شناسهٔ خبر: 41965786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

توافق ترامپ، نتانیاهو و بن‌زاید برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد پایتخت امارات بر سر عادی سازی روابط میان تل آویو و ابوظبی به توافق رسیدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا عصر امروز (پنج شنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر از دستیابی به یک «موفقیت» بزرگ خبر داده و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی به عنوان دو دوست فوق العاده کشورش، به یک توافق صلح تاریخی دست یافتند.

در همین حال، خبرگزاری رسمی امارات (وام) متن عربی بیانیه مشترک این کشور، آمریکا و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که بر اساس آن، رئیس جمهوری آمریکا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، امروز در یک گفت و گوی تلفنی بر سر برقراری روابط دو جانبه کامل میان تل آویو و ابوظبی توافق کردند.

در ادامه این بیانیه نیز ادعا شده است: این دستاورد دیپلماتیک تاریخی می تواند صلح در منطقه خاور میانه را تقویت کند و گواهی دال بر دیپلماسی جسورانه و چشم انداز سه رهبر و شجاعت امارات و اسرائیل برای ترسیم یک مسیر جدید است که راه را به روی پتانسیل های بزرگی در منطقه باز می کند؛ سه کشور در حال حاضر با چالش های مشترک زیادی روبرو هستند و به صورت متقابل از این دستاورد تاریخی که امروز محقق شد، استفاده خواهند کرد.

در بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات همچنین آمده است: هیئت هایی از امارات و اسرائیل طی هفته های آینده برای امضای توافقنامه های دو جانبه در رابطه با بخش های سرمایه گذاری، گردشگری، پروازهای مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ، محیط زیست، احداث سفارتخانه های متقابل و دیگر زمینه های دارای فایده مشترک با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

سه طرف در بیانیه خود همچنین مدعی شدند که آغاز روابط مستقیم میان رژیم صهیونیستی و امارات که از آنها به عنوان دو تا از بزرگ ترین قدرت های اقتصادی خاور میانه نام برده شده، می تواند به پیشرفت منطقه از طریق تحریک رشد اقتصادی، تقویت نوآوری در فناوری و تحکیم روابط میان ملت ها منجر شود.

در این بیانیه مشترک همچنین اعلام شد: در نتیجه این گشایش دیپلماتیک، بنا به درخواست ترامپ و با حمایت امارات، اسرائیل نقشه الحاق سرزمین های فلسطینی بر اساس طرح صلح ترامپ را متوقف کرده و تلاش های خود را در حال حاضر روی تحکیم روابط با سایر کشورهای جهان عرب و جهان اسلام متمرکز خواهد کرد جایی که هر یک از آمریکا، امارات و اسرائیل به امکان دستیابی به دستاوردهای دیپلماتیک بیشتری با سایر کشورها باور دارند و با یکدیگر برای تحقق این هدف کار خواهند کرد.

واشنگتن، تل آویو و ابوظبی در ادامه بیانیه خود تاکید کردند: امارات و اسرائیل بی درنگ اقدام به تقویت همکاری و تسریع آن در رابطه با تولید واکسن برای نسل جدید ویروس کرونا (گووید-۱۹) از طریق کار با یکدیگر خواهند کرد و این تلاش ها به نجات جان همگان بدون توجه به دیانت آنها در سراسر منطقه کمک خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: آغاز روابط دیپلماتیک صلح آمیز، دو تا از قوی ترین شرکای آمریکا در منطقه را گرد هم خواهد آورد و امارات و اسرائیل جهت راه اندازی برنامه های راهبردی برای خاور میانه با هدف گسترش همکاری دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا خواهند پیوست.

در ادامه بیانیه نیز تاکید شده است: در کنار آمریکا، هر یک از امارات و اسرائیل نیز دیدگاه مشابهی در رابطه با تهدیدها و فرصت ها در منطقه به علاوه پایبندی مشترک به تقویت ثبات از طریق مشارکت دیپلماتیک، افزایش همگرایی اقتصادی و هماهنگی امنیتی به اشتراک می گذارند و این توافق نیز به زندگی بهتری برای ملت های امارات، اسرائیل و منطقه منجر خواهد شد.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنین به تمجید از مشارکت امارات در مراسم اعلام طرح صلح ترامپ در اواخر ماه ژانویه گذشته در کاخ سفید تمجید پرداخته و از اظهارات مقامات این کشور در حمایت از این مسئله قدردانی کردند.

واشنگتن، تل آویو و ابوظبی در بیانیه مشترک ضمن ادعای این که رژیم صهیونیستی و امارات به تلاش های خود در این رابطه در راستای دستیابی به یک راه حل عادلانه، جامع و همیشگی برای کشمکش میان این رژیم و فلسطینیان ادامه خواهند داد، یادآور شدند که بر اساس طرح صلح ترامپ، همه مسلمانان می توانند از مسجد الاقصی بازدید کنند و در آن نماز بخوانند در حالی که باید سایر اماکن مقدس در بیت المقدس اشغالی نیز به روی نمازگزاران و عبادت کنندگان از همه ادیان باز باشد.

در پایان این بیانیه سه جانبه نیز، ولیعهد ابوظبی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس جمهوری آمریکا به دلیل «نهایت تلاش خود برای برقراری صلح در منطقه و رویکرد عملی بی نظیری که برای تحقق آن در پیش گرفته» قدردانی کردند.

خبر اصلی را در وام ببینید

نظر شما