شناسهٔ خبر: 41972276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خنجر امارات بر پيکر آرمان هاي فلسطين فرود آمد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید ولیعهد امارات امروز با یکدیگر صحبت و درباره عادی سازی کامل روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات توافق کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی درباره عادی سازی روابط توافق کردند.خنجر امارات بر پیکر آرمان های فلسطین فرود آمد
در این بیانیه مشترک آمده است دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید ولیعهد و معاون فرماندهی عالی امارات امروز با یکدیگر صحبت و درباره عادی سازی کامل روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات توافق کردند.
در این بیانیه این توافق را نوعی پیشرفت دیپلماتیک تاریخی خواند که موجب پیشبرد صلح در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد شد و بیانگر تعهد برای دیپلماسی جسورانه و نگرش این سران امارات متحده عربی و اسرائیل برای ترسیم گامی جدید است که موجب باز شدن ظرفیت بزرگی در این منطقه خواهد شد و هر سه کشور با چالش های مشترک زیادی مواجه خواهند شد و البته طرفین از مزایای تاریخی این توافق بهره مند خواهند شد.!
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در توئیتر با اشاره به توافق عادی سازی روابط با امارات نوشت امروز «روزی تاریخی برای اسرائیل است».
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حساب توئیتری خود نوشت امروز یک روز تاریخی است که پس از تماس های فشرده دیپلماتیک برای عادی سازی کامل روابط میان امارات و اسرائیل این توافق حاصل شده است وی این توافق را گام بلندی در مسیری درست توصیف کرد.
برایان هوک نماینده مستعفی در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز گفت توافق میان امارات و اسرائیل تهدیدی برای ایران است.
محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت در تماس امروزم با ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توافق کردیم الحاق کرانه باختری به اسرائیل به حالت تعلیق در آید و علاوه بر این توافق شد امارات و اسرائیل نقشه راهی برای تحکیم روابط مشترک تا برقراری روابط دو جانبه ترسیم کنند.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز در حساب توئیتری خود نوشت تصمیم امارات عربی متحده و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، خبر بسیار خوبی است. عمیقا امیدوار بودم طرح الحاق در کرانه باختری به پیش نرود و توافق امروز برای لغو این طرح‌ها، گامی خوشایند در مسیر خاورمیانه ای صلح آمیز تر است.
دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز در حساب توئیتری خود نوشت توافق امروز بین اسرائیل و امارات متحده عربی گامی بسیار ضروری برای تقویت صلح است. از تعلیق طرح های الحاق و عادی سازی روابط بین دو دوست بزرگ انگلیس استقبال می کنیم. زمان برای مذاکرات مستقیم بین فلسطینی ها و اسرائیل به عنوان تنها مسیر صلح پایدار فرا رسیده است.
جرارد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا گفت انتظار واکنش منفی فلسطینی ها و مخالفت آنها با توافق اسرائیل و امارات را داشتیم.
وی افزود اسرائیل تمایل خود را برای برقراری صلح نشان داد. امارات بعد از توافق با اسرائیل به یکی از متحدان نزدیک ما بدل خواهد شد.
رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت "اگر ترامپ به دلیل توافق دیپلماتیک امروز بین اسرائیل و امارات، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شود، شگفت زده نخواهم شد. "
جو بایدن نامزد ریاست جمهوری آمریکا عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را اقدامی تاریخی خواند.
حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، روز پنجشنبه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و اعلام کرد این اقدام به ”آرمان فلسطین هیچ کمکی نمی کند.
جنبش حماس افزود عادی سازی روابط اسرائیل و امارات عربی متحده ”چک سفیدی“ برای ادامه ”اشغالگری“ است.
حازم قاسم گفت ”این توافق مردود و محکوم است. این توافق نه تنها به آرمان فلسطین هیچ کمکی نمی کند، بلکه به منزله تداوم انکار حقوق مردم فلسطین تلقی می شود“.
بیانیه وزارت امور خارجه اردن در واکنش به توافقنامه صلح اسرائیل و امارات، تاکید کرد اسرائیل باید بین صلح عادلانه مبتنی بر پایان اشغالگری، یا ادامه کشمکش یک گزینه را انتخاب کند. تاثیر توافقنامه امارات و اسرائیل به اقداماتی که این رژیم صورت خواهد داد، بستگی دارد. اسرائیل علاوه بر تعلیق اجرای طرح الحاق کرانه باختری باید همه اقدامات غیرقانونی اش را متوقف کند.
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه گفت از عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات استقبال می کند و تصمیم اسرائیل برای تعلیق الحاق سرزمین های فلسطینی یک گام مثبت است.
دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حساب توئیتری خود نوشت نخست وزیر بنیامین نتانیاهو عصر امروز با یوسی کوهن مدیر موساد گفت و گو کرد و از وی به خاطر کمک موساد به توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج (فارس) در سال های متمادی که به تحقق این پیمان صلح منجر شد، تشکر کرد.
کانال 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد بحرین دومین کشوری است که عادی سازی روابط با اسرائیل را اعلام خواهد کرد. به گفته این منبع بلندپایه اسرائیلی، گفت و گو‌ها برای عادی سازی روابط با بحرین پس از امارات، پیشرفت زیادی داشته است.

نظر شما