شناسهٔ خبر: 41984237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

امارات با نگرانی از آمریکای بدون ترامپ، با رژیم اسرائیل بر سر مساله فلسطین، توافقی را امضا کرده است

خیانت به آرمان قدس

امارات با رژیم صهیونیستی توافقی امضا کرد تا پس از اردن و مصر سومین کشور عربی باشد که برای عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بر می‌‌دارد؛ گامی که بیشتر رسانه‌‌‌های خارجی در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا آن را «پاداش رایگان» امارات به دونالد ترامپ توصیف می‌‌کنند؛ پاداشی که دستگاه سیاست خارجی آمریکا، سال‌ها تلاش کرد تا در قالب دیگر توافقات صلح، با کشورهایی همچون کره‌شمالی دنبال کند اما موفق نشد.

صاحب‌خبر -

سیاست عادی‌‌‌سازی روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی که سال‌هاست از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی دنبال می‌‌شود، در حالی روز پنجشنبه میان ابوظبی و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی اعلام شد که برخی کشورهای عربی و گروه‌های مختلف فلسطین نسبت به آن واکنش نشان دادند. امارات و اسرائیل با میانجیگری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به یک توافق تاریخی برای عادی‌‌‌سازی روابط دیپلماتیک دوجانبه دست یافتند که تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار نشست فوری اتحادیه عرب در این‌باره شد.
 
«پاداش رایگان» امارات به اسرائیل و آمریکا
رهبران جنبش فتح، حماس، جبهه خلق برای آزادی فلسطین و تشکیلات خودگردان فلسطین آن را خیانت به همه عرب‌ها و فلسطین دانستند و خواستار برگزاری نشست فوری کشورهای عربی در این‌باره شدند. «فوزی برهوم» سخنگوی حماس اعلام این توافق «خطرناک» را به منزله «پاداش رایگانی» دانست که امارات به رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌هایش علیه فلسطینیان داده است. افزون بر این وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اعلام این توافق، سفیر خود را از امارات فراخواند.
 
واکنش ایران به توافق امارات و اسرائیل
وزارت خارجه کشورمان هم در بیانیه‌‌ای تاکید کرد كه «مردم فلسطین و همه ملت‌‌‌های آزاده جهان» هرگز عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل را نخواهند بخشید. وزارت خارجه کشورمان در اولین واکنش رسمی به توافق اسرائیل و امارات آن را «اشتباه راهبردی» و «اقدامی خطرناک» خواند و با هشدار نسبت به دخالت‌‌‌های اسرائیل در معادلات خلیج فارس تاکید کرد که دولت امارات و دولت‌‌‌های همراه باید مسوولیت این اقدام را بپذیرند. در بیانیه وزارت خارجه در این‌باره تاکید شد این توافق« تقویت محور مقاومت در منطقه» را بیشتر خواهد کرد. پیش از این حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل به این توافق واکنش نشان داد و رفتار ابوظبی را «پشت ‌کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس» دانست و آن را «خطایی راهبردی» خواند. 
محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در توئیتی با اشاره به عادی سازی روابط تل آویو-ابوظبی، تاکید کرد: سازش ذلیلانه حاکمان امارات متحده عربی با رژیم جنایتکار صهیونیستی، خیانت به ارزش‌های انسانی، امت اسلامی و آرمان فلسطین است. قالیباف تصریح کرد: به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن به این پروژه را داشته باشند هشدار می‌دهیم مبارزه با رژیم صهیونیستی، با قدرت ادامه خواهد داشت.
 
