شناسهٔ خبر: 42023701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری برای امسال مشکل کمبود معلم ندارد

گروه استان‌ها - مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: با جذب بیشتر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و به‌کارگیری برخی معلمان در شرف بازنشستگی، سال تحصیلی آتی مشکل کمبود معلم نداریم..

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فرحناز قائدامینی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان  ضمن تبریک روز خبرنگار و پاسداشت مقام خبرنگار، خبرنگاران را پیامبران بدون وحی عنوان کرد و اظهار داشت: خبرنگاران کسانی هستند که برای روشنگری تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: سلامت فکری و فرهنگی جامعه مرهون تلاش و مطالبه‌گری خبرنگاران است، تاثیرگذاری رسانه‌ها و رسانه‌های محلی در ارائه تصویر درستی از جامعه و کارکرد مسؤولان، بی‌بدیل و غیرقابل انکار است، آموزش و پرورش به دلیل رسالت تعلیم و تربیتی که دارد با اصحاب رسانه ارتباطی متقابل دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به تفاوتی که سال تحصیلی 99 با سال‌های گذشته دارد به دلیل محدویتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، گفت: تجربه و برنامه‌ریزی برای این سال، متفاوت از سال‌های گذشته است و به دلیل وجود ویروس کرونا، نگاه و برنامه‌ریزی سابق را نمی‌توان داشت.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به سلامت دانش‌آموزان و سایرین بخش‌های مرتبط از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: تصمیم‌گیری در چنین فضایی بایستی قاطع باشد چرا که ممکن است تصمیمی گرفته شود ولی به دلیل تحرکات ویروس کرونا تغییر کند.

قائدامینی توضیح داد: در آموزش و پرورش سه وضعیت قرمز، زرد و سفید تعریف و برنامه‌ریزی برای هر وضعیت متفاوت است، درصورت وجود وضعیت سفید کلاس و آموزش به صورت حضوری خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: درصورتی که وضعیت قرمز شد تمامی فعالیت‌ها از طریق فضای مجازی به شکل‌هایی که طراحی شده است، انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: همکاری نیروی اداری در آموزش و پرورش با مدارس، مدیران، دانش‌آموزان و اولیا منجر شد اطلاع دقیقی از وضعیت دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری در خصوص بهره‌مندی از شیوه‌ آموزشی بدست آمده که متناسب با آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است که به صورت استفاده از نرم‌افزار شاد، صدا و سیما، رادیو، درسنامه و حضوری، دانش‌آموز از آموزش استفاده کند.

قائدامینی با اشاره به وضعیت زرد تعریف شده که تلفیقی از آموزش حضوری و غیر حضوری است، خاطرنشان کرد: برای صورت‌های گوناگون پیش‌بینی شده، برنامه‌ریزی صورت گرفته است و 15 شهریور آغاز رسمی فعالیت آموزشی است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با توجه به وضعیت و محدودیت پیش آمده، تعطیل کردن آموزش هنر نیست، عنوان کرد: در کشور ایران اتفاقات خوبی رقم خورد، شبکه شاد با مشکلاتی آغاز بکار کرد ولی کم‌کم مشکلات رفع و کارکرد بهتر شد. در کنار شاد، بحث آموزش از طریق شبکه آموزش، چهار و شبکه‌های استانی نیز هست.

وی ادامه داد: در همین خصوص برای مدارسی که متصل به اینترنت نبودند امکانات و زیرساخت فراهم شد، برای دانش‌آموزانی که ابزار استفاده ندارند، آموزش از طریق DVD ، CD و درسنامه انجام شد و حتی درصورتی که این موارد هم نشد، حضوری و بدون خدشه‌ای به سلامت دانش‌آموز، آموزش پیگیری شد.

قائدامینی توضیح داد: در حدود 134 مدرسه در سطح استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که تعداد دانش‌آموزان زیر ده نفر هستند، درصورت عدم بروز هیچگونه مشکلی، می‌توان برای آموزش بصورت حضوری برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری درخصوص تولید محتوا کتب درسی، عنوان کرد: با همکاری مدیران و معاونان تولید، محتوای کتب درسی سوم ابتدایی تماما بر عهده استان است و با توجه به سند تحول بنیادین، برخی برنامه‌های آموزشی و پرورشی، بومی‌سازی و به مناطق ارسال شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص استفاده از فضای مجازی در دوران پسا کرونا توضیح داد: همانگونه که در سند تحول بنیادین به آموزش نوین اشاره شده، به آموزش و استفاده از فضای مجازی در دوران پسا کرونا نیز فکر شده است، این فضا تا حدودی باعث تحقق عدالت آموزشی شده است، برنامه‌ریزی شده درصورت وضعیت سفید این فضا به عنوان ابزار کمک آموزشی، ده درصد بخش آموزش را عهده‌دار شود.

قائدامینی اظهار کرد: برگزاری کنکور سراسری با آموزش عالی هست ولی در شهرستان‌های کوهرنگ، بروجن، اردل و لردگان برگزار کننده آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با هماهنگی که با فرمانداران این شهرستان‌ها شده است، سالن‌های ورزشی و سالن‌های بزرگ با رعایت فاصله اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری کنکور درنظر گرفته شده که مشکلی برای برگزاری نیست.

وی در خصوص ثبت نام دانش‌آموزان بیان کرد: میان‌پایه‌ها به صورت خود به‌ خود ثبت‌نام می‌شوند و نیاز به مراجعه حضور نبود، تنها برای پایه‌های اول، هفتم و دهم نیاز به مراجعه حضوری بود که تاکنون به ترتیب 99 درصد پایه اول، 90 درصد پایه هفتم و 66 درصد پایه دهم ثبت نام شدند.

قائدامینی در خصوص بحث کمبود نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرد: در سال تحصیلی گذشته، ابتدای مهر هیچ کلاسی بدون معلم نبود و در سال جاری هم با جذب بیشتر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و به‌کارگیری برخی معلمان در شرف بازنشستگی، سال تحصیلی آتی نیز مشکل کمبود معلم نخواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه هزینه اینترنت برای استفاده از شبکه شاد رایگان خواهد بود، اعلام کرد: در شبکه آموزشی شاد، پوشش مدیران مدارس در استان بصورت 100 درصد است، پوشش معلمان ابتدایی 96 درصد، متوسطه اول 95 درصد، متوسطه دوم 96 درصد و پوشش دانش‌آموزان 82 درصد است.

وی اشاره کرد: برای برخی مدارس بصورت یک روز درمیان و نصف تعداد دانش‌آموز، آموزش حضوری برنامه‌ریزی شده، در مناطق سفید و عشایری به دلیل سفید بودن منطقه و تعداد کم دانش‌آموز، کلاس بصورت حضوری  و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برقرار است.

قائدامینی درخصوص نقل‌ و انتقالات توضیح داد: باتوجه به در نظر گرفتن مسائل و مشکلات معلمان، در برخی موارد نمی‌توان کاری کرد و در تلاش هستیم این قبیل مشکلات بصورت پلکانی برطرف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمپینی تشکیل شده که برای دانش‌آموزان کمتر برخوردار، کمک‌هایی جمع‌آوری شود و بتوان برخی ابزار ضروری برای استفاده هرچه بهتر آموزش برای این دانش‌آموزان فراهم شود.

انتهای پیام/7540/ ت

نظر شما