شناسهٔ خبر: 42023091 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

میشل عون:

تحقيقات درباره انفجار بيروت به زمان نياز دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس جمهور لبنان در مصاحبه‌ای اعلام کرد تحقیقات درباره انفجار مرگبار بندر بیروت به زمان زیادی نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، رئیس جمهور لبنان در مصاحبه‌ای که شامگاه شنبه در شبکه خبری فرانسوی «BFMTV» پخش شد و اظهاراتش در سایت رسمی ریاست جمهوری لبنان قرار گرفته است، اعلام کرد تحقیقات درباره انفجار مرگبار بندر بیروت به زمان زیادی نیاز دارد.
انفجار چهارم اوت در بندر بیروت 177 کشته و بیش از شش هزار و 500 زخمی برجا گذاشت و تمام مناطق پایتخت را ویران کرد. مقامات لبنان تحقیقات درباره علل وقوع این فاجعه را آغاز کردند.
فادی صوان، قاضی تحقیقات نظامی لبنان، مسئولیت هدایت این تحقیقات را بر عهده دارد. در چارچوب این تحقیقات حدود بیست نفر از مدیران بندری و اداره گمرک دستگیر شده اند و قرار است از هفته آینده جلسه استماع وزیران برگزار شود.
میشل عون اعلام کرد: «هیچ تأخیری در تحقیقات صورت نگرفته است، اما برای کشف حقیقت، به زمان نیاز داریم. ما می‌خواهیم که این تحقیقات به سرعت به نتیجه برسد. اما شرایط بسیار پیچیده است و نتیجه تحقیقات خیلی زود مشخص نخواهد شد.»
قرار است اعضای پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) برای مشارکت در تحقیقات، به دعوت لبنانی‌ها به بیروت بیایند؛ همانگونه که فرانسه با روش‌های تحقیق و اعزام تیم‌های پلیس و تحقیق حمایت لجستیکی از تحقیقات را بر عهده گرفته است.
دیوید هیل، فرد شماره سه وزارت امور خارجه آمریکا، شنبه خواستار تحقیقی «شفاف، کامل و معتبر» درخصوص این انفجار شد.
رئیس جمهور لبنان در این مصاحبه گفت: «در چارچوب این تحقیقات همه فرضیه‌ها در مورد علت این انفجار همچنان مطرح است.»
هفتم اوت، وی نخستین مسئول لبنانی بود که فرضیه «اقدام خارجی» با موشک یا بمب را رد نکرد.
رئیس جمهور 85 ساله لبنان افزود: «تصاویر هوایی ماهواره‌ای» از هنگام انفجار را شخصا از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درخواست کرده است تا مشخص شود که آیا هنگام وقوع این انفجار، هواپیما یا موشکی در حریم هوایی بیروت مشاهده می‌شود یا خیر.
وی ادامه داد: «اگر این تصاویر در اختیار فرانسوی‌ها نباشد، از دیگر کشور‌ها آن را درخواست خواهد کرد.»
رئیس جمهور لبنان همچنین گفت: کمک‌های بین المللی به هر جا که ضرورت داشته باشد، اختصاص خواهد یافت.
وی در ادامه افزود: «درخواست کرده ام که کمک‌های ارسالی کشور‌های خارجی دقیقا به محلی که نیاز است، اختصاص یابد.»
میشل عون درخصوص دخالت امانوئل مکرون (در امور داخلی لبنان)، بیان کرد: «هیچ مداخله‌ای در امور داخلی لبنان نمی‌بینم. این انفجار وسعتی بین المللی پیدا کرده است... من فکر نمی‌کنم که دخالتی در امور داخلی ما وجود داشته باشد. از نظر من همه این‌ها از عشق رئیس جمهور مکرون به لبنان نشأت می‌گیرد.»
این فاجعه ناشی از انفجار یک انبار بود که به گفته مقامات 2750 تن نیترات آمونیوم از شش سال پیش در آنجا ذخیره شده بود.
حسان دیاب، نخست وزیر مستعفی لبنان اذعان کرد این حجم از نیترات آمونیوم «بدون هیچگونه اقدامات احتیاطی» در این انبار ذخیره شده بود.
به گفته مسئولان و منابع امنیتی، کل جمهوری لبنان در جریان این مقدار مواد شیمیایی در مرکز پایتخت و خطرات آن بود.
این انفجار خشم بخش وسیعی از مردم لبنان را برانگیخت. از نظر مردم خشمگین لبنان، این فاجعه یک بار دیگر سهل انگاری طبقه سیاسی را که به فساد مالی و بی کفایتی متهم است، نشان می‌دهد.
میشل عون در پاسخ به سوالی در مورد خشم مردم لبنان، گفت: «من خشم مردم را درک می‌کنم. من خود برخاسته از مردم هستم. مرا پدر مردم می‌خوانند. من در کنار آن‌ها هستم و در این درد شریک هستم.»
میشل عون که برخی از مردم لبنان در پی انفجار ویرانگر چهارم اوت خواهان استعفای وی هستند، استعفا را منتفی دانست و در پاسخ به این سوال که آیا به ترک قدرت فکر می‌کند، افزود: «غیرممکن است. یک خلأ وجود خواهد داشت. اگر من استعفا کنم، چه کسی تداوم قدرت را تضمین می‌کند؟»

نظر شما