتراضات و اقدامات علیه رژیم صهیونیستی 
و حامیانش باشیم.

نظر شما