واکنش ترامپ و بایدن به توافق امارات‌-اسرائیل
اولین واکنش در کاخ سفید را «دونالد ترامپ» نسبت به این موضوع داشت و آن را صلحی تاریخی بین دو دوست آمریکا یعنی اسرائیل و امارات دانست و همچنین گفت كه دوست داشته اسمش بر این توافق گذاشته می‌‌شد ولی مطبوعات این را نمی‌پذیرند. 
«جو بایدن» دیگر رقیب ترامپ در انتخابات پیش روی آمریکا هم اقدام امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل را اقدامی شجاعانه خواند. علنی شدن عادی‌‌‌سازی روابط امارات و اسرائیل در این مقطع زمانی را می‌‌توان با هدف رو ‌کردن برگه برنده برای انتخابات آتی ریاست‌‌جمهوری آمریکا دانست. دونالد ترامپ با این توافق، با یک تیر چند نشان زد؛ یکی کمک به نتانیاهو برای تحکیم جایگاه متزلزل خود در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی که به آن دچار شده است و با وجود برگزاری سه بار انتخابات پارلمانی(کنست) هنوز موفق به تشکیل دولت نشده و دیگر جلب آرای یهودیان آمریکا؛ یهودیانی که معمولا به دموکرات‌ها رای می‌‌دهند و بایدن هم از حیث جلب آرای یهودیان این توافق را گامی تاریخی توصیف کرد. از سویی دیگر، یک مقام در دولت دونالد ترامپ بدون آنکه نامش را فاش کند، هدف توافق جدید اسرائیل و امارات را انتخابات ریاست‌‌جمهوری 2020 آمریکا توصیف کرد.
 
نگرانی امارات از آمریکای بدون ترامپ
اما برای امارات و عربستان هم این توافق چند کاربرد دارد. این توافق می‌‌تواند نگرانی‌‌‌های آنها در خصوص «آمریکای بدون ترامپ» را رفع کند و موضوع برقراری امنیت را برایشان داشته باشد چون آنها به آمریکا در این‌باره نگاه می‌‌کنند تا به نوعی ناامنی را از خودشان دور کنند، اما فراموش نکنیم که ترامپ در حادثه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو حاضر نشد به درخواست عربستان گوش فرا دهد و افزون براین و با حالت تحقیرآمیز به آل‌سعود گفت؛ اگر آمریکا نباشد، کشورهایی مثل عربستان 
دو هفته هم دوام نمی‌آورند. پیش از این هم و در دوران «باراک اوباما» او هم حاضر نشد حمله به یک عضو شورای همکاری خلیج فارس را به معنای حمله به آمریکا بداند. با وجود این، توافق امارات و اسرائیل می‌‌تواند از هراس ابوظبی و ریاض برای فردای بدون ترامپ بکاهد و اسرائیل را بیشتر درگیر مناسبات دوجانبه و منطقه‌‌ای کند.
 
واکنش سرد اردن به توافق اسرائیل و امارات
مصر و انگلیس از نخستین کشورهایی بودند که از این توافق استقبال ‌کردند و آن را در عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مهم خواندند اما وزارت خارجه اردن در واکنشی سرد به توافق مذکور، تاثیر این توافق را به اقدامات رژیم صهیونیستی در آینده منوط دانست؛ البته بحرین، عمان و سودان که دنباله‌رو سیاست‌‌‌های ابوظبی هستند و پیش از این تبادلات پیدا و پنهانی با رژیم صهیونیستی داشتند، آن را گامی در تحقق صلح و ثبات در منطقه توصیف ‌کردند.
 
تجاوز اسرائیل به نوار غزه
رژیم صهیونیستی که تجاوزاتش به نوار غزه و اراضی فلسطین پایانی ندارد، هفته جاری به بهانه ارسال بالن‌‌‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت فلسطین اشغالی، به مناطق مختلفی در نوار غزه حمله کرده؛ حمله‌‌ای که گروه‌های مقاومت فلسطینی اعلام ‌کردند اجازه تغییر قواعد درگیری را نمی‌دهند و حق دفاع را برای خود محفوظ می‌‌دانند. گفته می‌‌شود برای توافق امارات و اسرائیل که در کاخ سفید امضا شد، «یوسی کوهن» رییس سرویس جاسوسی اسرائیل(موساد) برای حصول آن، بارها به امارات رفته و «حاییم سیبان» میلیاردر صهیونیست برای به ثمر نشستن آن وساطت کرده است و پس از حصول نتیجه و امضای توافق، تصویری از پرچم امارات در میدان اصلی قدس اشغالی به نمایش درآمد.

نظر شما